logo
 

Ferrari reageert gepikeerd op uitspraak van FIA-tribunaal

23 juni 2013 — Bij Ferrari zijn ze overduidelijk niet tevreden met de lichte straf die Mercedes heeft gekregen voor de omstreden bandentest op het Circuit de Catalunya.

image
Testen tijdens het seizoen met de huidige wagens is verboden en toen uitlekte dat Mercedes een bandentest had gehouden op het Circuit de Catalunya dienden Ferrari en Red Bull protest in. Mercedes en Pirelli moesten zich verantwoorden voor het Internationaal Tribunaal van de FIA. Mercedes en Pirelli kwam er echter vanaf met een reprimande en Mercedes mag ook niet deelnemen aan de Young Driver test.

Ferrari reageerde erg gepikeerd op de wel erg lichte straf die Mercedes heeft gekregen. Het deed dat via haar column genaamd, Horse Whisperer, vrij vertaald, de paardenfluisteraar.

“We hebben geleerd dat wanneer iemand schuldig is, en dat staat in dit geval niet ter discussie en is bewezen, dat er altijd wel een manier is om er onder uit te komen, zonder dat je zwaar bestraft wordt,” luidt het op de website van Ferrari. “Men moet de rechter maar een suggestie te doen voor een bepaalde straf en liefst dan nog een lichte straf en vervolgens krijgt men die straf.”

Ferrari verwijst naar het feit dat Mercedes liet verstaan dat ze na de hoorzitting in het slechtste geval een waarschuwing zouden moeten krijgen, wat dus ook daadwerkelijk is uitgesproken door het FIA-tribunaal.

“We staan perplex dat een partij die schuldig is er compleet mee weg kan komen dat ze een sportief voordeel behaald hebben tegenover de anderen. Je kan me niet wijsmaken dat testen op een Circuit de Catalunya dat je compleet voor jezelf hebt hetzelfde is als een Young Driver Test in Silverstone waar heel wat jonge piloten hun kans willen wagen, om nog niet te spreken van de wel erg wisselvallige weersomstandigheden daar. En wat zou de uitspraak geweest zijn indien het incident had plaatsgevonden na de Young Driver Test? Wat zou dan de straf geweest zijn? Zou men dan een verbod voor een eindejaarsdiner opgelegd hebben?”

De column uitte ook felle kritiek op de manier waarop de FIA omgaat met illegale onderdelen.

“De manier waarop het er momenteel aan toegaat in de Formule 1 is een beetje saai. Je maakt een fout of rijdt met een illegaal onderdeel. Vervolgens krijg je te horen dat je het pas tegen de volgende race moet aanpassen en verder is er niets aan de hand,” valt te lezen in de Horse Whisperer.

Ferrari kreeg van Mercedes kritiek dat het eveneens voor Pirelli getest heeft maar dan met een wagen van twee jaar geleden. Wel, ook daar heeft de Horse Whisperer een gevat antwoord op ...

“Oh, en voor zij die zitten te jammeren over transparantie en credibiliteit, de Whisperer wil hen er graag aan herinneren dat de regels erg duidelijk zijn: je mag niet testen met een wagen van het huidige seizoen. Met de wagens die twee jaar oud zijn mag je rijden waar je wil, wanneer je wil, met de rijders die je zelf wil, je mag de wagen aankleden zoals je zelf wil en je mag ook iedereen uitnodigen die je wil uitnodigen.”

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België