Ferrari stelt V6-motor met turbo voor

30 mei 2011 — FIA-president Jean Todt voert vandaag gesprekken met diverse motorfabrikanten. De Fransman ligt wel nog onder druk.

Vanaf 2013 beschikken de motoren sinds lange tijd weer over een turbo. Uiteraard krijgen we nog steeds niets voor niets en moeten we daarvoor dus de reeds verkleinde cilinderinhoud van de motoren nogmaals zien verkleinen. Zo wil de FIA ook afstappen van de motoren in V-vorm.

Vanaf 2013 mogen de motoren enkel nog over vier cilinders, in rechte lijn, beschikken. Het spreekt voor zich dat vooral Ferrari met dit plan haar sportwagens niet langer in stijgende lijn zal zien verkocht krijgen. Ook Cosworth en Mercedes zijn vanaf het begin tegen het trieste plan van de FIA geweest.

De FIA zal dus in Parijs haar laatste gesprekken afronden. Jean Todt zelf staat gelukkig open voor voorstellen die in harmonie liggen met die van andere teams. Als de discussie daar al maar niet te groot voor is.

Bij Cosworth is men alvast van mening dat de FIA haar doelstellingen gerust kan bereiken met de toepassing van de huidige motoren.

“Men kan een vermindering van het aantal cilinders doorvoeren maar daardoor zal het verbruik in brandstof nog niet dalen. De wagens zullen dan niet groener zijn dan nu. Men kan toch ook een limiet opleggen qua verbruik. Op die manier kan een V8, voorzien van KERS, perfect aansluiten bij de doelstellingen van de FIA”, aldus Mark Gallagher van Cosworth.

Ferrari doet dan weer een ultiem voorstel. De Italiaanse renstal stelt immers voor om met V6-motoren te rijden die voorzien zijn van een turbo.

Voorlopig is het afwachten wat het zal worden ...

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België