FIA bekent schuld: “We hebben Pirelli dingen gevraagd die onmogelijk waren”

21 september 2020 — Pirelli kreeg de voorbije jaren heel wat kritiek op de banden die het voor de Formule 1 ontwikkelde. Bij de FIA neemt men het nu echter op voor de Italiaanse bandenfabrikant.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

In 2016 stelde de FIA een eerste keer een zogenaamde ‘Tender’ op waarin de doelstellingen van de banden omschreven werden. Dat waren achteraf gezien doelstellingen die volgens de FIA niet haalbaar zijn, zo geeft men daar nu zelf ook toe.

“We hebben van Pirelli dingen verlangt die niet haalbaar waren,” aldus Nicholas Tombazis, hoofd van de technische afdeling bij de FIA, tegenover ‘Auto Motor und Sport.

“We hebben gevraagd naar weinig bandenslijtage en de mogelijkheid om constant voluit te kunnen gaan. Tegelijkertijd wensten we echter ook dat er meerdere pitstops zouden plaatsvinden en dat er verschillende bandencompounds gebruikt zouden worden.”

“We hebben een doel vooropgesteld dat niet realiseerbaar was,” besloot Tombazis.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de F1-piloten maar kritiek blijven uiten op de banden, er is immers altijd wel iets dat volgens hen niet goed is aan de banden. Voor Pirelli wordt het nu belangrijk om te voldoen aan de nieuwe ‘tender’ voor het F1-seizoen 2022 waarin de 18-inch banden geïntroduceerd worden.

Voordeel voor Pirelli is dat er dit jaar in de Formule 2 al met 18-inch banden wordt gereden. Door het uitstel van de introductie van de 18-inch banden naar 2022 heeft Pirelli een extra jaar om bijkomend ervaring op te doen. Dat uitstel is welgekomen voor Pirelli want er zijn maar weinig testmogelijkheden voorzien.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België