logo
 

FIA beperkt radioverkeer: wat mag wel en wat mag niet?

12 september 2014 — Het is officieel, de FIA beperkt het radioverkeer in de Formule 1 en dat heeft grote gevolgen voor de teams en rijders.

image
De FIA wil er voor zorgen dat rijders opnieuw zelfstandig rijden in de Formule 1 en niet te veel informatie krijgen van de teams. De voorbije maanden ontstond soms het idee bij de fans dat rijders als een marionet rondreden in de Formule 1 en klakkeloos alle info en instructies van de teams via de boordradio opvolgden.

Bij de FIA willen ze die gedachte doorprikken door er voor te zorgen dat rijders over de boordradio geen info meer krijgen over hun eigen prestaties alsook die van de wagen. Het schermt daarvoor met artikel 20.1, waarin gesteld wordt dat een rijder zonder hulp zijn wagen moet besturen.

De FIA stuurde gisteren een schrijven naar alle teams waarin ze worden ingelicht over de striktere controle van artikel 20.1 van het reglement en dat die controle ingaat vanaf de komende race, de GP van Singapore.

De op het eerste zicht simpele regel heeft echter verstrekkende gevolgen. Want de regel geldt bijvoorbeeld niet alleen voor de race. Ook tijdens de kwalificatie en de oefensessies mag er niet over de prestaties gecommuniceerd worden over de boordradio. Meer zelfs, er mag ook niet op andere manieren voer gecommuniceerd worden.

Bij de FIA lieten ze ondertussen ook reeds verstaan dat er geen waarschuwingen uitgedeeld zullen worden. De teams zijn naar eigen zeggen voldoende geïnformeerd en de FIA ziet dan ook geen enkele reden waarom ze een waarschuwing zouden moeten geven.

Waarschuwingen over brandstofverbruik, wijzigingen in de strategie, info over de prestaties van de rijder alsook zijn wagen, de toestand van de banden of de remmen, ... het mag allemaal niet meer, net als instructies zoals MIX 3, FUEL 4.  Opmerkelijk is dan weer wel dat info geven over verkeer op de baan nog wel mag, net als het geven van teamorders.

Het meest opmerkelijk is dat een rijder eveneens niet mag gewaarschuwd worden wanneer hij een lekke band heeft. Een ander probleem stelt zich bij het brandstofverbruik. Rijders mogen hierover niet via de boordradio geïnformeerd worden. Dat kan problematisch worden voor sommige teams.

Niet alle teams rijden immers met een nieuw type stuur met groter display waarop meer info kan verstuurd worden. Red Bull, Williams en Lotus opteerden er bijvoorbeeld voor om met de stuurtjes met een oud display te blijven rijden, vooral omdat het gewicht van die stuurtjes minder is.

Tot slot liet de FIA ook weten dat het alle radioverkeer opvolgt en opneemt. Dit kan dan ook gebruikt worden om eventuele straffen uit te delen.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië