logo
 

FIA: “Fuel flow vrijgeven is geen optie”

28 maart 2014 — De voorbije dagen ontstond de discussie over het eventueel vrijgeven van de zogenaamde 'fuel flow', maar daar wil de FIA niet van weten.

image
De discussie ontstond naar aanleiding van de diskwalificatie van Daniel Ricciardo na afloop van de GP van Australië. Red Bull ijverde voor het eventueel vrijgeven van de fuel flow en alle wagens 100 kilogram brandstof te geven waarna ze daarmee de finish moeten zien te bereiken.

Daar wil de FIA echter niet op ingaan. Volgens de FIA zou het vrijgeven van de fuel flow aanzienlijke veiligheidsrisico’s inhouden.

“Als je geen limiet meer hebt dan is de snelste manier om de finish te halen die om bij de start een serieuze boost te gebruiken en het vervolgens kalmer aan te doen”, zei FIA-afgevaardigde Fabrice Lom. “Er zullen daardoor tijdens één ronde enorme snelheidsverschillen ontstaan en dat kan eveneens gevaarlijk zijn. Het vereist ook een manier van rijden die niet echt bij de Formule 1 past.”

Voorlopig is het ook nog afwachten wat de beslissing is in de beroepsprocedure die Red Bull is aangegaan tegen de diskwalificatie van Daniel Ricciardo. Die beroepsprocedure wordt behandeld op 14 april.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België