logo
 

FIA herziet alsnog nieuwe regelgeving boordradio

19 september 2014 — De FIA heeft vlak voor aanvang van de oefensessies in Singapore alsnog de nieuwe regelgeving over berichtgeving aan de rijders herzien.

De FIA heeft na overleg met de teams de regelgeving bijgestuurd. Het is voor alle duidelijkheid niet zo dat de strikte regelgeving nu helemaal van de tafel is geveegd. De belangrijkste aanpassingen wat berichtgeving via de boordradio (Lees: FIA beperkt radioverkeer: wat mag wel en wat mag niet?)en het pitbord (Lees: FIA: “Regels radioverkeer gelden ook voor het pitbord”) naar de rijders betreft blijft nog steeds gehandhaafd.

Een rijder mag nog steeds geen info krijgen via boordradio of pitbord over zijn prestaties. Het verbod op dergelijke communicatie zou ook gelden voor de prestaties en info over de wagen. Zo zou er bijvoorbeeld niet gecommuniceerd mogen worden over het brandstofverbruik. Een eerste problematisch punt. Indien rijders niet meer over de boordradio op de hoogte gehouden mogen worden over het brandstofverbruik dan zouden enkele rijders compleet in het ongewisse blijven over hun brandstof.

Er zijn immers nog teams en rijders die opteren voor een F1-stuurtje met een oud display. Dat display is kleiner en geeft veel minder info weer, waardoor ze flink benadeeld zouden worden indien ze plots over heel wat zaken geen info meer krijgen. Hoofdreden voor de keuze voor het kleinere display is het geringere gewicht van een F1-stuur met het oude display.

Na overleg tussen de FIA en de teams is nu besloten dat het verbod voor communicatie over de wagen er pas volgend seizoen komt.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië