logo
 

FIA is al bezig met aanpassing van het geluid

08 april 2014 — FIA-president Jean Todt verklaart dat er al werk wordt gemaakt van een aanpassing aan het volume van het geluid dat de huidige F1-motoren voortbrengen. image

Sinds de eerste verschijning van de nieuwe generatie F1-wagens op het circuit klinken er van overal klachten over het geluid van de nieuwe krachtbronnen. De V6 Turbo klinkt een pak stiller dan zijn voorganger, de atmosferische 2.4 liter V8. Hier vind je de vergelijking tussen beide.

Na de Grote Prijs van Maleisië noemde Sebastian Vettel het nieuwe geluid letterlijk “shit”. Ook Bernie Ecclestone liet zich al meermaals negatief uit over de te stille motoren. Volgens David Coulthard moet de Formule 1 synoniem staan voor oorverdovend lawaai.

Jean Todt gaf al aan dat de FIA niet doof mocht blijven indien de klachten blijven aanhouden, en bevestigt nu dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

“Het zou verkeerd zijn indien ik geen moer zou geven om de klachten, dus het is zeker iets waar we nu al aan aan het werken zijn, samen met de constructeurs die momenteel in de Formule 1 actief zijn.” aldus Todt. “Samen met Mercedes, Ferrari en Renault werken we aan een oplossing voor dit probleem, zelfs onder de huidige technische reglementen.”

“Dertig jaar geleden maakten de F1-wagens een compleet ander geluid dan hetgeen we vandaag de dag horen. We moeten nu kijken waar we zowel op korte, middellange en lange termijn voor meer lawaai kunnen zorgen. Dat zal ons lukken en het geluid wordt zeker beter dan nu.”

Aan het geklaag over brandstof sparen hecht “de kleine generaal” op dit moment echter minder belang. Todt vindt de uitspraak van Luca Di Montezemolo, als zouden de rijders te veel moeten rijdens als taxichauffeurs, overdreven.

“Ik denk niet dat Hamilton en Rosberg rijden als taxichauffeurs als je hen dat zou vragen, zonder afbreuk te doen aan de taxichauffeurs. Als je een efficiënte wagen hebt, dan heb je geen enkel probleem. Ik hoor hier en daar dat er motoren zijn die het minimumgewicht van 145 overschrijden, dus als je een motor hebt die vijf, tien of zelfs vijftien kilogram zwaarder is, dan is die vanzelfsprekend minder krachtig.”

“Hoor je Nico Rosberg trouwens klagen? En hoorde je Sebastian Vettel vorig seizoen klagen? Diegenen die het goed doen, zul je nooit horen.” sluit Todt af.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België