logo
 

FIA: “Regels radioverkeer gelden ook voor het pitbord”

15 september 2014 — De FIA heeft in een schrijven aan de teams laten weten dat de beperkingen op het vlak van het radioverkeer ook van toepassing zijn voor de pitborden.

image
De voorbije dagen was er veel te doen rondom de beperkingen die de FIA oplegt aan de teams op het vlak van communicatie naar de rijders. De grootste impact heeft de striktere naleving van de regel voor de boodschappen via de boordradio, maar ook de pitborden zijn een communicatiemiddel richting de rijders.

Om alle discussies te vermijden heeft de FIA een bijkomend bericht gestuurd naar de teams waarin wordt gesteld dat dezelfde regels ook van toepassing zijn op communicatie naar de rijder via het pitbord.  Ook via die weg mogen rijders dus niet geïnformeerd worden over hun prestaties alsook die van de wagen.

Wat mag er nog wel?
Rondetijden en sectortijden mogen nog steeds aan de rijder gecommuniceerd worden via het pitbord, net als de tijden van een andere rijder. De kloof met een andere rijder op de baan mag eveneens getoond worden. Er mag wel gezegd worden welke bandencompound er voor de volgende pitstop en stint gekozen is, net als over het feit of een rijder al dan niet lek is gereden. Ook over vlaggen die er rondom het circuit gezwaaid worden mag er via een pitbord gecommuniceerd worden.

Wat mag niet?
Een rijder mag geen info krijgen over zijn prestaties of die van zijn wagen. Dat mag ook niet via zogenaamde ‘codetaal’. Een rijder mag geen instructie krijgen om een bepaalde instelling via bijvoorbeeld zijn stuurtje te wijzigen. Hij mag ook geen info krijgen over zijn brandstofverbruik en of hij hierop nog eventueel moet besparen. Hij mag ook niet te horen krijgen of hij ergens op het circuit sneller of trager is dan een andere rijder. Vanaf de GP van Japan zal een rijder ook geen info meer mogen krijgen over de bandentemperatuur of de bandendruk. Pas vanaf dan zal daarop eveneens gecontroleerd worden.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië