FIA staat toe dat spiegels op Halo gemonteerd worden

26 april 2018 — De FIA staat toe dat achteruitkijkspiegels voortaan op Halo worden gemonteerd, dit zolang ze voldoen aan de nu al bestaande regels.

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Achteruitkijkspiegels zijn een hot topic geworden. Enerzijds omdat het met de huidige achtervleugels nog moeilijker is achteropkomend verkeer te zien en anderzijds omdat bepaalde teams er alles aan doen om aerodynamisch voordeel te halen uit het kleinood.

Sommige teams denken erover na om de spiegels op halo te monteren om er meer voordeel uit te halen. Nikolas Tombazis, technisch directeur bij de FIA voor de éénzitters, geeft groen licht aan de teams die dit pad willen bewandelen.

De spiegels moeten wel voldoen aan de reeds bestaande regels aangaande de positie zoals bijvoorbeeld de virtuele ‘box’ waarin ze zich moeten bevinden. Ze moeten ook minimum 150 millimeter breed zijn en 50 millimeter hoog en ze moeten in staat zijn om te slagen voor een achteruitkijktest van de FIA. Tijdens die test moet de rijder een cijfer of letter kunnen aflezen op een bord dat achter de auto geplaatst wordt.

In een technische richtlijn heeft de FIA aan de teams laten weten dat het aan hen is om te bewijzen of hun constructies wel veilig zijn.

“We verwachten dat jullie in staat zullen zijn om ons te laten zien dat jullie constructie voldoende sterk is en dat de spiegel niet teveel vibreert want dat zou het zicht van de rijder belemmeren,” schrijft Tombazis.

Het is ook niet toegestaan om zowel op halo als op de overlevingscel van de auto spiegels te plaatsen. Dat zou het alleen maar moeilijker maken om halo te verwijderen in geval van nood.

“We accepteren geen spiegels op twee verschillende plaatsen tegelijk (halo en overlevingscel) omdat dit het verwijderen van halo bemoeilijkt in het geval van een crash.”

De FIA laat ook nog weten dat ze het niet toestaat dat er camera’s gemonteerd worden in spiegels die op halo gemonteerd zijn. Dat kan een probleem worden in het geval dat de F1 vraagt om bepaalde auto’s uit te rusten met zo’n toestel.

“We staan niet toe dat er kabels of stekkers door de structuur van halo lopen. Vandaar dat in het uitzonderlijke geval dat een team gevraagd wordt om met camera’s in de spiegels te rijden ze er moeten voor zorgen dat de spiegels op het chassis of op de sidepods kunnen gemonteerd worden.”

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

image

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië