FIA wil met nieuwe regels ‘hamstergedrag’ bij F1-teams tegengaan

20 september 2020 — De FIA wil regels invoeren die de F1-teams er van moet weerhouden om in de aanloop naar het nieuwe F1-seizoen van volgend jaar onderdelen te hamsteren.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door McLaren (@mclaren) op

Het coronavirus heeft er niet alleen voor gezorgd dat het huidige F1-seizoen op de schop ging en veel later aangevat werd, ook verschillende reglementswijzigingen werden uitgesteld en dat houdt ook enkele opmerkelijke achterpoortjes in.

De veelbesproken grote reglementswijzigingen die voor het F1-seizoen van volgend jaar gepland stonden werden uitgesteld naar 2022. Tegelijkertijd werd beslist dat de invoering van het budgetplafond, dat normaal zou samenvallen met de introductie van de nieuwe F1-bolides, gewoon in 2021 zal doorgaan.

In het kader van kostenbesparingen en om de overlevingskans van de F1-teams te midden van de coronacrisis te vergroten werd eveneens beslist dat de F1-bolides volgend jaar bijna identiek aan de huidige F1-bolides zullen zijn.

Daardoor bestaat het risico dat de F1-teams aan het ‘hamsteren’ slagen en dit jaar, terwijl er nog geen budgetplafond is, massaal onderdelen gaan produceren die ze pas volgend jaar zouden gaan gebruiken. Daardoor zouden die uitgaven niet onder het budgetplafond van 2021 vallen.

Ook bij de FIA beseffen ze nu dat dit achterpoortje gesloten dient te worden. De FIA is dan ook gesprekken begonnen met de F1-teams en waarschuwt hen dat ze geen onderdelen moeten beginnen hamsteren.

“Er zijn inderdaad gesprekken gaande over het aanleggen van voorraden voor volgend seizoen en zo het geld van volgend seizoen doosluizen naar 2022,” aldus McLaren-baas Zak brown volgens ‘Motorsport.com’.

“De FIA heeft dat zien aankomen en zit er bovenop. Ze zullen regels opstellen om te voorkomen dat er veel [van het huidige] geld voor 2021 gebruikt gaat worden en teams in 2022 een voorsprong hebben.”

Grote vraag is uiteraard hoe alles gecontroleerd zal kunnen worden en of er vandaag de dag al teams aan het hamsteren geslagen zijn en hoe je kan vermijden dat onderdelen van dit jaar op de wagens van volgend jaar geplaatst worden.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België