logo
 

FIA wil opnieuw gesloten cockpits testen

26 augustus 2015 — Naar aanleiding van het overlijden van Justin Wilson wil de FIA opnieuw de mogelijkheden voor de introductie van een gesloten cockpit testen.


De gesloten cockpit, er werd de voorbije jaren al vaak over gesproken maar het concept heeft in de eenzitterij zowel voor- als nadelen. Belangrijkste voordeel zou zijn dat er geen brokstukken enz. meer het hoofd van de piloot zouden mogen raken, iets wat Justin Wilson afgelopen weekend in de IndyCar overkwam. Wat de nadelen betreft wordt vooral gedacht aan de extractie van een rijder bij een crash of ander incident.

Die zou wel eens veel problematischer kunnen verlopen. Het is momenteel immers zo dat een rijder redelijk snel uit zijn cockpit kan gehaald worden, wat met een gesloten cockpit veel moeilijker tot zelfs onmogelijk kan worden.

Jarenlang denkt men reeds na over een gesloten cockpit. De laatste keer dat het onderwerp opnieuw op tafel kwam in de Formule 1 was vorig jaar naar aanleiding van de crash van Jules Bianchi tijdens de GP van Japan.

Daarvoor was het onderwerp brandend actueel toen Felipe Massa in 2009 tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije geraakt werd door een veer van een wagen die voor hem reed. Indien die iets hoger of lager had gevlogen dan had die het vizier van Massa doorboord en was de Braziliaan waarschijnlijk dodelijk geraakt. Een week daarvoor was Henry Surtees nog overleden doordat hij geraakt werd door een wiel dat was losgekomen.

De FIA wil naar aanleiding van wat er enkele dagen geleden met Justin Wilson is gebeurd nu opnieuw onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de introductie van een gesloten cockpit. De FIA wil nieuwe tests met gesloten cockpits organiseren, zo bericht motorsport.com.

In het verleden testte de FIA ondermeer een soort gesloten cockpit die erg sterk op een cockpit van een straaljager leek. Enerzijds was daarbij de extractie van de rijder uit de cockpit problematisch, anderzijds zorgde het ontwerp er ook voor dat brokstukken hoog in de lucht werden gekatapulteerd, wat dan weer gevaarlijk is voor de toeschouwers.

Ondertussen denkt men ook na over allerlei constructies die rond een ‘open’ cockpit kunnen geplaatst worden zodat eventueel brokstukken weggeleid worden van het hoofd van de rijder. Op dat vlak toonde het Mercedes F1 team enkele maanden geleden onderstaand concept.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België