logo
 

Force India & Pitstops: geen goed huwelijk op de Hockenheimring

25 juli 2010 — Adrian Sutil en Vitantonio Liuzzi maakten het wel heel bont tijdens deze Grand Prix. Ze kwamen elk meer dan hen lief was binnen in de pits en zagen zo hun race gehypothekeerd.

Probeert u even te volgen: In de eerste ronde raken de twee Force India’s elkaar en komen gelijktijdig naar de pits. Liuzzi zegt over de boordradio dat hij een nieuwe vleugel nodig heeft, dus staat de pitcrew klaar met een nieuwe vleugel en banden voor Liuzzi. Het was echter Adrian Sutil die eerst binnenkwam, en verwarring alom bij de pitcrew, die er voor spek en bonen bijstonden met een nieuwe vleugel. Net daarachter kwam dus Liuzzi, die wel een nieuwe voorvleugel en banden nodig had. Resultaat: Sutil reed op de banden voor Liuzzi, en vice versa. Dat mag niet van de FIA, dus moesten beide wagens terug binnenkomen om op het juiste setje banden op te zetten.

Adrian Sutil: “Wat kan ik zeggen, het is gewoon een teleurstellend weekend geweest. In de eerste ronde raakte ik Tonio (Liuzzi) en verloor een paar posities. Het is altijd onze strategie geweest dat, indien de start slecht was en ik gene posities kon winnen, ik zou binnenkomen voor de verplichte bandenstop, en posities zou proberen goedmaken als al de rest zou binnenkomen. Dat was een goed plan, omdat je weinig te verliezen hebt als je zo ver achter zit, maar vanwege de verwarring bij die pitstop viel ook dat plan in het water.”

“Eens ik op het juiste setje banden zat kon ik vrij veel terrein inhalen, maar ik moest uiteindelijk nog een keer terug binnen komen voor een setje banden, want de set waar ik op reed was compleet op. Dit weekend waren we gewoon niet snel genoeg maar het voelt aan als een eenmalig iets. Op sommige circuits gaat het gewoon minder, dus het is een kwestie van de hoofden leegmaken en vooruit te kijken naar de volgende races.”

Vitantonio Liuzzi: “Ik kan alleen maar bevestigen wat Adrian (Sutil) al zei: het was teleurstellend. Ik dacht dat de voorvleugel stuk was en kwam binnen, maar door de verwarring moest ik ook terug binnenkomen. Zonde, want ik had een erg goede eerste ronde tot dan toe. Nadien hadden ik en Adrian wel een goed tempo. Het ging altijd moeilijk worden, maar we reden bijna dezelfde tijden dan de top-tien. We moeten naar deze positieve punten kijken en hopen op een sterke prestatie op de Hungaroring.”

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België