logo
 

Formula E: Raceverslag van race 1 (Peking)

14 september 2014 — Gisteren is er geschiedenis geschreven in de motorsport, de eerste race van de Formula E. Natuurlijk werd er met argusogen naar deze race gekeken. Zou zij voor de nodige spanning en entertainment zorgen?


De eerste race werd gereden op de straten van Peking.  Hiervoor werden er natuurlijk kwalificaties gehouden.  Er werd met argusogen naar Lucas Di Grassi en Bruno Senna gekeken, die alvast de snelste tijden hadden neergezet in de vrije trainingen. 

Uiteindelijk mocht Lucas di Grassi starten vanop de tweede plek en Bruno Senna pas maar van de negentiende plek.  Hij had namelijk elektrische problemen ervaren met zijn auto tijdens de kwalificaties, waardoor hij zelf geen rondetijd kon neerzetten. 

Nicolas Prost (zoon van Alain) was de derde hond die met het been ging lopen en al drie punten meepikte voor het kampioenschap.  Daniel Abt, ploegmaat van di Grassi vervolledigde het kwalificatiepodium.  Onze landgenoot Jerome d’Ambrosio had zich als dertiende gekwalificeerd.

Twee uur na de kwalificaties was het tijd voor de race.  Nicolas Prost vertrok vanop polepositie en behield de leiding na de start. Bruno Senna had duidelijk zijn dagje niet.  Hij botste met een andere auto in de eerste ronde en zijn auto was eraan voor de moeite.

Nicolas Prost bleef tot de pitstop aan de leiding van deze race.  De pitstops zelf, zijn ongezien in de autosport.  Normaal gezien zou je verwachten, dat er een bandenwissel is, of misschien zelf een batterijwissel zou zijn omdat het Formula E is.  Maar dit was het helemaal niet, in plaats daarvan wisselen de rijders van auto, wat natuurlijk voor de nodige spanning zorgt.  De rijder rijdt namelijk de pitbox in, springt uit de wagen, direct in de andere wagen en scheurt dan vervolgens opnieuw weg.  Dit levert natuurlijk wel mooie beelden op. 

Sam Bird reed voor één ronde aan de leiding omdat hij een ronde later dan de rest van auto wisselde.  Eerst leek het een slimme zet te zijn, maar uiteindelijk, reed hij terug op het circuit op dezelfde positie als voor de pitstops.  Hij had natuurlijk wel het voordeel, dat de batterijen van zijn wagen meer geladen zouden zijn dan de andere wagens op het einde van de race.

Nicolas Prost bleef dus aan de leiding en leek op een mooie, historische overwinning af te stevenen tot die laatste bocht. 

Nick Heidfeld, zijn ploegmaat bij Rebellion racing in de FIAWEC reeks, maakte uiteindelijk nog één uithaal, een inhaalspoging die leek te lukken. Uiteindelijk deed Prost een manoeuvre, die velen deed terugdenken aan het manouvre dat zijn vader met Ayrton Senna deed in Suzuka 1989.  Dit manoeuvre had echter zware gevolgen. 

Op weg naar de laatste bocht, wou Heidfeld Prost inhalen langs de linkerkant, alleen stuurde Prost zijn wagen recht af op Heidfeld, met een zware botsing tot gevolg.  Heidfeld spinde vervolgens tot op de kerbs, die zijn auto vervolgens in de lucht lanceerden en in de vangrail.  Uiteindelijk kwam de wagen op zijn bovenkant tot stilstand.  Godzijdank, kwam hij ongedeerd uit de wagen.  Door de adrenaline rende hij natuurlijk naar Prost om verhaal te halen, die zijn wagen ook had moeten parkeren door dit ongeval (bekijk: VIDEO: spectaculaire crash tijdens eerste race Formula E). 

Uiteindelijk was het Lucas di Grassi die met de eerste zege ging lopen. Hij eindigde voor Franck Motagny van het team Andretti en Sam Bird van Virgin. Die laatste was oorspronkelijk als vierde geëindigd maar kreeg de derde plek doordat Daniel Abt een drive-trough penalty had genegeerd en naar de tiende plek werd verwezen.  Charles Pic eindigde als vierde en Karun Chandhok als vijfde.  Onze landgenoot Jerome D’Ambrosio finishte als zevende maar werd door de bestraffing van Abt alsnog zesde.

Geschreven door Lynn Podevyn

image

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië