logo
 

“Ik heb geen bezwaar tegen de bandentest van Ferrari, wel tegen die van Mercedes”

04 juni 2013 — Enkele dagen nadat bekend raakte dat Mercedes en Pirelli na de GP van Spanje een bandentest uitvoerden, raakte ook bekend dat Ferrari een gelijkaardige test uitvoerde voor de GP van Spanje. Toch heeft Christian horner, de teambaas van Red Bull, daar geen probleem mee.

Even teruggaan in de tijd. Op zaterdag tijdens het raceweekend in Monaco raakte bekend dat Pirelli en Mercedes in de week na de GP van Spanje een bandentest gehouden hebben van zo’n 1 000 kilometer. De Paddock daverde op zijn grondvesten en Ferrari en Red Bull dienden formeel klacht in tegen de test. Ook de meeste andere teams hadden bezwaar maar zij dienden geen formele klacht in.

In de dagen nadien raakte bekend dat de FIA nooit enige verdere verduidelijking had gekregen over de test, alsook dat er ooit wel communicatie was rondom de mogelijkheden van zo’n test, maar dat hieraan strikte eisen verbonden waren. Aan die eisen zou volgens de FIA tijdens de test van Mercedes niet zijn voldoen.

Enkele dagen na het bekend raken van de test van Mercedes hield Pirelli een conference call (lees: Audio: Pirelli beantwoordt vragen over de bandentest van Mercedes). Daarin gaf Pirelli meer uitleg en konden journalisten vragen stellen aan Pirelli.

Opmerkelijk daarbij was dat Pirelli te kennen gaf dat een gelijkaardige test eerder reeds had plaatsgevonden met een ander F1-team. Pirelli wou de naam van het team niet noemen, maar het bleek uiteindelijk om Ferrari te gaan. De Italiaanse renstal testte naar verluidt voor Pirelli tussen de GP van Bahrein en de GP van Spanje. Die test vond echter plaats met de wagen uit 2011, een wagen die dus twee jaar oud is, en gebeurde niet door de twee vaste racepiloten. Het was immers Pedro de la Rosa die achter het stuur van de Ferrari 150° Italia plaats nam.

Volgens Christian Horner zorgen deze twee zaken ervoor dat de test van Ferrari en Pirelli uit een compleet ander standpunt moet bekeken worden dan de test die Mercedes voor Pirelli deed.

“De positie van Ferrari is compleet anders, zelfs al lieten ze de test doen door hun officiële reserverijder. De wagen was immers niet de nieuwe wagen van 2013,” zei Horner tegenover Autosprint. “De twee gebeurtenissen zijn zelfs niet vergelijkbaar. Wat we van de FIA verwachten na onze klacht? Dat ze het voorval op een snelle en faire manier onderzoeken.”

Christian Horner liet ook nog weten dat Pirelli zich eveneens aan de regels dient te houden.

“Iedereen binnen de Formule 1 moet zich aan de regels houden: de teams, de rijders en de leveranciers, zoals bijvoorbeeld Pirelli. De regels gelden ook voor hen,” liet Horner duidelijk verstaan.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België