logo
 

Geen F-duct in 2011 - Teams bereiken akkoord

10 mei 2010 — De huidige teams hebben een akkoord weten te bereiken inzake het verbieden van het zogenaamde F-duct in 2011.

Bij de Britse renstal McLaren heeft men tijdens het ontwerpen van de MP4-25 nauwkeurig rekening gehouden met de voorschriften van het reglement. Een reglement dat ook dit seizoen op bepaalde punten weer dubbelzinnig kan worden opgenomen. In 2009 was het de dubbele diffuser die de paddock in rep en roer zette, in 2010 doet het zogenaamde F-duct dat. Mogelijk observeerde McLaren het reglement dit seizoen weer iets te nauwkeurig. Zo is alvast geweten dat de wagens in 2010 niet voorzien mogen worden van bewegende onderdelen. Het F-duct van McLaren werd in eerste instantie dan ook onderzocht door de FIA maar die oordeelde dat het systeem conform het reglement werd toegepast.


De rijder sluit op zeer eenvoudige manier een opening die zich in de cockpit bevindt. Daardoor zal de luchtstroom, die via de neus wordt opgevangen, meer druk opbouwen in het kanaal dat het naar de achtervleugel geleid. Op rechte stukken zal net die opgebouwde druk de op dat ogenblik tot last zijnde onderdruk hinderen waardoor minder afremming zal plaatsvinden. Uiteraard zullen ook de banden, zeer belangrijk in 2010, minder slijtage oplopen. De kunst van het systeem is dat McLaren de opening in de cockpit weet af te sluiten zonder een bewegend onderdeel op de wagen te plaatsen. Zowel Lewis Hamilton als Jenson Button gebruiken simpelweg hun linkse knie die op de rechte stukken toch niets te doen heeft.


Het spreekt voor zich dat de overige teams al snel ondervonden dat deze uitvinding voor een hogere topsnelheid van de MP4-25 wist te zorgen en dat de FIA er niets tegen in kan brengen. Zo kwam Ferrari in Barcelona alvast met haar bijzondere F-duct op de proppen. Bij Ferrari kunnen beide rijders de luchtstroming beïnvloeden door met hun linkerhand de bewuste opening in de cockpit af te sluiten. Bijzonder was wel dat Fernando Alonso gelijktijdig zijn rechterhand gebruikte om de balans van zijn F10 ook nog eens aan te passen, want ook dat is meermaals toegestaan per ronde. Dat een rijder zijn handen aan het stuur dient te hebben, daar staat niets van beschreven in het reglement.


“De huidige rijders volgen een strenge training en ze zijn gewend om meerdere systemen in de cockpit toe te passen. Zo activeerde men vorig seizoen KERS nog en in 2010 is dat niet anders met het aanpassen van de voorvleugel. Het activeren van ons F-duct kan dus eveneens perfect met de hand gebeuren”, aldus Aldo Costa tijdens de kwalificatie in Barcelona.


Feit is wel dat meerdere teams het nu oneens blijken te zijn met de manier waarop Ferrari haar F-duct toepast. In de hoogste klasse van de autosport gaat veiligheid nog steeds net boven geld en roem. Zo stelde men ondertussen al voor om gelijkaardige systemen in de toekomst te verbieden en het reglement duidelijker op te stellen. De FIA was het volledig eens met de klagende teams en dat betekent dat het F-duct volgend jaar verboden zal zijn.

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België