logo
 

‘Gele kaart-vlag’ werd tijdens GP van België opnieuw geïntroduceerd

06 september 2019 — FIA-racedirecteur Michael Masi heeft in Spa-Francorchamps het gebruik van de zwart-witte vlag geherintroduceerd. Dat is een waarschuwing die het best te vergelijken valt met de gele kaart uit het voetbal.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Toro Rosso (@tororosso) op

De laatste keer dat de zwart-witte vlag gebruikt werd was tijdens de GP van Maleisië in 2010, toen was Lewis Hamilton de gelukkige. Sindsdien raakte de vlag in onbruik omdat de eerder dit jaar overleden Charlie Whiting prefereerde om waarschuwingen via de radio mee te delen.

“De zwart-witte vlag is blijkbaar niet meer gebruikt sinds 2010,” aldus Masi tegenover ‘Motorsport.’ “Maar het herintroduceren is wel het onderwerp van discussie geweest met de teambazen.”

“Dus één van de redenen waarom ik het tot nu toe niet heb gebruikt, is dat ik probeer uit te zoeken waarom het niet meer wordt gebruikt, en niemand kon een geldige reden bedenken.”

“Het is één van de vlaggen die in het reglement voorkomt, en elke sportdirecteur en elke bestuurder is voorstander van het gebruik ervan. Het is in feite de motorsport versie van de gele kaart.”

Vorige zondag was Toro Rosso-rijder Pierre Gasly het lijdend voorwerp om hem te waarschuwen voor het van zijn lijn afwijken tijdens het remmen. De vlag wordt slechts één keer getoond, bij een tweede inbreuk volgt er meteen een onderzoek door de stewards of een straf.

“Als we het voorbeeld van dit weekend gebruiken: als er bij bocht vier een zwart-witte vlag was gezwaaid voor het overschrijden van de baanlimieten en je daarna nog een andere waarschuwing zou krijgen voor een ander incident, dan zou je geen tweede zwart-witte vlag krijgen maar meteen worden doorverwezen naar de stewards voor een overtreding.”

“Het was niet alleen opgenomen in de notities van de racedirecteur voor het respecteren van de track limits maar het kan ook voor andere zaken gebruikt worden, zoals iemand van de baan dwingen of van de lijn afwijken tijdens het remmen. Al die dingen kunnen gezien worden als een gele kaart, als we het in voetbaltermen zouden zien,” besluit Masi.

Klik hier voor meer uitleg over de vlaggen die in de F1 gebruikt worden.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van BelgiëFIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België