“Gewichtstoename F1-bolides moet aan banden worden gelegd”

06 maart 2018 — De voorbije tien jaar heeft de Formule 1 als het ware een gedaanteverwisseling ondergaan. Al die veranderingen hebben er wel voor gezorgd dat de bolides een stuk zwaarder geworden zijn.

Een bericht gedeeld door Williams Martini Racing (@williamsmartiniracing) op

Door de introductie van Halo is het minimumgewicht van de wagens voor komend seizoen gestegen met zes kilogram, tot 734 kilogram om precies te zijn. Dat is niet zo spectaculair zou u misschien denken maar als we tien jaar teruggaan in de tijd bedroeg het minimumgewicht nog 595 kilogram, toch een verschil van 139 kilo.

Paddy Lowe, technisch directeur van Williams, vindt dat er een grens bereikt is wanneer je in het achterhoofd houdt dat de F1 een sprintklasse is en geen uithoudingssport.

“De F1 is een echte sprintklasse,” aldus Lowe. “Deze auto’s zijn ontworpen om enorm snel te zijn tijdens de kwalificaties en de races.”

“Op anderhalf uur driehonderd kilometer afleggen is vrij kort. Het zijn geen auto’s voor een uithoudingsrace maar op het vlak van gewicht beginnen ze daar wel meer en meer naartoe te groeien in plaats van naar sprintraces.”

“Het is belangrijk dat we opwindende auto’s maken. F1 is een sport maar tegelijkertijd is het ook entertainment, dat betekent dat we opwindende auto’s nodig hebben die competitief voor de dag komen.”

“Soms komen die dingen in elkaars vaarwater. Wanneer je veel interesse wil wekken en veel diversiteit wil krijg je soms, zoals we in het verleden al eens zagen, een groot verschil in prestaties. Op die manier verliezen de fans de interesse voor de sport.”

In 2021 staat er een grote reglementswijziging op til op allerlei vlakken en Lowe vindt dan ook dat er vooral moet worden toegewerkt naar lichtere auto’s.

“De kunst is de balans te vinden in een formule die tegelijkertijd selectief genoeg is maar waarvan het veld aan elkaar gewaagd is zodat we races op het scherpst van de snee krijgen. Ik denk dat dat goed onderzocht moet worden.”

“Op dit moment zijn de rondetijden heel snel door het feit dat we meer dan ooit vermogen en downforce ter beschikking hebben. Maar tegelijkertijd is het gewicht van de auto’s heel hoog, daar zou een balans in moeten gevonden worden,” besluit Lowe.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Williams

Speel mee met het Grand Prix de Monaco Spel 2018. Win minimaal 400 Euro aan prijzen! ​

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië