logo
 

GP Australië: Race: Vettel ongenaakbaar

27 maart 2011 — Australië, een polepositie met bijna acht tienden voorsprong, een Belg aan de start, beweegbare achtervleugels en nieuwe, vrijwel onbekende banden: wat heeft een openingsrace nog meer nodig?

Zelfs voor de rijders was het meer dan ooit afwachten wat het ging worden. De banden zijn nog een groot vraagteken voor de teams en moeten ze de beweegbare achtervleugel vrezen? Wordt het weer een dominantie van Red Bull of worden ze verrast?

In tegenstelling tot gisteren was er geen vuiltje aan de lucht en moesten we niet hopen voor een bui net voor de start, zoals vorig jaar. Toch was het wachten of Red Bull KERS zou gebruiken en zo nee, ze er een plaats mee zouden verliezen.

A-typisch voor de start in Melbourne werden er geen brokken gemaakt in de eerste bocht. Wel moest Timo Glock even over het gras en daardoor kon d’Ambrosio er voorbij. Ook Alonso koos voor de buitenkant en dat bleek een slechte keuze. De Spanjaard viel terug naar de negende plaats.

Vooraan kon Massa langs de binnenkant voorbij Button, wat zich zou ontwikkelen tot het duel van het begin van de race. Voor hen hing nog Vitaly Petrov die makkelijk kon wegrijden. Wie ook gemakkelijk kon wegrijden was Sebastian Vettel, die al na drie ronden ongrijpbaar was voor Lewis Hamilton. Toch kon hij nauwelijks zijn voorsprong vergroten.

In de eerste ronden waren er nog een paar klein incidentjes met Schumacher en Alguersuari. Dat leverde respectievelijk een kapotte band en voorvleugel op. Ook Rubens Barrichello ging eens kijken waar hij gisteren de grindbak in reed, maar kwam er deze keer wel uit.

Voor positie 5 werd er nog gestreden tussen Massa en Button. De fans en iedereen die de F1 volgt vreesden ervoor dat de nieuwe reglementen geen voordeel opleverden om in te halen. Button was duidelijk sneller, maar kon niet profiteren van het Drag Reduction System en het KERS. In ronde 10 kon de McLaren-rijder de Ferrari inhalen in bocht 11, maar in bocht 12 sloeg Button een korter wegje in zonder zijn positie terug af te staan. Was hij er al voorbij? Dat was een vraag voor de stewards. Achter Massa hing inmiddels Fernando Alonso die even gemakkelijk voorbij zijn teammaat ging als vorig jaar in Duitsland.

In ronde 11 kwam er de eerste pitstop, voor Mark Webber. Hij werd al snel gevolgd door Vettel, Alonso, Massa en nog vele anderen, maar niet door de McLarens. Zij wachtten nog een ronde of vier om van banden te wisselen. Ook Maldonado kwam de pits in, maar ging niet meer buiten.

Na Vettel zijn stop zag je het verschil tussen nieuwe (harde) en versleten banden. De wereldkampioen raasde zonder moeite voorbij Button, wiens race al verpest was door een drive-trough voor zijn actie op Massa. We moeten zeggen dat zijn actie duidelijker was dan die van Hamilton op Spa in 2009.

De tweede opgave kwam er voor Timo Glock die nog wel verder kon rijden in ronde 21 en snel daarna voor Kovalainen en Schumacher, die al in ronde 1 moest binnenkomen. Toch deed Glock nog een poging om te finishen, met 9 ronden achterstand.

In ronde 24 verremde Barrichello zich op zijn favoriete plekje en probeerde dan ook maar ineens Rosberg voorbij te gaan. De Braziliaan botste in de flank van de Mercedes en dat beschadigde waarschijnlijk een radiator, want Rosberg kreeg al snel een witte wolk achter zich. De vierde opgave in drie ronden.

Een verrassende move kwam er in ronde 27 toen Mark Webber weer binnen kwam voor nieuwe, zachte banden. Zo kwam de thuisrijder wel in schone lucht terecht. De pitstop werd zeer laat ingeroepen, waarschijnlijk omdat men had uitgerekend dat hij zo open ruimte zo krijgen. Fernando Alonso volgde Webber’s beslissing en was ook duidelijk sneller, maar bracht het wat op?

Massa kwam in ronde 33 binnen, maar verder werd niemand verdacht van een driestopstrategie. In ronde 37 kwam heel de top 3 binnen,: Vettel, Hamilton en Petrov. Een radioboodschap bevestigde dat dit de laatste stop was voor Hamilton.

In tussen zat Alonso binnen de seconde van Webber en kwam de bodemplaat van Hamilton los na een klein stuurfoutje. Opvallend feit: snelste ronde voor Sergio Perez, die ook de boodschap kreeg om op Button te jagen.

Op 16 ronden van het einde maakte Webber zijn laatste stop en een ronde later deed ook Alonso dat. De Spanjaard kwam voor Webber op de baan, na een foutje van de Australiër. Toch kon Webber op zachte banden tot onder de achtervleugel komen bij Alonso, die de harde had laten monteren.

Button kon met behulp van DRS en KERS op 10 ronden van het einde voorbij Massa geraken, die nog eens moest binnenkomen en zo ook Perez voor moest laten gaan. De Braziliaan kwam vast te zitten achter Buemi, ondanks dat hij toch sneller was. Uiteindelijk kon Massa toch nog als negende eindigen. .

De top 3 kwam op geen enkel moment in gevaar en bleef zoals ze was na de start: Vettel, Hamilton, Petrov. Daarachter kwam Alonso met Webber achter zich. Weer reed de Australiër geen goede thuisrace. Het is wel zijn (gedeelde) beste resultaat ooit in Albert Park: vijfde. Net als in 2002, al was dat toen in een… Minardi.

Daarna kwamen Buton en de Saubers, met Perez op kop over de streep. Nog opvallend aan Perez: hij maakte maar één stop. Massa kreeg nog twee punten en Buemi nog één. Jerome d’Ambrosio had vier ronden achterstand, maar haalde tenminste de streep.

Pos. - Rijder - Team - Tijd
1.  Sebastian Vettel Red Bull 1:29:30.259
2.  Lewis Hamilton McLaren +22.297
3.  Vitaly Petrov Renault +30.560
4.  Fernando Alonso Ferrari +31.772
5.  Mark Webber Red Bull +38.171
6.  Jenson Button McLaren +54.304
7.  Felipe Massa Ferrari +1:25.186
8.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +1 Ronde
9.  Adrian Sutil Force India F1 +1 Ronde
10.  Paul di Resta Force India F1 +1 Ronde
11.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +1 Ronde
12.  Nick Heidfeld Renault +1 Ronde
13.  Jarno Trulli Lotus F1 +2 Ronden
14.  Jerome d` Ambrosio Virgin Racing +4 Ronden

Niet geklassificeerd:
15.  Timo Glock Virgin Racing +9 Ronden

Opgaves:
16.  Rubens Barrichello Williams +10 Ronden
17.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +36 Ronden
18.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +39 Ronden
19.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +39 Ronden
20.  Pastor Maldonado Williams +49 Ronden

gediskwalificeerd wegens inbreuken op het technisch reglement:- Sergio Perez Sauber
- Kamui Kobayashi Sauber

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Australië

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België