logo
 

GP Australië: weekend round-up

29 maart 2011 — De eerste GP van 2011 zit er weer op. Sommigen teams verlaten Down Under met opgeheven hoofd, anderen met het schaamrood op hun wangen. Tijd om een eerste balans op te maken.

Red Bull heeft de zaken duidelijk voor elkaar al van bij de start. Zelfs zonder het gebruik van KERS wist Vettel de polepositie te verzilveren in een overwinning, zonder ook maar een keer in de problemen te komen. Het is trouwens de eerste keer dat de Duitser over de streep weet te komen in Melbourne en dan meteen als eerste. In tegenstelling tot vorig seizoen waarbij Vettel enkel na de laatste race het klassement aanvoerde, doet hij dat in het nieuwe seizoen meteen van bij het begin, zoals een titelverdediger hoort te doen. Red Bull zal wel wat werk hebben met Webber. Die moest één pitstop extra maken dan Vettel en kon het tempo van die laatste niet volgen.

McLaren heeft laten zien waarom het een topteam is. Tijdens de wintertests zag het er voor het team niet goed uit en leek het er even op dat ze op een rampjaar zouden afstevenen. Toch wist het team zich te herpakken en kwam uiteindelijk naar Australië met een pakket dat duidelijk beter werkte. Het is dus een van de teams die dankbaar gebruik heeft gemaakt van de twee weken uitstel van de seizoenstart. McLaren lijkt momenteel de enige uitdager die het Red Bull lastig kan maken.

image

Ferrari heeft dan weer niet echt een positief weekend achter de rug. Het resultaat van Alonso was niet slecht, maar er werd ongetwijfeld meer verwacht bij de heren uit Maranello. Zowel kwalificaties als race waren niet naar de maatstaven van Ferrari. Alonso wist dan nog wel met een vierde plaats een plaatsje hoger te finishen ten opzichte van zijn startpositie, waar hij zeker niet op gerekend zal hebben, was het feit dat hij opnieuw Petrov voor zich moest dulden. Het deed ongetwijfeld de nodige herinneringen oproepen bij de Spanjaard.

Massa was niet in staat om voor prijzen te rijden dit weekend. Na Australië is er slechts één conclusie, gewogen en te licht bevonden. Positief element dat men bij Ferrari kan onthouden is dat de KERS blijkbaar wel goed werkt. Dat bewees Massa toen hij veel trager was dan Button maar deze laatste toch achter zich wist te houden. Als het team zijn ambities over de wereldtitel niet wil bijstellen, zal het zo snel mogelijk actie moeten ondernemen.

Over Mercedes kunnen we niet veel zeggen. Het team heeft brute pech gehad en noteerde een DNF voor beide wagens. Eerst werd Schumacher aangereden door de Toro Rosso van Alguersuari. Rosberg werd er op zijn beurt dan weer afgereden door Barrichello. Voortgaand op de kwalificaties, kunnen we wel gerust stellen dat het team nog niet is waar het hoopte te zijn. Rosberg haalde Q3, Schumacher daarentegen werd als zevenvoudig kampioen nog maar eens overklast door zijn ploegmaat en verwezen naar het voetvolk in Q2. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel als ze die beloofde podiums willen halen.

Lotus Renault GP heeft een gemengd weekend achter de rug. Heidfeld stelde enorm teleur in de kwalificaties en geraakte zelfs niet door Q1. Quick Nick deed zijn bijnaam dus geen eer aan, maar ook zullen de nodige wenkbrauwen gefronst zijn geweest bij het teammanagement. Ook in de race kon Heidfeld niet veel goed maken. De prestatie van Heidfeld staat dan weer in schril contrast met die van Petrov. De Rus behaalde zijn eerste podium ooit en het was het eerste podium ooit voor een Rus. Dat maakte het weekend voor Renault dan toch nog deels goed. Nu kan men zich wel afvragen dat wanneer Petrov dit kan doen, wat zou Kubica dan uit de wagen van Renault gehaald kunnen hebben?

image

Williams was naast Mercedes het tweede team dat een dubbele DNF kon noteren voor Australië. Al is de helft hier wel op rekening van Barrichello. Rubens is ondertussen aan zijn 19e jaar Formule 1 bezig en heeft aan de start gestaan van zowat 1/3 van alle F1 races ooit gehouden in de geschiedenis van de sport. De piloot met de meeste ervaring. En toch maakte hij dit weekend typische beginnersfouten. Hij ging In Q2 op het gras bij het aanremmen van bocht 3 en einde verhaal. In de race, opnieuw in bocht 3, verkeek hij zich op Rosberg. Hij krijgt hier achteraf nog een drive through voor en valt dan uit met mechanische pech. Opnieuw einde verhaal.

Pastor Maldonado maakte in de Williams zijn racedebuut maar in de race was het al snel over. Na slechts 9 ronden kon de Venezolaan een parkeerplaats zoeken voor zijn Williams. Het lijkt er op alsof Williams ook dit jaar niet in staat zal zijn om potten te breken. Het ligt te ver achter op de koplopers en zal heel tevreden mogen zijn als ze kunnen doorstoten naar Q3 en in de punten eindigen. Ook de betrouwbaarheid van de FW33 is niet goed. De gridpenalty’s hangen het team reeds boven het hoofd nu de versnellingsbakken vijf races zullen moeten meegaan.

Ook bij Force India was er een nieuwkomer. Paul Di Resta maakte er zijn racedebuut en maakte ook in de race meteen indruk. Door de uitsluiting van Sauber pakte het team met beide wagens punten en dat zal deugd doen. Force India had vorig jaar zijn sterkste seizoen ooit en het lijkt erop alsof het team zichzelf gaat kunnen bevestigen als stevige middenmoter. Het heeft wel nog wat huiswerk te doen als het Sauber en Mercedes wil bijbenen, maar kan tevreden terugblikken op de eerste race.

image

Bij Sauber zullen ze met wat gemengde gevoelens zitten. Het had een mooie prestatie kunnen worden, ware het niet voor de uitsluiting van beide piloten door inbreuken op de technische reglementen. Jammer voor het team, maar reglement is reglement. Het valt nog af te wachten of het verzet dat aangetekend is door het team, rond dat argument heen kan. Toch kan het team met enige trots terugblikken.

Kobayashi haalde Q3, beide piloten hadden in normale omstandigheden een puntenfinish op hun naam kunnen zetten. En wat te denken van de stint van 35 ronden op de nieuwe Pirelli-rubbers die de Mexicaan Perez zonder problemen kon afwerken in zijn eerste race? Als Sauber de nodige aanpassingen doet voor Maleisië aan de achtervleugel en het zou zoals men zelf bij het team beweert geen verschil maken in de prestatie, dan mag Mercedes er een directe concurrent bij tellen.

Bij Toro Rosso hebben ze ook vooruitgang kunnen boeken. Buemi geraakte met zijn wagen tot in Q3 en dat was van 2009 geleden dat Toro Rosso daar nog eens te zien was. Teamgenoot Alguersuari werd elfde, net niet voldoende om een puntje te kunnen meepakken. Hij moest wel in de beginfase een nieuwe neus gaan halen na een aanrijding met Schumacher. Het begint er op te lijken dat Toro Rosso de scheiding van tafel en bed met Red Bull te boven is aan het komen en kan beginnen denken aan strijden met Force India, Sauber en als het niet snel betert ook Mercedes.

Team Lotus had hoge verwachtingen voor het nieuwe seizoen, maar heeft nog veel werk voor de boeg als ze die wil inlossen. Beide piloten bleven steken in Q1 en kwamen meer dan drie volle seconden te kort om aanspraak te kunnen maken op Q2. In de race was Trulli de enige die de eindstreep haalde. Hij belande op P13 net voor de Virgin van D’Ambrosio. Kovalainen viel in ronde 19 stil door een waterlek. Zowel snelheid als betrouwbaarheid speelt het team parten. Werk voor de boeg in het team. Zoniet lopen ze het risico ingehaald te worden door Virgin.

Het laatste racende team in Australië was Marussia Virgin. Het debuut van onze landgenoot Jérôme D’Ambrosio. Het leek er even op dat het halen van de 107% regel nog voor moeilijkheden zou kunnen zorgen, maar uiteindelijk konden beide piloten op de startgrid plaatsnemen. Het doel van Virgin is vooral om de race te kunnen eindigen en zo veel mogelijk data te verzamelen. Ook in Australië kan het team immers geen vuist maken tegen de middenmoters. Team Lotus bijbenen is voor dit team het volgende doel, meer zit er voorlopig niet in. Lichtpuntje was wel dat de betrouwbaarheid van de Virgin voldoende bleek.

image

En dan was er nog HRT, maar daar valt niet veel over te zeggen. Geen wintertesten, amper een paar kilometers afgelegd in de laatste vrije training met één wagen. Het team moest letterlijk nog een shakedown doen tijdens Q1. En daar kreeg het uiteindelijk ook de rekening voor gepresenteerd. Beide piloten werden uitgesloten van de race wegens het niet behalen van een tijd binnen de 107% van de besttijd uit Q1. Liuzzi wilde enorm graag in de F1 blijven, maar zal het zich intussen wel beklagen. Piloot zijn bij HRT betekende dit weekend de race volgen op TV. Het is nog maar de vraag of het team hier een kentering in kan brengen, zo niet is het waarschijnlijk afgelopen met het team.

En dan waren er nog de snufjes. Button heeft ook duidelijk aangetoond dat de beweegbare vleugel het inhalen er niet makkelijker op maakt. Ronden lang zat hij vast achter Massa die op zijn beurt telkens de KERS knop indrukte wanneer Button dichterbij kwam op het rechte stuk. Of het alleen ligt aan het feit dat Australië een relatief korte rechte lijn heeft, zullen we in Maleisië te weten komen. Nu moesten de piloten onmiddellijk bij het uitkomen van de laatste bocht, zowel KERS als vleugel bedienen. In Maleisië zal er pas in de laatste sectie van het veel langere rechte stuk de vleugel kunnen bediend worden. Dat het aantal inhaalmanoeuvres niet meer te tellen zou zijn zoals op voorhand voorspeld, hebben we niet kunnen vaststellen.

Tot slot moeten we ook nog wat kwijt over Pirelli die in Australië weer voor het eerst in 20 jaar een overwinning in de F1 op hun naam mogen schrijven. Al de heisa die voor het seizoen aan de gang was, bleek allemaal een storm in een glas water te zijn. De duurzaamheid van de zachte banden was ongeveer een 12 tot 15 ronden, hetgeen voorspeld was door Pirelli, en ook de grip zat goed. Dat bewijst de kwalificatieronde van Vettel. Kortom, het lijkt er momenteel op alsof we Bridgestone heel snel zullen vergeten. Pirelli heeft proper werk verricht en zal wellicht zoals het voorspeld heeft de nodige spanning en spektakel kunnen brengen door de teams te verplichten na te denken over een juiste pitstopstrategie.

En nu richting Maleisië!

image


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van Australië

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België