logo
 

GP China: Race: Hamilton wint opwindende race

17 april 2011 — Lewis Hamilton heeft de GP van China gewonnen. De Brit kon in de laatste ronden Vettel voorbij gaan. Mark Webber zag een indrukwekkende race beloont met een podiumplaats.

Al op zaterdag kon iedereen zeggen dat het een spannende race zou worden met heel wat toppers achteraan: Webber op achtien, Heidfeld op zestien, Schumacher op veertien en Petrov op tien.

Op een twintigtal minuten voor de start leek daar nog een rijder bij te komen. Lewis Hamilton kreeg zijn wagen niet aan de praat om naar de grid te rijden. Als de Brit er niet in slaagde om een kwartier voor de start uit de pits te geraken, zou hij vanuit de pitlane moeten vertrekken. De voormalig wereldkampioen kon zijn wagen net op tijd op de grid krijgen, maar daar ging de kap er weer af. De vraag bleef of de wagen op tijd gestart kon worden.

Veel leek er toch niet mis met Hamilton zijn McLaren bij de start. Door een slechte start van Vettel konden de McLarens gemakkelijk voorbij de Duitser geraken. Ook Nico Rosberg probeerde zijn landgenoot in te halen, maar zag bij het uitaccelereren van bocht drie Vettel hem terug voorbij gaan.

Ook teamgenoot Webber kende geen goede start. De Australiër maakte geen plaatsen goed, maar kon één voor één wel opschuiven naar voren. Wie wel een goede start had was Michael Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen kwam voor het eerste de streep over in negende positie.

Het werd een interessante gp met zeer veel rijders die op minieme verschillen van elkaar kwamen. Toch werd er weinig ingehaald. Kwam dit door het verplaatsen van de plaats vanaf waar DRS gebruikt mag worden?

In ronde 10 al zagen we de eerste pitstops voor Alguersuari en Webber. De bandenwissel van Alguersuari was snel maar niet al te efficiënt. Bij zijn outlap verloor de Torro Rosso zijn rechter voorwiel en mocht de Spanjaard zijn race vergeten.

De beste pitstop kwam er echter in ronde 14. Vettel was net voorbij Hamilton geraakt en kwam op hetzelfde moment binnen als Button. De Brit parkeerde zijn McLaren voor de garage van Red Bull, waar ze hem doorverwezen naar de volgende pitbox. De pitcrew had daar immers ervaring mee want tijdens de grote prijs van Abu Dhabi in 2009 moesten ze Alguersuari ook al doorsturen toen Vettel wou binnen komen.

Dit was in het voordeel Vettel die Button zijn plaats in de pitlane en op het circuit kon in nemen. De wereldkampioen was op weg naar 75 op 75. Voor Lewis Hamilton leek Vettel immers ook niet meer te moeten vrezen. De wereldkampioen van 2008 reed een ronde of twee te lang op zijn banden en verloor enkele seconden per ronde.

Waar niemand echt naar gekeken had was Nico Rosberg. De Mercedes-rijder was al eerder binnengekomen en reed vijf seconden voor Vettel en Button.

Er ontwikkelde zich intussen ook een duel tussen de twee meervoudige wereldkampioenen. Alonso geraakte door het verdedigen van Schumacher niet voorbij de man met vijf wereldtitels meer. Uiteindelijk kon de Ferrari door een mooi manoeuvre voorbij de Mercedes geraken voor een vijfde plaats.

Halverwege de race werd er duidelijk wie er voor drie stops ging gaan, want zij hadden nu hun tweede stop gemaakt: beide Mercedessen, beide McLarens, Webber en Heidfeld. Misschien dat sommigen zich daar uit noodzaak nog moesten bijvoegen.

Wie geen drie keer van banden wou wisselen was Fernando Alonso. De Spanjaarad reed op versleten banden twee seconden trager dan de rest. Het is dus logisch dat hij zeer veel plaatsen verloor. Webber had het nog steeds moeilijk om zich een weg naar voor te banen met rijders als Petrov voor zich.

Het zou een strijd worden die beslist werd door de banden: 2 stops vs. 3 stops. Vettel en Massa, die onopvallend opgeschoven was naar de tweede plaats tegen Rosberg en de McLaren.

Het werd een spannende finale met vier teams in de schijnwerpers: McLaren, Ferrari, Red Bull en Mercedes. Ze waren allemaal met elkaar in duel: Webber ging voorbij Alonso. Massa, Button en Rosberg streden voor de tweede plaats en hingen allemaal binnen een seconde van elkaar.

Vooraan was Hamilton aan het naderen op Vettel. De Duitser reed op veel oudere banden, maar is veel beter in het sparen van de banden. Met nog zeven ronden te gaan kwam de McLaren aan de achterkant van de Red Bull. Twee ronden lang kon Vettel de boot afhouden, maar moest Hamilton toch voorbij laten gaan.

Terwijl de ene Red Bull-rijder misschien wel teleurstelde rijdt de andere de race van zijn leven. Webber maakte een hopeloze achterstand in enkele ronden goed en kon met de finishvlag in het verschiet nog gaan strijden voor een podiumplaats.

Webber schoof een plaats op en zo staan er nog eens twee Red Bulls op het podium, maar het bovenste trapje is voor Lewis Hamilton. De man die bijna vanuit de pits moest vertrekken wint de race.

Als elke race zo spannend zal worden zal de f1 menig pacemaker in overdrive doen schakelen en vele mensen uit hun zetel doen vallen. DRS was misschien niet al te efficiënt maar heeft zeker potentieel. Elk circuit zal zich niet zo goed lenen voor het inhalen maar toch verwachten we nog heel wat spannende races.

Achteraan moest Timo Glock drie keer pitten , in tegenstelling tot zijn teammaat. Zo eindigde onze landgenoot ruim dertig seconden voor zijn eerste tegenstander.

Pos. - Rijder - Team - Tijd
1.  Lewis Hamilton McLaren 1:36:58.226
2.  Sebastian Vettel Red Bull +5.198
3.  Mark Webber Red Bull +7.555
4.  Jenson Button McLaren +10.000
5.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +13.448
6.  Felipe Massa Ferrari +15.840
7.  Fernando Alonso Ferrari +30.622
8.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +31.026
9.  Vitaly Petrov Renault +57.404
10.  Kamui Kobayashi Sauber +1:03.273
11.  Paul di Resta Force India F1 +1:08.757
12.  Nick Heidfeld Renault +1:12.739
13.  Rubens Barrichello Williams +1:30.189
14.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +1:30.671
15.  Adrian Sutil Force India F1 +1 Ronde
16.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +1 Ronde
17.  Sergio Perez Sauber +1 Ronde
18.  Pastor Maldonado Williams +1 Ronde
19.  Jarno Trulli Lotus F1 +1 Ronde
20.  Jerome d` Ambrosio Virgin Racing +2 Ronden
21.  Timo Glock Virgin Racing +2 Ronden
22.  Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team +2 Ronden
23.  Narain Karthikeyan HRT F1 Team +2 Ronden

Niet gefinisht.:
24.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +47 Ronden

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië