logo
 

GP China: Raceverslag

18 april 2010 — De belangrijkste vraag, nog voor de start: krijgen we opnieuw een start zoals in Australië?

Iedereen wist dat er regen kwam, maar zoals altijd is de vraag wanneer? Tijdens de formatieronde begon het te regenen. Het was dus te laat om nog te wisselen naar intermediates, maar het was misschien toch nog te droog om van banden te wisselen.

In ieder geval was het zeker niet helemaal droog bij de start. Fernando Alonso startte als snelste en geraakte voorbij de eerste startrij, waar de Red Bull-rijders zich gepositioneerd hadden. Op die rij won Mark Webber het duel van Vettel. Hij kwam zo in tweede positie, achter Alonso. Als we de start opnieuw bekijken zien we dat Alonso net voor het doven van de lichten al vertrekt. In ronde vijf bevestigen de stewards dat door een drive-trough penalty uit te delen aan de Spanjaard.

In de eerste ronde gebeurt dan de aanleiding voor massahysterie. Vitantonio Liuzzi schuift met zijn slicks over de vochtige baan, komt in de grindbak aan de binnenkant van de bocht en wordt dan door de kerbstone gelanceerd. a la Kobayashi vliegt de Italiaan tegen Buemi en Kobayashi. Barrichello kan de plaats delict omzeilen en safetycar piloot Bernd Mayländer mag ook wat rondjes gaan draaien.

Dat is de aanleiding voor een bandenwissel bij de meeste rijders. Eerst bij de nieuwere teams en dan bij de vertrouwde teams. Toch bleven enkele rijders op hun slicks. Om de chaos compleet te maken komt Schumacher na een drietal ronden terug binnen voor slicks. Een move die iedereen die al eerder intermediates had laten steken, zal volgen. Daardoor komen de rijders die op slicks zijn blijven rijden vooraan. Die rijders zijn Rosberg, Button, Kubica, Petrov en Kovalainen. Kovalainen viel snel terug en belande in het duel tussen de nieuwe teams.

In de achterhoede ontstond ondertussen een duel tussen de twee beste regenrijders van het moment. Nadat Lewis Hamilton eerder al eens heel laat besliste om banden te wisselen, deed hij weer een riskante beweging bij de pitingang. De Brit neemt de pitingang links van de witte lijn en schiet zo voor Vettel in die de legale lijn volgde om de pits in te rijden. Een (illegale?) inhaalbeweging die Alonso wat later zou herhalen op zijn teamgenoot Massa.

Vervolgens kon het Red Bull-team de bandenwissel (intermediates naar slicks) het snelst uitvoeren. Net als de Duitser van het Zwitserse team naast de pitbox van McLaren komt, laat de lollypopman van het Britse team Hamilton buiten. De wereldkampioen van 2008 probeerde zijn wagen voor die van Vettel te schuiven maar geraakt alleen maar langszij. Vettel krijgt dan na een korte race in de pitlane toch voorrang.

Vervolgens ontstaat er een echte race in een inhaalrace. Het hoogtepunt van de hele reeks inhaalpogingen: het duel tussen Hamilton en Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen demonstreerde nog eens hoe je iemand moet afhouden, maar de Duitser kon niet tippen aan de snelheid die de McLaren genereerde (dankzij de F-duct?). Tegen de twintigste ronde waren de twee al de top tien ingedoken, maar met een bijna onoverbrugbare achterstand op de rijders die de pit nog niet hadden bezocht.

Vooraan was er maar één belangrijk moment. Met vijf seconden voorsprong op Button mist Rosberg zijn rempunt en vliegt hij rechtdoor. Gelukkig voor hem lag er een uitloopstrook en kon de Duitser zijn race verder zetten, maar hij moest de leiderspositie afstaan aan de regerende wereldkampioen.

In de achterhoede was er weinig spektakel te zien. Er waren de nodige uitvallers zoals altijd. Di Grassi, de la Rosa, Glock en Trulli kregen af te rekenen met problemen. Ook Jaime Alguersuari zorgde voor brokken net na de tweede regenbui. Hij had weinig zicht door opspattend water en raakte met zijn voorvleugel een andere wagen. Bij het inkomen van de pitlane vliegt de beschadigde voorvleugel van de Toro Rosso onder de wagen en dat veroorzaakte een regen van stukjes koolstof.

Ook de stewards merkten op dat er op de ideale rijlijn stukken voorvleugel lagen. Daarom lieten ze de safetycar voor de tweede keer uit. Zo verloren de rijders die nu toch al een pitstop hadden gemaakt (bij de tweede regenbui) al hun voorsprong op de anderen. Iedereen had al banden gewisseld en de rijders werkten dus gewoon enkele rondjes af.

Button leidde het pak bij de herstart en maakte daar gebruik van. De regerend wereldkampioen zette zijn wagen bijna stil en er ontstond een nieuwe startgrid net voor de haarspeldbocht aan het einde van het lange rechte stuk. Hoe het kan dat er geen ongelukken zijn gebeurd, is een raadsel. Iedereen was redelijk fair en nam zijn positie in en stormde af op de laatste bocht. Hamilton ging redelijk breed en tikte Webber van de baan, die daardoor wat plaatsen verloor.

De herstart was spectaculair met nog een halve ronde vol inhaalpogingen, maar hij bracht op het gebied van posities weinig verandering. Petrov was al de hele race goed bezig met als hoogtepunt een vierde plaats, maar na de herstart spint hij een keer en blijft hij posities verliezen. Vettel en Hamilton blijven ondertussen posities goedmaken.

Juist voor ronde 40 begint een tweede reeks pitstops. Door het opdrogende circuit verslijten de banden snel en iedereen wisselt voor nieuwe intermediates behalve Hulkenberg. De Duister verandert uiteindleijk toch nog van gedacht omwille van te weinig grip. Door de pitstops maakte Hamilton nog een plaats goed. Een andere rijder die plaatsen won was Webber. De Australiër schoot van de twaalfde naar de zevende plaats.

We kregen dan even een race zonder veel spanning, maar in de laatste ronden werd dat ruimschoots goed gemaakt. De twee McLarens, die de race leidden, kregen af te rekenen met hevige bandenslijtage. Hamilton en Button schoven duidelijk, maar Nico Rosberg kon daar niet van profiteren.

Iemand die niet af te rekenen kreeg met bandenslijtage was Vitaly Petrov. Hij ging redelijk gemakkelijk voorbij Alguersuari, Schumacher en Webber, die het begaf onder de druk. Zo schoof de Rus op tot een zevende plaats. Verder reden veel rijders een anonieme race. Kubica kwam nauwelijks in beeld maar kon toch als vijfde over de lijn komen. In de achtergrond komen we Massa tegen op een negende plaats, na een inhaalpoging op zijn ex-teamgenoot. Ook verrassend is de prestatie van Heikki Kovalainen die voor Hulkenberg op slechte één ronde eindigde.

Door Stef Mertens.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België