logo
 

GP China: Round Up

20 april 2011 — Intussen zijn we al weer wat bekomen van de thriller die we in China te zien hebben gekregen. Hamilton mag terug naar Engeland keren met de grootste beker, maar dat was lang niet het enige dat er te beleven viel in China.

image

Vettel stond dus voor het eerst dit seizoen niet op het hoogste schavotje, maar dat is nog geen reden voor de concurrentie om te beginnen feesten. Red Bull scoort immers wel nog altijd een dubbel podium. Vettel had een moeilijke race, maar Webber reed dan weer de race van zijn leven. Horner had hem vlak voor de start gezegd dat hij zich niet meer druk moest maken over die 18e startplaats en gewoon genieten. Dat heeft de Australiër duidelijk gedaan. Toch is het hoog tijd voor het team om de KERS problemen aan te pakken. McLaren is onderweg en staat zo goed als klaar om de fakkel over te nemen in het klassement.

imageHet zag er voor de start nog even spannend uit voor Lewis. Met nog een dikke halve minuut op de klok voor de pitlane dicht zou gaan, reed hij dan toch nog op tijd uit de box. Het probleem bleek achteraf te veel benzine te zijn. Zo kon hij dan toch plaatsnemen op de grid en maar goed ook gezien hij uiteindelijk de race kon winnen.  McLaren schakelde tijdens de race over van een twee naar een driestop strategie, en dat bleek een juiste keuze. Button zag wel een podiumplaats nog letterlijk aan zijn neus voorbij vliegen in de vorm van Webber’s Red Bull of misschien dacht hij wel dat het Hamilton was. Verwarrend hoe zeer dat blauw en grijs zo op elkaar lijken.

Bij Ferrari is de crisis nu compleet. Het team heeft nog maar 50 punten verzameld op drie races en is op achtervolgen aangewezen. Een kloof dichten betekent dat je voor je concurrenten moet eindigen, anders wordt de kloof alleen maar groter. Ondertussen kondigde Massa dan weer doodleuk aan dat hij zijn beste race in tijden had gereden terwijl Alonso foetert dat hij geen voet aan de grond krijgt in het kampioenschap omdat de wagen te traag is en de banden chaos veroorzaken. Zelfs een DRS die werkt waar het niet mag, hielp niet veel. Alonso weet niet meer tegen wie hij nu aan het racen is in een wedstrijd. Hij vindt het verwarrend om op de eigen strategie te focussen en dat je niet weet waar je dan uiteindelijk terechtkomt als er met de geblokte vlag gezwaaid wordt. Dat Ferrari op de verkeerde piloot focust om de eigen strategie op af te stemmen, is iets dat ons bekend in de oren klinkt. Had Ferrari ook al niet een gelijkaardig probleem in Abu Dhabi 2010? En toen waren er nog geen Pirelli’s.

Bij Mercedes is de crisis voorlopig afgewend. Het team slaagde erin de broodnodige punten verzamelen met de beide wagens. Alleen was het berekenen van de brandstofhoeveelheid misgelopen. Mercedes had zichzelf blijkbaar onderschat en had niet gedacht te kunnen strijden voor podiumplaatsen. Daardoor hadden ze Rosberg wat lichter getankt. Tot ieders verbazing reeds Rosberg in de race zelfs enkele ronde aan de leiding. Ook al was dat tijdens de pitstops, je weet met de huidige banden nooit wie nu wanneer en hoe dikwijls nog zal binnenkomen. Of misschien was het juist doordat hij lichter getankt was, hij kon vechten voor podiumplaatsen?  Hoe dan ook, het feestje ging niet door, maar toch een opsteker voor het team dat stilletjes wat dichter naar Renault toe sluipt in de stand.

image

Geen podium voor Renault in China en ook een magere oogst wat punten betreft. Petrov sleurde nog twee punten uit de brand voor het team. Ook de kwalificaties vielen tegen, Petrov geraakte in Q3, maar had pech met de wagen. Heidfeld kwakkelt te veel. Zijn prestaties gaan te veel op en af en er is voorlopig geen lijn uit te halen. Het team heeft nog wel wat voorsprong op Mercedes in het klassement, maar nog een race zoals deze en er schiet niet veel meer van over. Misschien wat vreemd was het feit dat er zo veel moeilijkheden waren met het inhalen. Renault had immers de snelste wagen op het rechte stuk, al kwam op dat vlak Williams als tweede team in de ranking voor en dat is dan nu ook weer niet echt een referentie.

Force India kon geen punten scoren in China. De eerste keer dit seizoen. Het wordt een gewoonte dat we Di Resta voor Sutil zien eindigen. Ook in China doet de rookie beter dan zijn teamgenoot, zowel in de kwalificaties als in de race. Dat Di Resta geen punten kon pakken lag aan Kobayashi. Die laatste pakte het laatst beschikbare puntje voor Sauber nog mee. Hij kwam tijdens de race in aanraking met Sutil en had last van een gat in de neus, maar dat belette hem niet om tijdens de race enkele mooie duels aan te gaan. Ook Perez kwam in aanraking met Sutil. Zijn kamikaze stunt leverde hem uiteindelijk een penalty op. De oorzaak van de fout lag waarschijnlijk bij de combinatie van onervarenheid en gretigheid van de Mexicaan.

image

Toro Rosso ging volledig de mist in na een goede kwalificatie. Het moet wel een teleurstelling geweest zijn om puntenloos China te verlaten als je met beide wagen in de top tien kan vertrekken. Buemi kon uiteindelijk ook niet voorbij de Williams van Barrichello geraken. Zowel Barrichello als Maldonado konden aan de finish komen en dat is een primeur. Maar dat is dan ook meteen het enige positieve dat er gezegd kan worden. Zeker nog geen wedstrijdpunten en veel pijnpunten voor het team dat in 2011 zijn slechtste seizoensstart sinds 1979 meemaakt. Een daarvan is onder andere dat Kovalainen in een Lotus er zelfs in slaagde een betere wedstrijd te rijden dan Maldonado in de Williams.

De prestaties van Lotus zitten dus in stijgende lijn. De kans dat Virgin snel dichterbij zal komen is niet echt groot. Beide teams komen wel in Turkije met een update van de wagen, maar de vraag is of dat Virgin dichter zal kunnen komen en HRT definitief kan achterlaten, of dat HRT dichter komt en Lotus onbereikbaar wordt. HRT heeft een overeenkomst gesloten met Mercedes om gebruik te mogen maken van de windtunnel. Iets waar Virgin niet over beschikt. Al de aerodynamische onderdelen bij Virgin worden ontworpen op basis van CFD software, computer fluid dynamics.

image

Maar we mogen hier zeker niet vergeten stil te staan bij de prestatie van onze landgenoot Jérôme D’Ambrosio. Het hele weekend was hij sneller dan zijn meer ervaren ploegmaat Timo Glock, zowel in de vrije trainingen, kwalificaties als de race. Op zondag kon hij door het sparen van de banden, met een tweestopper de race uitrijden met een halve minuut voorsprong op zijn ploegmaat. Een sterk staaltje rijkunst van de Belg die het meest haalbare uit zijn Virgin haalt.

In China kwamen er 23 wagens aan de finish en dat is een record. In Brazilië vorig jaar kwamen er 22 wagens aan de finish, wat een evenaring was van de Britse GP uit 1952. Karthikeyan zal er minder blij mee zijn om nu de slechtste klassering ooit in een F1 race op zijn naam te hebben staan. Hamilton pakte met zijn 15e overwinning tegelijkertijd de 170ste voor McLaren. De snelste ronde was voor Mark Webber, zijn tweede op rij, al blijft alles wat daarachter komt, de ster van Mercedes op de motor dragen.

Over Pirelli kunnen we kort zijn. Fantastisch en daar is alles mee gezegd. Als de teams wat meer ervaring hebben met het rubber zal de onvoorspelbaarheid er wel wat uitgaan, maar voorlopig is het genieten van het feit dat iedereen op zichzelf aangewezen is om de juiste strategie te bepalen. Op het verkeerde moment pitten, te vroeg of te laat, kan catastrofale gevolgen hebben en zal cash betaald worden op het einde van de rit. Pirelli lost de verwachtingen in en maakt van de races een psychologische thriller waarvan het slot pas op het einde gekend zal zijn en zo hebben we het graag.

Wij onthouden vooral dat Vettel zijn opmars wat gestuit is door de Brit die elk seizoen van zijn carrière wel eens wist te winnen en dat kon nu dus ook niet uitblijven. Dat Massa het al een heel goede race vindt als hij zijn teamgenoot niet moet voorlaten en dat Button ook maar eens moet surfen naar Lensonline.be. En misschien dat vele teams nu hun best zullen doen om in Turkije zo traag mogelijk rondjes te rijden in Q1 zodat ze veel banden over hebben tijdens de race.

image
Dat er bij sommige teams dringend wat snellere rondjes moeten gereden worden tijdens de race, dat is duidelijk. Zo niet, voorspellen wij koppen die gaan rollen. Mercedes krijgt weer wat ademruimte, maar niet veel. Bij Ferrari en Williams hangen er grote donkere wolken. Niet meer lang en dan beginnen de teams al met het ontwerpen en ontwikkelen van de wagens voor 2012. Wij vermoeden dat sommigen daar niet meer bij zullen zijn. Misschien dat Aldo Costa dan de plaats van Sam Michael kan opvullen.


Even een adempauze en dan naar Turkije!

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië