logo
 

GP China: Warm-Up

14 april 2011 — Race drie van het seizoen en de laatste voordat het circus terug richting Europa trekt. In het najaar komen we nog terug met de Grand Prix' van Singapore, Japan, Zuid Korea en voor het eerst ook Indië, maar China sluit het komend weekend de eerste Azië-ronde af.

Het is intussen al de achtste keer dat de GP van China zal plaatsvinden in Sjanghai. In het grootste land ter wereld mag een wereldsport als Formule 1 uiteraard niet ontbreken en als het meezit, mogen zondag 24 uitverkorenen in een land van ongeveer 1.6 miljard mensen strijden voor de overwinning.

image

De grote vraag die zich onmiddellijk stelt is of Red Bull en Vettel hun zegereeks kunnen doorzetten. Een drie op drie in 2011 zou voor het team en voor Vettel al een serieuze voorafname zijn op de titel. Knelpunt in Maleisië bleek het KERS systeem te zijn. Vermits er slechts vier dagen zijn tussen het einde van de race op zondag en het begin van de trainingen op vrijdag, zal het moeilijk worden voor Red Bull om een diepgaande analyse te doen van de problemen en er snel op in te kunnen spelen. Maar laat het nu net dat zijn wat de topteams van de rest kan onderscheiden.

En niet alleen KERS kan er voor zorgen dat Red Bull het moeilijk heeft. McLaren is momenteel de enige die in de buurt kan komen en hen serieus onder druk kan zetten. McLaren is goed van start gegaan door in twee races evenveel podiums te pakken en alle wagens in de punten aan de finish te brengen. De nieuwe diffuser die er in Maleisië werd opgezet tijdens de trainingen, viel niet in de smaak en ging er nog voor de race alweer af. Maar ook in China zal het team op vrijdag een aantal nieuwe onderdelen testen met het oog ze verder te ontwikkelen, maar eventueel ook om ze op zondag al in te zetten in de strijd. Jenson Button was trouwens de winnaar van de vorige editie.

image
Bij Ferrari vallen intussen woorden als crisis en komen de grote bonzen als Di Montezemolo zich intussen al met de zaak bemoeien. Nu was de start van Ferrari niet echt wat er van verwacht werd, maar van crisis leek ons nog niet echt sprake, zeker niet in Maleisië waar het met de snelheid van de wagens in de race weer de goede kant uitging. In China komt het team vervroegd met een aantal updates op de proppen. Nu maar hopen dat ze in blinde paniek daar niet de verkeerde beslissingen hebben genomen.


Crisis is misschien dan wel het juiste woord voor Mercedes en ook hier zal het tijdsgebrek tussen de twee raceweekends beletten dat er veel verbetering zal zijn. Dat beseft ook Norbert Haug die op voorhand al aangeeft dat een beter resultaat dan in Maleisië er niet in zit met de huidige wagen. Momenteel zit er niks anders op dan data verzamelen en tussen China en Europa de nodige verbeteringen aan de wagen proberen door te voeren. Vorig jaar wist Mercedes met Rosberg nog op het podium te finishen.

image

Renault zit op goede weg en het revolutionaire uitlaatsysteem werpt zijn vruchten af. Intussen wordt er ook door andere teams druk geëxperimenteerd met onconventionele uitlaatsystemen. Een pad dat Renault als eerste heeft durven bewandelen. Alleen zal het een must zijn voor het team om met beide wagens in de punten te finishen. Maar al bij al heeft Renault zijn start niet gemist. Met twee podiumfinishes op rij doet het team nu al beter dan bij de start vorig jaar.

Force India, Sauber en Toro Rosso hebben in een van de eerste twee of beide races punten kunnen pakken en hopen dat in China ook te kunnen doen. Het debuut van de rookies Di Resta en Perez is nu al ongetwijfeld geslaagd, maar nu komt het moment van de bevestiging. Force India heeft intussen hetzelfde als Ferrari en McLaren gedaan met de velgen. Een soort van koolstof aerodynamisch element rond het wielcenter om een betere remkoeling te bekomen. Sauber zal nog wat kleine nieuwigheden op de wagen uittesten en kan met een goed resultaat het drama van Australië definitief achter zich laten.

image

Dat klein drama kan een groot drama worden voor Williams als het tij niet snel keert. Met nog geen enkele wagen over de finish, zal elke klassering komende zondag welgekomen zijn en dat is nodig, want het moraal binnen het team begint er onder te lijden. Het team komt met een nieuwe uitlaat naar China en hoopt daarmee ook een stap vooruit te kunnen zetten. Maar de betrouwbaarheid van de wagens is allesbehalve goed. Bijkomende zorg is het feit dat Maldonado het circuit nog moet leren kennen.

Lotus, Virgin en HRT zullen waarschijnlijk onder elkaar gaan uitmaken wie de laatste plaatsen op de startgrid krijgt. Liuzzi zat vorige kwalificaties op slechts een halve seconde van D’Ambrosio. Blijkbaar heeft dat de ambities van het team wat doen opflakkeren, al blijft een halve seconde in F1 termen wel nog steeds een gat van om en bij de 40 meter op het rechte stuk. Er komen wat kleine updates op de wagen zoals de achtervleugel en wat aerodynamische onderdelen. Maar echt noemenswaardig zijn die niet en horen eigenlijk bij de grote update gepland voor Turkije. Virgin blijft bij het huidige pakket en ook bij Lotus verandert er niks aan de wagen. Lotus kondigt wel aan dat Davide Valsecchi en Luiz Razia in actie komen op de eerste vrijdagtraining.

De temperaturen in China liggen een pak lager als in Maleisië. Er wordt een temperatuur verwacht van om en bij de 20° C. Het baanoppervlak is ook wat egaler dan in Maleisië en dat in combinatie met de temperatuur en het ontbreken van veel snelle bochten, betekent normaal minder bandenslijtage. Een twee tot drie stop strategie zou de norm moeten zijn. Alhoewel, ook in China is de regen geen onbekende en zou het wel eens de eerste kennismaking kunnen worden met de intermediates of misschien wel full-wets.

Er is nog nooit iemand geweest die de GP van China al tweemaal gewonnen heeft. Als Vettel zondag ook de GP van China op zijn palmares bijschrijft, dan wordt hij de eerste die hem tweemaal gewonnen heeft. Dat zou ook betekenen dat hij vijf races op rij wint en komt hij in de statistieken naast Jack Brabham, Jim Clark en Nigel Mansell te staan. Pakt Vettel ook nog eens de pole, dan komt hij met 10 dubbels (pole en zege) naast Häkkinen te staan. De jonge Duitser begeeft zich op een zucht van de grote namen uit de sport.

De antwoorden zullen gekend zijn op zondag.

Toen in China
Bij Toro Rosso zal China minder plezierige herinneringen oproepen. Vorig seizoen tijdens de vrije training brak de volledige voorwielophanging van Buemi’s wagen af. Dat gebeurde bij het aanremmen van de bocht op het einde van het lange rechte stuk, waarbij ongeveer 5G aan voorwaartse druk op de wagen komt. Een beeld dat bij iedereen wel is blijven hangen.

 

De GP op TV
Zaterdag 16/04
VT4 07.55 - 09.10; La Deux 07.55 - 09.05; BBC1 07.00 - 09.30; RTL 07.00 - 09.30
Zondag 17/04
VT4 08.40 - 11.00; La Une 08.25 - 10.20 ; BBC1 08.00 - 11.15; RTL 07.45 - 11.25


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië