logo
 

GP Duitsland: raceverslag

24 juli 2011 — Voor het eerst stond Sebastian Vettel niet op de eerste startrij, maar konden ze hem ook van de eerste twee plaatsen aan de finish weghouden of misschien zelfs van het podium? Veel zou afhangen van de weersomstandigheden, die wel eens snel konden omslaan.

Vettel stond dus op de derde plaats net voor Fernando Alonso en na Mark Webber en Lewis Hamilton. De beste rijders van het seizoen stonden dus vooraan, met uitzondering van Jenson Button die pas als zevende zou starten.

De eerste bocht speelde al meer dan eens een belangrijke rol op de Nûrburgring, maar niemand wil zijn eigen wagen als inzet gebruiken. Toch zou daar ook veel kunnen afhangen van de regen die al dan niet zou vallen. Echte regen viel er niet voor de start. Het was vochtig, maar nat was ook niet het juiste woord. Alle rijders startten op zachte slicks en dat kon dus wel eens spektakel opleveren.

Bij het doven van de vijf rode lichten trok het veld zich op gang met Mark Webber op kop. De Australiër moest zijn plaats afstaan aan Lewis Hamilton, die een betere start had. Fernando Alonso kon langs de binnenkant van de eerste bocht voorbij Vettel geraken, maar verloor een ronde later zijn plaats door een klein foutje in de tweede bocht.

Ook Michael Schumacher kleurde de openingsronde door een close gevecht met Button en Petrov. De zevenvoudig wereldkampioen kwam op een achtste plaats terecht achter Adrian Sutil. Jenson Button moest zich naar voren proberen te knokken vanaf een tiende plaats. Jerome D’ambrosio ging wat laat in de remmen in de eerste bocht en kon alleen Daniel Ricciardo achter zich laten. Toch kon onze landgenoot zich snel voorbij Karun Chankhok werken.

De strijd die heel het begin van de race kleurde was die tussen Massa en Rosberg. Zelfs door DRS kon de Ferrari nauwelijks de topsnelheid van de Mercedes trotseren. In ronde 12 had Massa een veel betere laatste bocht en kon hij de Mercedes maar net in de haarspeld uitremmen.

Die andere Ferrari was een paar ronden eerder al op dezelfde plaats zijn voorganger voorbij gegaan. Fernando Alonso duikte naar de binnenkant van Sebastian Vettel en ging er makkelijk voorbij. In de ronde erna zorgde Vettel zelf nog voor een grotere achterstand. De wereldkampioen reed te ver naar de buitenkant en slipte door te remmen met een achterband op het natte kunstgras.

Op de eerste uitvaller was het ook niet lang wachten. Sebastien Buemi zag Nick Heidfeld niet langs hem komen bij de chicane en door een kleine tik werd de Lotus Renault de grindbak in gestuurd.

Net voor de eerste reeks pitstops geraakte Mark Webber voorbij Lewis Hamilton. De Engelsman remde te laat voor de chicane en kwam er zeer traag uit. Toch gaf de Australiër zijn leidersplaats al in de volgende bocht af nadat de wagen licht uitbrak in de laatste bocht.

Door het gevecht voor de leiding kon Fernando Alonso ook aansluiten bij het tweetal. Webber had al snel door dat het niet de beste manier was om zijn rondje af te leggen en kwam als eerste binnen. Alonso en Hamilton volgenden een ronde later, maar ze kwamen achter de Red Bull terecht.

Sebastian Vettel zijn pitstop was zeker niet één zoals in zijn dromen. De thuisfavoriet kwam achter Felipe Massa terecht en samen met de Braziliaan moest hij zich een weg naar voren proberen te banen.

Michael Schumacher reed ook een zeer degelijke race en moest na 23 ronden in de clinch met zijn teammaat. De zevenvoudig wereldkampioen ondervond toch dat hij niet alles van Vettel moest nadoen. Schumi maakte dezelfde fout door met één wiel op het kunstgras te remmen en te spinnen.

De tweede reeks pitstops verliep in de zelfde volgorde als de eerste. Webber kwam als eerste binnen. Een ronde later kwam Lewis Hamilton binnen en Webber probeerde de McLaren uit ter remmen in de eerste bocht, maar hij kon er slechts naast komen in de tweede bocht waarna hij over het kunstgras moest en dus zijn plaats verloor. Nog een ronde daarna kwam Alonso binnen en die verdedigde zijn positie niet al te hard tegen Lewis Hamlilton en zo bleef de Brit aan de leiding. De McLaren bleek ook sneller, want het gat bleef maar groeien.

De andere McLaren kwam niet veel later binnen, maar kwam wel niet meer buiten. Het team maande Button aan om de wagen in de garage zetten door een hydraulisch probleem.

De eerste rijder die overschakelde op de mediumband was Lewis Hamilton en al snel bleek de prognose van anderhalve seconde verschil niet te kloppen. De leeglopende band van de McLaren-rijder was dus voor één keer een positief feit. Ferrari reageerde snel en riep Alonso de volgende ronde al binnen. Webber daarentegen bleef nog enkele ronden buiten, maar hij had niets te verliezen met meer dan een halve minuut voorsprong op het duo Massa-Vettel.

Die twee speelden een spelletje van zo laat mogelijk pitten. En wat betekent zo laat mogelijk? In de laatste ronde. Beide kwamen binnen en doordat Red Bull de eerste pitbox heeft mocht de lollipopman van Ferrari geen “unsafe relaese” uitvoeren. Zo kon Vettel toch nog vierde worden.

Lewis Hamilton won dus makkelijk met Alonso en Webber achter hem. De Ferrari-rijder zou trouwens de pitlane niet meer halen. Hij werd naar het podium gevoerd door Mark Webber die hem meenam, net als Nigel Mansell Ayrton Senna ooit meenam na de Britse grote prijs.

Het was wel duidelijk dat niet alleen DRS de race spannend maakte want de meeste inhaalpogingen gebeurden in de eerste bocht. Het seizoen is dus halverwege en volgende week landt het circus in Hongarije voor de zomerstop van drie weken.

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: GP van Duitsland

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië