logo
 

GP van Hongarije: Raceverslag

28 juli 2013 — Vandaag vond de laatste race voor de zomerstop, die voor elke F1 liefhebber veel te lang duurt, plaats. Kon Hamilton zijn eerste positie behouden of zou hij weer last krijgen van de bandenslijtage en de duimen moeten leggen tegen de concurrentie? En zou Vettel zijn voorsprong in het klassement nog uitbreiden?

De start was er zonder twijfel één die ons op het puntje van onze stoel liet zitten. Vooral Alonso, die vooraf al had aangegeven alles op alles te willen zetten om in de eerste bocht voorbij Vettel te geraken, nam veel risico. Gelukkig liep de Spanjaard geen schade op, wat niet het geval was voor Massa en Rosberg die met elkaar in contact kwamen. Hamilton wist zijn koppositie te behouden, terwijl Rosberg na het contact met Massa ver terugviel. Vettel werd lichtjes opgehouden door Hamilton, wat in het voordeel was van Grosjean die op de derde plek reed.

In de negende ronde voerde Hamilton zijn eerste pitstop uit, waardoor Vettel aan de leiding kwam, die op de hielen gevolgd werd door Grosjean. Hamilton kwam echter achter Button terecht, wat hem ongetwijfeld de nodige tijd gekost zal hebben. In ronde elf kreeg Vettel het te moeilijk om Grosjean achter zich te houden, waardoor Vettel besloot om te pitten. Vettel kwam de baan op achter Button en verloor ook hij enorm veel tijd. In ronde 13 was het de beurt aan Alonso om te pitten. Een ronde later besloot Grosjean om binnen te komen, Raïkkönen kwam dezelfde ronde binnen. Grosjean kwam echter buiten achter Vettel.

Vettel en Grosjean zaten hopeloos vast achter Button, waardoor Hamilton zijn voorsprong wist uit te breiden tot ongeveer 4 seconden. In ronde 18 kreeg Vettel het bericht dat hij een gat moest laten vallen om de motor beter te koelen, waardoor Vettel zwaar onderuk stond en ook Alonso het tweetal naderde. In ronde 24 deed Webber, op dat moment leider in de race, zijn eerste pitstop. In dezelfde ronde passeerden Vettel, Grosjean en Alonso Jenson Button. Button en Grosjean kwamen in contact maar konden beiden verderrijden. Grosjean kwam in ronde 26 pitten.

Ondertussen kon Alonso het tempo van Vettel niet volgen en zag hij Mark Webber onder zijn versnellingsbak kruipen. Grosjean zat op dat moment vast achter Massa en moest de Braziliaan zo snel mogelijk inhalen, waarop de Fransman een inhaalbeweging uit zijn mouw toverde die zonder twijfel tot één van de mooiste manoeuvres van het seizoen hoort. In ronde 32 kwam Hamilton voor de tweede maal pitten, hij kwam tussen Webber en Raïkkönen terug de baan op.

Inronde 35 kwamen Vettel en Alonso pitten. Vettel kwam terug de baan op achter… Jenson Button. Even later kregen we het bericht dat Grosjean een drive-through had gekregen voor zijn inhaalmanoeuvre op Felipe Massa. Dit kwam uiteraard goed uit voor Vettel, die zo Grosjean zijn race geruïneerd zag worden. Grosjean kwam na zijn straf terug de baan op achter Alonso, die door de Fransman onder druk werd gezet. In ronde 48 kwam Grosjean echter pitten. Alonso deed 1 ronde later hetzelfde en wist zijn positie ten opzichte van Grosjean te behouden.

In de 50ste ronde kwam Hamilton zijn laatste pitstop uitvoeren, hij kwam de baan op achter Webber maar wist hem op spectaculaire wijze te passeren. Vettel voerde zijn laatste pitstop uit in de 56ste ronde, hij kwam terug de baan op achter Hamilton en Raïkkönen. Seb kreeg echter de melding dat Raïkkönen niet meer ging binnenkomen en dat hij er dus op de baan voorbij moest geraken. Even later was het de beurt aan Webber om te pitten aangezien hij nog niet op de zachte band had gereden. Webber kwam terug de baan op voor Alonso.

In de voorlaatste ronde probeerde Vettel een ultieme inhaalbeweging op Raïkkönen, maar de Fin wist de aanval te pareren. Hamilton eindigde de race als winnaar, gevolgd door Raïkkönen, Vettel, Webber Alonso en Grosjean.

Hamilton grijpt zo zijn eerste overwinning van het seizoen en kruipt dichter bij Vettel. Kunnen Mercedes en Hamilton terugkomen in de titelstrijd? Als ze even dominant blijven in de kwalificaties en de bandenslijtage onder controle kunnen houden lijkt het alvast niet onmogelijk. Alonso deed een slechte zaak, en ziet Vettel iets verder uitlopen.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Nicolas Delay

Categorieën: GP van Hongarije

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België