logo
 

GP van Singapore: Raceverslag

22 september 2013 — Vandaag vond de eerste race van het Aziatische luik van het F1-seizoen plaats. Vettel was gisteren iets sneller dan Nico Rosberg en greep de pole. Kon hij zijn voorsprong nog verder uitbreiden, of liet hij nog een sprankeltje hoop aan de concurrentie?

De start was er ééntje om duimen en vingers van af te likken. Rosberg wist Vettel even te verschalken maar ging iets te wijd in de eerste bocht, waardoor Vettel zijn positie terug kon opeisen. Alonso schoot als een kanonskogel uit de startblokken en greep de derde stek. Vettel reed makkelijk weg van Rosberg, in de derde ronde had hij al 4 seconden voorsprong op zijn eerste achtervolger.

In ronde 11 schoten we plots wakker toen Räikkönen als eerste binnenkwam voor zijn eerste pitstop. Hij reed op dat moment op de elfde positie. In ronde 12 volgde Sergio Perez het voorbeeld van Räikkönen. Ook Massa kwam even later binnen, hij schakelde over naar de hardere bandensoort. Vanaf ronde 14de kwamen verschillende wagens binnen voor een nieuw setje rubber. Ook Webber en Alonso kozen voor hard. Alonso kwam terug de baan op op de zesde positie achter Paul Di Resta. De Spanjaard verloor hierdoor verschrikkelijk veel tijd.

In ronde 16 kwam Hamilton binnen, hij wist door zijn pitstop Felipe Massa te passeren. In ronde 18 kwam Vettel, die we sinds de start niet meer in beeld hadden gezien, ook binnen voor zijn eerste pitstop. In ronde 21 was Alonso eindelijk verlost van kwelduivel Paul Di Resta, die binnenkwam om te pitten.

En plots gebeurde hetgene waar we allemaal op zaten te wachten om terug wat spanning in de race te brengen: een Safety Car. Schuldige van dienst was Daniel Ricciardo, die onder de brug tegen de barrières knalde. Sommige wagens doken meteen de pits in terwijl anderen buitenbleven. Vettel, Rosberg, Webber en Hamilton kwamen buiten, Alonso kwam pitten. Alonso kwam hierdoor op de vijfde positie terecht. In ronde 30 kwam de SC terug binnen.

Ondertussen kreeg Grosjean slecht nieuws te horen, hij moest wegens een motorprobleem komen pitten. Na een korte koffiepauze in de pitstraat kon hij echter opnieuw vertrekken. Een paar ronden later moest hij zijn wagen echter definitief in de pitbox parkeren. Vettel trok zich van de hele heisa niets aan en had op 4 ronden een voorsprong van 8 seconden opgebouwd. Niet veel later bedroeg de voorsprong al bijna 20 seconden. In ronde 42 kwam Rosberg pitten, hierbij verloor hij een positie ten koste van Webber. Door de pitstops van al zijn voorgangers kwam Alonso zo op de tweede positive terecht.

Vanaf ronde 54 kwam er achter Vettel en Alonso een leuk treintje samen. Webber passeerde Hülkenberg, terwijl Räikkönen samen met Button – jawel, u leest het goed – om de derde plaats streed. Räikkönen toverde een magistrale inhaalbeweging uit zijn hoed waardoor hij Button wist te passeren. Ondertussen kroop Webber onder de versnellingsbak van Perez. Niet veel later wist hij beide McLarens probleemloos te passeren dankzij zijn veel versere banden.

Op 5 ronden voor het einde parkeerde Di Resta zijn wagen in de bandenmuur, al verscheen er deze keer geen Safety Car. Ondertussen werden beide McLarens door de concurrentie dankzij de versere banden genadeloos verder om de oren gereden. Ook Webber kwam in de problemen, nadat er op zijn wagen problemen met de versnellingsbak optraden. Hierdoor verloor hij zijn positive tegenover beide Mercedessen. In ronde 61 gebeurde het dan toch en gaf zijn versnellingsbak de pijp aan Maarten, met de nodige vonken als gevolg.

Vettel reed onbedreigd naar de overwinning. De strijd om winst was bijlange niet spannend, maar bij de start en in de laatste 10 ronden kregen we gelukkig toch nog genoeg animatie te zien. Alonso eindigde tweede, Räikkönen derde. Op het einde kregen we nog een leuk beeld te zien, toen Alonso Webber meenam in zijn Ferrari.

image

Geschreven door Nicolas Delay

Categorieën:

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië