logo
 

GP Spanje: Webber onverslaanbaar

09 mei 2010 — Negen jaar op rij heeft de polesitter de grote prijs van Spanje gewonnen. Dit jaar had nog geen enkele man van op pole gewonnen. Zou dit de eerste keer zijn? Wel zijn we verplicht te zeggen dat Mark Webber in Maleisië had kunnen winnen als zijn teammaat hem niet was voorbijgegaan bij de start. Hopelijk voor Webber gebeurde dit niet opnieuw vandaag...

Een ander aspect wat al even uit is gebleven in Spanje, is regen. Voor het weekend zagen de weersverwachtingen er zeker niet rooskleurig uit: regen voor het hele weekend. Er is nog geen druppel gevallen tijdens de vrije trainingen en kwalificaties. Toch was iedereen op zijn hoede. Het is van 1996 geleden dat het regende tijdens de race op Catalunya. Toen won Michael Schumacher met een ronde voorsprong op iedereen behalve het podium. Net voor de race dachten de meeste teams dat de regen pas na de race naar beneden zou komen.

Nog iets wat we dit seizoen nog niet hebben, is een volledige grid. Weer kreeg een Lotus met problemen af te rekenen. Heikki Kovalainen werd aan het einde van de pitstraat geplaatst, maar hij zou niet starten.

De start verliep redelijk goed bij de kopmannen. Webber behield de leiding ondanks aanvalspogingen ven Vettel en Hamilton. Ook de rest van de top zes veranderde niet van positie. Achterin werd Rosberg op het gras gedwongen en reed Buemi De la Rosa aan. Beiden moesten naar de pits: Buemi met een kapotte voorvleugel, De la Rosa met een klapband rechtsachter. Kobayashi reed agressief, maar stuitte op gelijke reacties en verloor plaatsen na een contact. Ook Bruno Senna vocht voor posities, maar hij beëindigde zijn wedstrijd wel heel snel.

image
image

Winnaar van de eerste ronde was thuisrijder Alguersuari. Hij schoot zes plaatsen vooruit door de incidenten van de anderen.

In ronde 13 begon men aan de pitstops. De eerste was Liuzzi die in duel werd gedwongen met Buemi. De Zwitser demonstreerde de nooduitgang van bocht één maar verloor zijn positie, door de eerste twee bochten af te snijden. Al snel werd duidelijk dat de meeste actie aan de ingang van bocht één ging plaatsvinden.

Zo verloor Vettel zijn tweede plaats aan Hamilton. De Duitser besloot zijn plaats af te staan om gevaarlijke situaties te voorkomen. Di Grassi remde te vroeg en zette zijn wagen stil voor bocht één waardoor de twee moesten uitwijken. Vettel koos er voor om Buemi’s weg te volgen (hij zat immers aan de buitenkant).

Alsof de kansen van Rosberg nog niet helemaal verdwenen waren na de start, stuurde het Mercedes-personeel Rosberg weg met een slecht aangedraaide wielmoer die volledig vast gedraaid moest worden. De Duitser zorgde nog wel voor wat spektakel met een gevecht met Hulkenberg.

Een ander duel dat zich ontwikkelde was dat tussen Michael Schumacher en Jenson Button.De zevenvoudig wereldkampioen ging op basis van snelheid voorbij de McLaren die uit de pit kwam en ging er op zijn eigen manier (gewaagd) voorbij. Het duel tussen de twee door een Mercedes-motor aangedreven wagens ging voor heel de race door zonder resultaat. De regerend wereldkampioen probeerde, met hulp van de F-duct, de Duitser voorbij te steken in bocht één.

Jaime Alguersuari liet ook nog eens zien waarom veel rijders tegen de nieuwe teams zijn door zijn Toro Rosso voor Chandhoks Hispania te schuiven. De Indiër verloor zijn voorvleugel en de thuisrijder mocht nog eens nutteloos door de pitstraat rijden.

In ronde 54 miste Vettel zijn rempunt en ging hij door een grindbak. De Duitser ging vervolgens pitten voor nieuwe banden. Dat zette Alonso op het laagste schavotje van het podium. Red Bull bleef hun Duits talent aanmoedigen om trager te rijden en zachter te remmen om de remmen te sparen om zo een scenario Melbourne te voorkomen.

De verrassing van het wedstrijdeinde kwam niet van Vettel maar van Hamilton. De Brit kreeg een voorval als vorig jaar in Monza. In de voorlaatste ronde kreeg hij af te rekenen met een klapband en vloog hij de bandenmuur in. Zo schoof heel het pak achter de top drie een plaats op.

Red Bull geraakt weer met twee rijders op het podium en McLaren verliest kostbare punten, maar het belangrijkste voor het publiek is de tweede plaats van hun plaatselijke favoriet: Fernando Alonso.

Toch blijkt weer dat er nog saaie races zullen komen, maar kan dat in de smalle straten van Monaco wel?

image

image

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: GP van Spanje

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België