logo
 

GP Turkije: Vettel slaat terug en wint

08 mei 2011 — Sebastian Vettel heeft de GP van Turkije gewonnen. De Duitser finishte voor Mark Webber en Fernando Alonso die zijn eerste podiumplaats van het seizoen behaalde. De GP van Turkije kenmerkte zich als een erg aangenaam kijkstuk met veel positiewissels en enorme hoeveelheid pitstops.

Nog voor de race startte leek Jerome D’ambrosio voor zijn teamgenoot te eindigden. De Duitser verloor de vijfde versnelling nadat hij naar de grid wou rijden. Een snelle wissel van de versnellingsbak zou niet genoeg zijn om hem aan de start te krijgen.

Bij de start bleek de theorie van de vuile kant opnieuw te kloppen. Mark Webber verloor al snel een plaats aan Nico Rosberg, die ook bijna Sebastian Vettel verschanste. Ook de twee McLarens kenden geen al te beste start.

Lewis Hamilton kon toch zijn vierde plaats behouden maar viel terug naar de zesde plaats na een mislukt inhaalmanoeuvre op Webber. Hij kwam terecht achter zijn teamgenoot. Zo kon ook Fernando Alonso een plaats goedmaken ten opzichte van zijn startpositie.

In de tweede ronde kregen we de eerste opvallende inhaalpoging. Michael Schumacher liet Vitaly Petrov weinig ruimte en toen de Rus toch voorbij was kon de zevenvoudig wereldkampioen niet meer hard genoeg in de ankers en tikte hij tegen het achterwiel van de Renault. Een kapotte voorvleugel voor Schumacher en een pitstop maar geen gevolg voor Petrov.

In de daaropvolgende ronden bleek DRS weer heel effectief op Istanbul Park. Na een paar pogingen geraakte Webber voorbij Rosberg en ook Hamilton kon voorbij zijn voorligger geraken. Jenson Button pareerde de aanval en kon toch zijn teammaat voorblijven, die het nu aan de stok kreeg met Felipe Massa.

In ronde 10 kwamen de eerste favorieten de pits in en daardoor kon Massa net niet voorbij Hamilton geraken. Ook hoorde je over veel radio’s het woord “Plan B”. De bandenslijtage bleek dus erger dan verwacht. De langste buitenblijver was Jenson Button, maar hij kon de virtueel eerste niet temmen. Door het gebruik van DRS was hij geen tegenstand voor Vettel.

In het middenveld werden er heel wat inhaalpogingen ondernomen en opvallend veel waren ook succesvol. Wie we niet veel in beeld zagen, maar toch een sterke race reed, was alweer Kamui Kobayashi.

In ronde 20 kon Felipe Massa eindelijk Nico Rosberg inhalen en dat zelfs zonder DRS. De Mercedes-rijder kreeg meteen de volle laag, want ook Jenson Button kwam voorbij hem geraasd. Vervolgens kreeg Massa Button onder de achtervleugel en ondanks een manoeuvre dat aan dat van Vettel vorig jaar deed denken, moest hij de McLaren voorbij laten.

Na de tweede reeks pitstops, in ronde 21 en de ronden daarna, kwam Fernando Alonso dicht achter Webber te zitten. Uiteindelijk motiveerde de pitmuur van Red Bull haar rijder om het gaatje te vergroten. Die vraag kwam echter te laat want toen de Spanjaard eenmaal binnen de seconde zat van de Australiër, kon het DRS in werking treden en was passeren niet al te moeilijk meer.

De derde reeks pitstops werd vooral interessant vanwege een ongewillige wielmoer op Hamilton zijn McLaren. De Brit verloor heel wat seconden en viel terug tot een vijfde plaats.

De vraag die toch begon te rijzen was of een driestopstrategie een optie was. Jenson Button en Sebastian Vettel, twee rijders die bekend staan als geweldige bandenspaarders, leken het te proberen. Hun rondetijden daalden dan wel erg, maar de winst van de wereldkampioen leek nagenoeg onbedreigd.

Tijdens de laatste reeks pitstops besloot men bij Red Bull toch maar om Sebastian Vettel binnen te roepen. De Wereldkampioen had een voorsprong van zes seconden op Fernando Alonso. Toch was dat niet het bericht dat de Spanjaard over de radio te horen kreeg. Achter hem naderde Webber op de Ferrari en zeven ronden voor het einde kwam hij langs de rode bolide en kon hij na een langdurig gevecht toch zijn tweede plaats terug innemen.

Vooraan reed Button nog op een vijfde plaats maar met versleten banden kon hij niets doen tegen de aanval van Nico Rosberg. Hij was de beste driestopper. Er waren nog twee andere rijders met dezelfde strategie die punten kregen: Buemi op acht en Kobayashi op plaats tien.

Het werd dus een één-twee voor Red Bull en het eerste podium voor Ferrari dit jaar. Williams heeft by the way nog altijd geen punten met een vijftiende en zeventiende (na een drive-through voor Maldonado voor te snel rijden in de pitlane) plaats vandaag.

D’ambrosio werd twintigste voor de twee HRT’s en twee uitvallers, Di Resta en Glock. Hij maakte slechts twee pitstops, maar kwam nooit in de buurt van de Lotus-rijders. Achteraan zal er niet snel een duel komen, tenzij tussen teammaats. Elk nieuw team heeft zijn eigen tempo.

Daarnaast kunnen we nog veel spannende races verwachten, met uitzondering van Monaco misschien. Het DRS deed zijn werk, maar ook op andere plaatsen werd er ingehaald. Over twee weken landt het circus in Barcelona, een ander circuit waar wel eens wat gebeurt.

Pos. - Rijder - Team - Tijd
1.  Sebastian Vettel Red Bull 1:30:17.558
2.  Mark Webber Red Bull +8.807
3.  Fernando Alonso Ferrari +10.075
4.  Lewis Hamilton McLaren +40.232
5.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +47.539
6.  Jenson Button McLaren +59.431
7.  Nick Heidfeld Renault +1:00.857
8.  Vitaly Petrov Renault +1:08.168
9.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +1:09.394
10.  Kamui Kobayashi Sauber +1:18.021
11.  Felipe Massa Ferrari +1:19.823
12.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +1:25.444
13.  Adrian Sutil Force India F1 +1 Ronde
14.  Sergio Perez Sauber +1 Ronde
15.  Rubens Barrichello Williams +1 Ronde
16.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +1 Ronde
17.  Pastor Maldonado Williams +1 Ronde
18.  Jarno Trulli Lotus F1 +1 Ronde
19.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +2 Ronden
20.  Jerome d` Ambrosio Virgin Racing +2 Ronden
21.  Narain Karthikeyan HRT F1 Team +3 Ronden
22.  Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team +5 Ronden

Opgaves/niet gestart:
23.  Paul di Resta Force India F1 +14 Ronden
24.  Timo Glock Virgin Racing +58 Ronden

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België