GP Turkije: Warm-Up

05 mei 2011 — We hoeven komend weekend niet meer vroeg uit de veren om de Formule 1 te zien, en dat betekent maar één ding. Het circus is terug in Europa. Na een kleine onderbreking, gaat komende vrijdag in Turkije ronde 4 in het kampioenschap van start. Met een geplande update aan de wagens van zowat alle teams krijgen we misschien wel een herschikking van de pikorde komende zondag.

image

Bij Red Bull hebben ze ongetwijfeld overuren gedraaid in Milton Keynes. Afwachten of het team de problemen met het KERS systeem heeft kunnen oplossen. Dat zal zeker nodig zijn want de hete adem van rivaal McLaren hijgt hen in de nek. Turkije zal ongetwijfeld ook de herinnering doen oprakelen van het incident tussen Webber en Vettel vorig seizoen. Ze kunnen het zich alvast niet permitteren om ook dit jaar de 1-2 overwinning aan McLaren te schenken.

McLaren zal er op mikken een tweede overwinning op rij te scoren in Istanboel. De winnaars van China zijn goed op weg het gat met Red Bull dicht te rijden. Alleen de kwalificaties waren een probleem, maar daar zou nu wel eens een geheel andere tactiek van toepassing kunnen zijn, nu blijkt dat pole niet nodig is als je daarmee een bandenvoordeel kan halen tijdens de race. McLaren komt in Turkije met wat kleine aerodynamische aanpassingen aan de wagen in de vrijdagsessie en zal daar bekijken of ze ook in de race gebruikt zullen worden.

image

Bij Ferrari is het verdacht stil geweest de afgelopen drie weken, al zal de donderpreek van Di Montezemolo wel de nodige decibels gehad hebben. Of het een stilte voor de storm is, zullen we zondag weten. Ze hebben intussen ook een filmdag afgewerkt, waarbij er waarschijnlijk toch wel het een en ander ‘geshakedowned’ is, en ook een rechte lijn test in Vairano. Volgens geruchten zou het team ook gebruik gemaakt hebben van de windtunnel van Toyota in Keulen door de problemen met hun eigen installatie. Ferrari komt met nieuwe brake ducts en een nieuwe voor en achtervleugel naar Turkije. Vorig jaar vierde het team hier hun 800ste Grand Prix, een beetje in mineur, want meer dan een zevende plaats voor Massa en een achtste voor Alonso zat er niet in. Het was hier dat Alonso al ronden lang uitgebreid kennis maakte met de achterkant van Petrov’s wagen.

Bij Mercedes hopen ze de trend van China te kunnen doorzetten. De eerste twee races verliepen niet echt vlot en plots was daar ineens China waar Rosberg bijna voor een podium kon meestrijden. Dat zal het team ongetwijfeld hebben kunnen motiveren en in Turkije hopen ze dan ook dat de ‘oplossingen’ die ze op de wagen hebben voorzien, beterschap brengen voor de eerdere problemen met het DRS systeem. Ook bij Lotus Renault GP zijn er enkele nieuwigheden op de wagen. Een nieuwe voorvleugel, een update aan de luchtinlaat en aan de bodemplaat. Daarmee hopen ze de goede vorm door te zetten en ook met beide wagens punten te pakken, want dat is tot nu toe nog niet gelukt.

Bij Williams zijn intussen de eerste slachtoffers gevallen van de slechtste seizoenstart ooit in de geschiedenis van het team, vier keer een DNF, een P13 en een P18. We hadden het al zien aankomen, maar Sam Michael en Jon Tomlinson houden dan wel nog de eer aan zichzelf. Op het eind van 2011 verlaten ze het team. Ook Adam Parr zou naar verluidt zijn ontslag hebben ingediend, maar dat zou geweigerd zijn. Nu Williams naar de beurs getrokken is, verwachten de aandeelhouders uiteraard dat er maatregelen getroffen worden wanneer de resultaten uitblijven. Een schot voor de boeg van andere teams die er ook al eens aan dachten om naar de beurs te trekken. Maar voor de rest is het business as usual bij het team en komt het naar Turkije met een nieuwe brake ducts, een nieuwe voor en achtervleugel en nog wat andere kleine aanpassingen aan de wagen. De uitlaat die in China geüpdate werd, zal in Turkije niet meer gebruikt worden. Williams hoopt hiermee een serieuze stap voorwaarts te zetten en zo snel mogelijk in de punten te eindigen. Wij vrezen dat de interne schokken doorheen het team, ook een effect zullen hebben op de baan.

image

Force India mikt er op opnieuw punten te pakken. Di Resta zal voor het eerst op het Turkse asfalt in actie komen, maar of Sutil daar van kan profiteren en sneller zijn dan de jonge Schot is nog maar de vraag. Op vrijdag zal er een nieuwe vleugel getest worden maar die zou voorlopig nog niet ingezet worden tijdens de race op zondag. Force India zal voor de punten op zondag wel moeten vechten met Sauber. Voor het Zwitsers zijn er niet veel veranderingen aan de wagen gepland voor Turkije team, behalve wat aerodynamische en mechanische componenten die zullen getest worden op vrijdag. Perez hoopt alvast zijn eerste punten van het seizoen te kunnen pakken.

Geen nieuws vanuit de stal van Toro Rosso in tegenstelling tot Team Lotus. Daar zijn ze niet alleen in de fabriek druk aan het werk geweest. Het is ook nog eens het eerste F1 team dat een autoconstructeur heeft overgenomen. Vorige week kondigde het team aan dat Caterham, een Brits sportwagenmerk nu onder de vleugels van Team Lotus komt. Al weten we niet voor hoe lang het team die naam nog zal dragen. Mogelijk zal het team binnenkort van naam wijzigen. Voor het komende weekend zijn er geen updates op de wagen gepland bij Team Lotus, die zijn voorzien voor Spanje.

image

Bij HRT staan er wel enkele nieuwigheden op de wagen voor Turkije, al is teambaas Colin Kolles hier niet echt duidelijk over welke onderdelen het nu precies gaat. Hij houdt het nogal vaag op ‘aerodynamische en mechanische’ onderdelen. HRT mikt er op om de afstand met Virgin te kunnen dichtrijden. Maar ook bij Virgin zijn er veranderingen aan de wagen aangebracht al vrezen ze bij Virgin nu al dat de veranderingen misschien te groot zijn en wat tijd nodig hebben om af te stemmen op het racecircuit. Wel zal enkel Glock over het volledige pakket beschikken. D’Ambrosio krijgt een aantal kleine nieuwigheden op de wagen, maar zal pas vanaf Spanje over de volledige upgrade beschikken.

Wat de banden betreft, rijdt Pirelli een thuisrace. De fabriek waar de 50.000 PZero’s voor de F1 gemaakt worden, ligt immers in de Turkse stad Izmit. Op vrijdag krijgen de teams de kans om een nieuw ontwikkelde harde band te testen. Voor het overige is er de keuze tussen de harde (prime) en de zachte band (option). Wat bandenslijtage betreft, zou een driestop moeten volstaan. Bocht 8 zal ditmaal de scheidsrechter zijn. Een driedubbele linkse die de rechtervoorband aan de nodige stresstesten zal onderwerpen. Wie te laat binnenkomst, zal hier veel tijd verliezen. Alhoewel het weer voor het komende weekend er allesbehalve droog uit ziet. De GP gaat drie weken eerder dan vorig jaar door en momenteel regent het in Istanboel. Ook voor zaterdag en zondag wordt er regen voorspeld. Wie weet krijgen we dus voor het eerst dit seizoen de natweerbanden te zien of misschien zelfs een safety-car.

image

Toen in Turkije
Het moment waarop niemand bij Red Bull zat te wachten. Ronde 41 van de GP van 2010, zorgde ervoor dat de relatie tussen Vettel en Webber nooit meer hetzelfde zou zijn.

De GP op TV
Zaterdag 07/05
VT4 12.55 - 14.00; La Deux 12.55 - 14.05; BBC1 12.00 - 14.30; RTL 12.45 - 14.30
Zondag 08/05
VT4 13.40 - 16.00; La Une 13.30 - 16.05 ; BBC1 13.10 - 16.25; RTL 12.45 - 16.25

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België