logo
 

GP van Abu Dhabi: raceverslag

13 november 2011 — Als de zon onder begint te gaan in Abu Dhabi, op dat moment starten de motoren van de meest uitgekiende wagens ter wereld. Starten bij lage zon en onder het maan- en kunstlicht aankomen. Dat kan allemaal in het kleine Arabische staatje waar geld het laatste probleem is.

Geen problemen met de voorspelbaarheid van het weer. Ons beeld van de regio van de Arabische emiraten is nog nooit betwist. Het enige water dat we er ooit hebben gezien op het Yas Marina-circuit werd over het circuit gegoten om de nieuwe Pirelli’s te testen.

Vorig jaar hadden we dezelfde eerste startrij. Toen was de weg naar de eerste bocht net iets te kort voor Lewis Hamilton om voorbij Vettel te geraken. Vettel reed weg en wat er met titelfavoriet Alonso gebeurde staat in ons geheugen gegrift.

De eerste ronde van dit jaar bracht zeker niet minder spektakel als die van vorig jaar, die overheerst werd door de crash tussen Schumacher en Liuzzi. Vettel trok zich goed op gang en reed zonder problemen door de eerste bocht. De tweede ging al wat moeilijker, want de rechterachterband van de Red Bull kwam van de velg en zo had de wereldkampioen heel wat plaats goed te maken. Tegen de tijd dat hij in de pits aankwam was het kwaad geschied en was de wagen te erg beschadigd om de race verder te zetten.

Zo kwam Lewis Hamilton aan de leiding en die kon al snel een voorsprong uitbouwen. Achter hem konden Webber en Button Fernando Alonso achter zich houden. De Spanjaard zijn tempo was te traag om Hamilton bij te houden, maar goed genoeg om die andere McLaren ver achter zich te houden. Webber kon Button wel volgen, maar op een rechte lijn was de Red Bull geen partij voor de McLaren.

Achter de drie topteams kon Michael Schumacher voorbij Nico Rosberg geraken. De jongste van de twee kon zich echter na een hevig gevecht al snel weer voor zijn teammaat zetten en wegrijden van de zevenvoudig wereldkampioen.Schumi kreeg nu Adrian Sutil achter zich.

Webber zag zijn kans om op het podium te geraken toen Button problemen kreeg met zijn wagen. De Australiër kreeg af te rekenen met de snelheid van de McLaren en besloot dan maar één ronde later te pitten dan Button. Op zich geen slecht idee, maar als je materiaal niet mee werkt lukt het ook niet. De stop van Webber duurde veel te lang door een nukkig onderdeel aan het achterwiel. Zo kwam hij nog achter Massa terecht .

Het werd zeker niet de meest spectaculaire race, maar er viel toch meer te zien dan in Valencia. In ronde 29 kwam Mark Webber eindelijk dicht bij Massa. Even kon de tweede man bij Red Bull voorbij de Ferrari geraken, maar weer liet de snelheid op een rechte lijn het afweten.

Pastor Maldonado liet zich nog eens opmerken, in negatieve zin welliswaar. De Venezolaan kreeg eerst al een drive-through voor het negeren van blauwe vlaggen en ging direct terug in het gevecht met Alguersuari ongeacht wat er achter hem gebeurt. Zo reed hij tot twee keer toe bijna op Webber die zich voorbij Massa probeerde te manoeuvreren.

Rosberg stelde zijn tweede pitstop zeer lang uit, tot zes ronden voor het einde. Zo kon de Duitser beslag leggen op de derde plaats. Intussen kon Webber toch opschuiven en hij geraakte voorbij Massa, Button en Rosberg. Zo kon hij naar een derde plaats stijgen, maar de Australiër moest nog wel wisselen naar de hardere band.

Rosberg kwam na zijn pitstop dicht achter Massa te zitten. Dat kon nadat de Braziliaan zich ook eens uit de bocht liet glijden, dit naar het beeld van Vettel maar dan door zijn eigen fout.

Hamilton hebben we voor het eerst sinds lang weinig gezien. Hij reed onbedreigd naar de zege gevolgd door Alonso. De tweede McLaren-rijder mocht ook op het podium komen, want Webber kon zijn plaats niet behouden na zijn laatste bandenwissel. Massa werd vijfde gevolgd door respectievelijk beide Mercedes-rijders. Di Resta werd negende achter zijn teammaat dankzij een gewaagde éénstopstrategie.

Over twee weken kruipen we ’s avonds achter onze televisie voor de grote prijs van Brazilië op het circuit van Interlagos.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: GP van Abu Dhabi

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België