logo
 

GP van Bahrein: Hamilton snelste in de woestijn van Bahrein

19 april 2015 — Lewis Hamilton heeft in Bahrein zijn derde zege van het seizoen behaald. De Brit haalde het met een handvol seconden voorsprong op Kimi Raikkonen in de Ferrari en teamgenoot Nico Rosberg.


De GP van Bahrein beloofde het nodige vuurwerk op te leveren, en dan hebben we het niet over de gensters die van de onderkant van de F1-bolides wegspringen, een inventieve ingreep om de spektakelwaarde van de Formule 1 te verhogen.

Felipe Massa geraakte alvast niet weg van zijn startplaats om de formatieronde aan te vatten, waardoor de Braziliaan uiteindelijk van de pits moest vertrekken.

Tijdens de eigenlijke start trachtte Nico Rosberg van de minder goede start van Vettel gebruik te maken om tweede te worden, maar de Duitser werd uiteindelijk zelf buitenom voorbij gegaan door de Raikkonen in de Ferrari, tot grote vreugde van Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene.

Enkele ronden later ging Nico Rosberg met het breekijzer echter opnieuw voorbij aan de Fin. Meteen van bij het begin van de race dus het nodige spektakel in Bahrein.

Na amper zes ronden zocht Max Verstappen al de pits op en liet de Nederlander een setje harde banden noteren. Een opmerkelijke keuze want de harde band is tot twee seconden per ronde trager dan de zachte.

Bij het ingaan van de negende ronde was het opnieuw raak voor Rosberg. De Duitser profiteerde van een foutje van Vettel om in het DRS-venster te geraken van Vettel, waarna hij Vettel net als Raikkonen met een mooi inhaalmanoeuvre voorbij kon gaan. Vervolgens kwam Raikkonen vlak achter Vettel te liggen en deed de Fin zijn beklag dat hij sneller dan Vettel was.

De eerste pitstopreeks werd overduidelijk het snelst afgewerkt door Vettel en Ferrari want toen Rosberg reageerde op de pitstop van Vettel kwam die na zijn landgenoot terug op de baan. Een ronde later ging Rosberg Vettel echter opnieuw in de eerste bocht voorbij en kwamen beide Duitsers vlak achter Hamilton te liggen toen die zijn pitstop afwerkte.

Ondertussen opteerde Raikkonen voor een andere strategie door langer op de baan te blijven en vervolgens met de hardere bandencompound opnieuw de baan op te komen. Op die hardere bandencompound was de Fin opmerkelijk genoeg sneller dan teamgenoot Sebastian Vettel en even snel als beide Mercedes-piloten die op de zachte bandencompound, en dus de theoretisch sneller bandencompound, stonden.

In de achtergrond kregen we alvast enkele mooie duels te zien, met mooie inhaalmanoeuvres van onder meer Felipe Nasr en Felipe Massa. Alonso trachtte zich vlak buiten de top tien te weren zoals een duivel in een wijwatervat. Voor zijn landgenoot Carlos Sainz Jr. zat de race er vlak na halverwege de race op. De Spaanse teamgenoot van Max Verstappen moest zijn Toro Rosso omwille van een technisch probleem langs de kant parkeren.

Bij het ingaan van ronde 33 bracht Sebastian Vettel een nieuwe pitstopreeks van de toppers op gang. De Duitser kreeg de medium en dus hardere bandencompound onder zijn Ferrari gemonteerde, waarop Mercedes meteen reageerde door Hamilton, de leider in de race eveneens te laten stoppen voor nieuw rubber. Rosberg kwam daardoor aan de leiding te liggen in de race, maar niet voor lang want ook de Duitser werd meteen binnengeroepen voor een pitstop.

Opnieuw ging Vettel dankzij zijn pitstop voorbij aan Rosberg maar de Duitser reed op zijn nieuwere banden meteen naar Vettel. In de laatste bocht maakte Vettel een foutje, waardoor Rosberg op het rechte stuk voorbij kon gaan aan Vettel.

Met nog twintig ronden te gaan moest ook Max Verstappen de pitbox opzoeken, al was het deze keer om net als teamgenoot Carlos Sainz Jr. op te geven. Geen al te best weekend dus voor de Nederlander.

Vettel had tijdens zijn uitje over de kerbstones in de laatste bocht zijn voorvleugel beschadigd. Een extra pitstop voor de Duitser, die daardoor heel wat kostbare tijd en een derde plaats verloor.

Raikkonen, die ondertussen aan de leiding reed van de wedstrijd bleef ondertussen erg lang doorgaan op de medium band. Alonso kon zich op de zachte band ontdubbelen, terwijl Hamilton een ronde later de leiding overnam van de Fin, alvorens die in zijn Ferrari de pits opzocht voor zijn laatste pitstop. Raikkonen kwam op de zachter band opnieuw de baan op om zo de jacht aan te vatten op Nico Rosberg.

Vreemd beeld even later bij Pastor Maldonado die de pitlane opzocht. De Venezolaan blokkeerde zijn wagen bij het aanremmen voor het begin van de pitlane, waarna hij met rokende remmen in de pits stond, waarmee Maldonado zijn race er meteen ook op zat.

Raikkonen was dan weer goed op dreef want de Fin reed bij momenten tot twee seconden per ronde sneller dan Nico Rosberg in de Mercedes op de tweede plaats. Ook bij Mercedes zagen ze een mogelijke bui al hangen en waarschuwden ze Rosberg dat de Fin de kloof van meer dan twaalf seconden zou gaan dichten. Vettel zat dan weer rondenlang op de hardere bandencompound vast achter Valtteri Bottas in de Williams.

Rosberg schreeuwde over de boordradio dan weer dat zijn ingenieur zijn mond moest houden en hij het verschil met Raikkonen niet moest weten. De Duitser werd met de minuut nerveuzer door de steeds kleiner wordende kloof met Raikkonen.

Raikkonen had dan weer wel een duidelijke boodschap “Komaan, waar blijven die blauwe vlaggen!” want Raikkonen zat vast achter gedubbelden.

Nadat die gedubbelden gepasseerd waren snelde de Fin richting Rosberg en vond hij met nog drie ronden te gaan aansluiting bij de Duitser. Ondertussen boorde Vettel aan het einde van start-finish net niet zijn Ferrari in de achterkant van Bottas. De Duitser kon maar nipt een aanrijding met Bottas vermijden.

Bij het ingaan van de laatste ronde maakte Nico Rosberg echter een fout bij het aanremmen voor de eerste bocht, waardoor Raikkonen Rosberg voorbij ging met nog anderhalve ronde te gaan. Rosberg trachtte zijn fout nog goed te maken maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met de derde plaats.

Hamilton zal zich ongetwijfeld in het vuistje gelachen hebben want dankzij zijn overwinning vergroot Hamilton zijn voorsprong in de wk-tussenstand. Raikkonen eindigde na een schitterende race op de tweede plaats, voor een opnieuw erg teleurgestelde Nico Rosberg.

Het vuurwerk werd afgestoken na de GP van Bahrein, maar dat was blijkbaar niet voldoende voor Ricicardo. Net toen de Australiër over start-finish reed begaf zijn vierde Renault-motor van het seizoen het. En ja, je mag maar vier motoren gebruiken over het ganse F1-seizoen. Opnieuw een deuk in het imago van Renault.

Belangrijkste conclusie is echter dat Hamilton zijn voorsprong in de wk-stand vergroot maar dat Ferrari op vinkenslag ligt. Het F1-circus reist nu terug naar Europa, waar binnen drie weken de GP van Spanje plaatsvindt.

1. L. Hamilton Mercedes 1:35:05.809
2. K. Raikkonen Ferrari +3.380
3. N. Rosberg Mercedes +6.033
4. V. Bottas Williams +42.957
5. S. Vettel Ferrari +43.989
6. D. Ricciardo Red Bull +1:01.751
7. R. Grosjean Lotus +1:24.763
8. S. Perez Force India +1 ronde
9. D. Kvyat Red Bull +1 ronde
10. F. Massa Williams +1 ronde
11. F. Alonso McLaren +1 ronde
12. F. Nasr Sauber +1 ronde
13. N. Hulkenberg Force India +1 ronde
14. M. Ericsson Sauber +1 ronde
15. P. Maldonado Lotus +1 ronde
16. W. Stevens Manor +2 ronden
17. R. Merhi Manor +3 ronden

Opgaves:
18. M. Verstappen Toro Rosso +23 ronden
19. C. Sainz Jr. Toro Rosso +28 ronden

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Bahrein

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië