GP van Canada: 1 of 2 pitstops?

10 juni 2012 — Dat is de vraag die bij de meeste teams na de kwalificatie op tafel ligt.

image

Het Circuit Gilles Villeneuve beschikt niet over een extreem lange pitstraat. Je verliest in verhouding dus niet veel extra tijd naast je pitstop, waardoor de teams keuzemogelijkheden te over hebben bij het bepalen van hun tactische keuzes. Cruciaal is daarbij de vraag hoeveel pitstops de verschillende rijders zullen maken.

Sommigen spreken zelfs over drie of vier pitstops maar de meeste rijders zullen voor één of twee pitstops kiezen, waarbij de voorkeur waarschijnlijk naar twee pitstops gaat. Ook Paul Hembery denkt er zo over.

“Als we kijken naar de bandenslijtage dan is één pitstop maken haalbaar. Het ziet er echter naar uit dat twee pitstops de betere strategische keuze zal zijn,” zei de motorsportdirecteur van Pirelli. “We weten hoe sterk de banden in het begin van de race belast worden. Wanneer er nog veel branstof in de wagens zit slijten de banden veel sneller. Dat kan ervoor zorgen dat een tweede pitstop gemaakt wordt.”

De meningen onder de rijders zijn verdeeld. Verschillende rijders achten de kans op één pitstop voor onwaarschijnlijk tot zelfs onmogelijk, terwijl anderen dan weer denken dat de keuze voor één of twee pitstops sterk zal afhangen van het weer of een eventuele safetycar.

“Wanneer je kiest voor een strategie met één pitstop dan kan je nog steeds wisselen naar twee pitstops, al zal dat wel ten koste van je prestaties gaan. Onmogelijk is het echter niet,” aldus Ross Brawn.

Er zijn dus veel mogelijkheden om zelfs tijdens de race nog te wisselen tussen één of twee pitstops. De keuze zal echter vooral bepaald worden door de temperatuur en het weer, alsook mogelijke safetycar-fases.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Canada

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België