GP van Canada: Warm-Up

09 juni 2011 — We zitten dit weekend weer op een ongewoon uur voor het scherm gekluisterd en dat betekent dat we opnieuw overzee gaan racen. We bevinden ons in Canada, de enige F1 race op de kalender in Noord-Amerika.

Vorig jaar wist Mclaren hier een dubbelzege te behalen met Lewis als overwinnaar. Red Bull kwam door de snelle slijtage op de harde banden niet verder dan een 4e (Vettel) en 5e (Webber) plaats. En met de progressie die McLaren gemaakt heeft de laatste paar races, zou het best wel eens kunnen dat Mclaren hier opnieuw met de zege gaat lopen. De hamvraag blijft of Red Bull intussen een oplossing heeft weten te vinden voor het KERS probleem. Canada is Monaco niet en Red Bull zal niet in staat zijn snellere wagen achter zich te houden als het topsnelheid ontbreekt. KERS zou in Cananda een 0.4 seconde per ronde voordeel opleveren.

McLaren zal zich dus niet snel achteruit laten slaan gezien het over de laatste paar races bekeken over een snelle, zo niet snellere, wagen beschikte tijdens de race dan rivalen Red Bull. Toch is er voor de teams nog wat afstelwerk voor de boeg want het lange rechte stuk en mechanische grip in trage bochten vragen om een bijzondere aerodynamische afstelling van de wagen. Canada is zwaar voor de remmen, maar grotere brake ducts betekenen ook meer luchtweerstand en minder snelheid. Het wordt dus zoeken om de ideale set up te vinden.

image

Ferrari komt met een aantal updates aan de wagen. Zowel aan diffuser als achtervleugel zijn er wijzigingen. Als ze voldoen aan de verwachtingen, dan zou dit een grote stap voorwaarts moeten betekenen volgens Pat Fry die nu behalve de functietitel zowat de hele functie van Costa heeft moeten overnemen. Hoe Ferrari het er in Canada van af zal brengen is een vraagteken. Op een ronde gezet worden zal wellicht onwaarschijnlijk zijn gezien de harde banden niet gebruikt worden. Of ze nog eens op het podium kunnen eindigen is minder zeker, maar wie weet.

Renault mag dan toch in de goud-zwarte kleurstelling aan de start verschijnen. Het team wees de minister van gezondheid van Canada er op dat ze niks te maken hebben met de tabaksindustrie maar gewoon wilden verwijzen naar een F1 icoon uit de jaren ‘80, niet naar een bepaald sigarettenmerk. Daarop ging die laatste akkoord en mocht Renault dus zijn kleuren behouden. Wij merkten al wat angstige blikken door de pitstraat komen bij die andere renstal wiens kleuren ook verdacht veel op een sigarettenmerk lijken. Wel nieuw bij Renault zijn de voor en achtervleugel waarvan die laatste een gewijzigd DRS systeem heeft dat nog meer ‘drag’ zou reduceren. Met twee DRS zones in Canada zou dat wel eens goed kunnen uitpakken.

image

Mercedes heeft weinig nieuws te melden, maar we kunnen er zeker van zijn dat er in de ‘Mercedes-Works’ fabrieken hard gewerkt wordt om de wagen te verbeteren. Bij Williams komen ze met een hele hoop nieuwigheden in de hoop opnieuw punten te kunnen scoren. Een nieuwe voorvleugel, brake ducts, barge boards en diffuser worden op vrijdag uitgetest. op zondag wordt er een aangepaste achtervleugel ingezet in functie van de karakteristieken van Canada, net zoals Renault ook doet. Ook Force India komt met een aantal wijzigingen, voornamelijk op aerodynamisch vlak na wat werk in de windtunnel. Zij hopen Sauber te kunnen bijbenen, maar vooral ook om voor Toro Rosso te kunnen blijven. De strijd vooraan wordt gedomineerd door Red Bull, maar in het middenveld wordt er een veldslag geleverd.

Bij Sauber staat Perez intussen weer paraat, tenminste als hij door de medische controle op donderdag geraakt. Maar veel problemen worden daar niet verwacht. Lotus rekent er dan weer op om nogmaals te kunnen proeven van kleine succesjes zoals het halen van Q2 of het op een ronde zetten van teams waartegen ze vorig jaar nog strijd leverden. Mike Gascoyne zegt dat ze in Montreal met een speciaal ontwikkeld laag downforce pakket op de proppen komen waarvan de cijfers in de windtunnel hoopvol waren. Afwachten wat de realiteit brengt.

Ook HRT komt met een aangepast aeropakket en tevens een nieuwe uitlaat. In Monaco was er van de vooruitgang van het team weer niets te bespeuren. Het gekwakkel verhinderde de piloten zelfs om een tijd in Q1 neer te zetten. Liuzzi had dan wel nog het excuus van een wagen die met de vangrail had kennisgemaakt. Virgin kan dus weer even opgelucht ademhalen en ze moeten nog niet direct vrezen voor de rode lantaarn, maar ze mogen zeker niet op hun lauweren rusten. Dat ze intussen beseft hebben dat hun aerodynamisch pakket niet werkt zoals verwacht, bleek uit de stopzetting van de samenwerking met het bedrijfje van Nick Wirth dat quasi de wagen compleet met CFD ontwikkeld heeft. Hoog tijd om aan een windtunnel te denken. Er staat er nog eentje vrij in Keulen, een telefoontje naar Toyota zou moeten volstaan.

Banden en weer
imagePirelli brengt net zoals in Monaco de super soft (option) en de soft (prime) mee naar Canada. Wel is het weinig waarschijnlijk dat er ook hier stints van 50 ronden worden gereden. Bandenslijtage zal ook hier waarschijnlijk een belangrijke rol spelen. Snelle bochten die veel van de banden vragen zijn niet talrijk in Canada, eerder de slijtage door tractie zal belangrijk zijn bij het uitkomen van de trage bocht voor het lange rechte stuk. Wij gokken op een strategie van vier stops als de winnende. Voorts is het opletten voor de vangrails want die staan op het circuit altijd dichter dan je denkt. Zo is er bijvoorbeeld de fameuze ‘Wall of Champions” op het rechte stuk van start-finish. En dan is er nog het weer. In Monaco kregen we voor het eerst een safetycar te zien, in Canada misschien voor het eerst een regenrace. Zoals het er nu uitziet zal het zondag gaan regenen.

Toen in Canada
Bij Canada denken waarschijnlijk velen onder jullie aan Kubica. De Pool maakte hier in 2007 een ware doodsmak. Maar ook toen al liet de Pool blijken dat hij geen doetje was. Een week later zat hij al opnieuw in de persconferentie grapjes te maken met de pers. De echte beelden zitten ongetwijfeld bij velen in het hoofd gegrift, wij kozen voor deze flashback een ongewone 3D reconstructie.

De GP op TV
Zaterdag 11/06
VT4 01.35 - 02.40 (nacht van zat. op zon.); La Deux 18.55 - 20.05; BBC1 18.15 - 20.15; RTL 17.45 - 20.15
Zondag 12/06
VT4 18.40 - 20.45; La Deux 18.55 - 21.00; BBC1 18.00 - 20.15; RTL 17.45 - 21.15


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: F1journaalGP van Canada

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België