logo
 

GP van China: Hamilton wint voor de zesde keer in China en is leider in het WK

14 april 2019 — Lewis Hamilton ging bij de start van de GP van China teamgenoot Valtteri Bottas voorbij. Dat resulteerde in een overwinning voor de Brit tijdens de 1000ste F1-race, wat al zijn zesde overwinning is in Shanghai. Een extra bonus is dat Hamilton de nieuwe leider in het WK is. Bottas en Vettel vervolledigden het podium.


Normaal is er geen nood om een opmerking te maken over de opwarmronde, maar tijdens die trage ronde voor aanvang van de GP van China maakten zowel Max Verstappen als Robert Kubica een spin. De nieuwe Pirelli-banden zorgden in het begin van het seizoen reeds voor problemen, maar deze incidenten zijn wel opmerkelijk te noemen. Beide heren leken op ijs te rijden.

Wanneer de lichten van het International Shanghai Circuit uitgingen, leek de rechterkant van de grid een voordeel te hebben. Lewis Hamilton ging zijn teamgenoot en polesitter Valtteri Bottas voorbij, terwijl Charles Leclerc hetzelfde deed bij Sebastian Vettel. Hamilton maakte na de eerste twee races bekend dat hij extra werk zou steken in de start en dat heeft duidelijk opgeleverd.

Zoals wel vaker het geval is, was het erg spannend in het middenveld. Dat resulteerde dan ook in contact tussen Daniil Kvyat en beide McLarens van Sainz en Norris. Het gevolg was een virtuele safety car, nadat Norris in de lucht werd gekatapulteerd door de Rus. Kvyat kreeg uiteindelijk dan ook een “drive-through penalty” om de race van beide McLarens een flink stuk moeilijker te maken.

Terwijl Hamilton en Bottas van beide Ferrari’s wegreden, besloot het Italiaanse team om hun rijders op het circuit te wisselen. Sebastian Vettel liet over de boordradio verstaan sneller te zijn dan Charles Leclerc. De Monegask liet zijn teamgenoot dan ook voorbij, ook al maakte Leclerc duidelijk niet akkoord te zijn met het feit dat Vettel sneller is. Na de rijderswissel werd het duidelijk dat Leclerc een punt maakte. Sebastian Vettel maakte geen gebruik van zijn voordeel om het gat met Mercedes te dichten. Het verschil werd alleen maar groter, terwijl Vettel regelmatig zijn banden blokkeerde.

Max Verstappen was de eerste van de top vijf om een pitstop te maken, waardoor Ferrari reageerde door Sebastian Vettel ook naar de harde band te laten overgaan. De Nederlander kwam dan ook vlak achter de Duitser te zitten. Verstappen zou Verstappen niet zijn mocht hij geen poging doen om de Ferrari voorbij te gaan. Dat deed hij dan ook na het lange rechte stuk, maar kon Vettel niet voorbij omdat hij iets te laat remde en zijn banden blokkeerde.

Vlak voor het midden van de race had iedereen zijn pitstop afgewerkt. Lewis Hamilton reed nog steeds aan de leiding van de race, gevolgd door teamgenoot Valtteri Bottas. Daarna volgden Vettel, Verstappen en Leclerc. Die laatste werd dus de pineut van de strategische keuze van Ferrari. De Monegask reed echter op versere banden, waardoor Ferrari hoopte dat hun rijder de Red Bull van Verstappen op het einde van de race nog kon aanvallen.

Verder in de top tien was het opmerkelijk dat zowel Sergio Pérez als Kimi Räikkönen vier plaatsen goedmaakten en respectievelijk als achtste en negende reden. De Fin reed echter een lange eerste stint, waardoor hij in het voordeel was om de strijd aan te gaan met de Mexicaan. Op plaats tien reed Alex Albon, die niet kon deelnemen aan de kwalificatie na zijn crash in de laatste vrije training. De Thaise Brit startte dan ook vanuit de pitstraat, waardoor je niet anders dan je pet kan afzetten voor de rookie.

In ronde 35 maakte Max Verstappen opnieuw het leven van Ferrari een stuk moeilijker door nog een tweede pitstop te maken om de aanval van Leclerc te verdedigen. De pitstop van Verstappen zorgde voor een kettingreactie. Sebastian Vettel ging de pits in, terwijl beide Mercedes-rijders dat ook deden.

Charles Leclerc was de enige van de top vijf om nog geen tweede pitstop af te werken, maar deed dat wel in ronde 43. Daardoor kwam hij op zo’n 15 seconden achter Verstappen te liggen, waardoor hij heel wat werk voor de boeg had.

In de slotfase van de race bleven de plaatsen ongewijzigd, waardoor Lewis Hamilton de 1000ste race won. De Brit nam ook de leiding in het WK over van teamgenoot Valtteri Bottas, die tweede werd. Sebastian Vettel vervolledigde het podium. Op het einde van de race ging Pierre Gasly nog met het extra punt voor de snelste ronde lopen, nadat zijn team hem op de zachte banden plaatsen om dat extra punt binnen te pakken.

1 Lewis HAMILTON Mercedes
2 Valtteri BOTTAS Mercedes +6.552
3 Sebastian VETTEL Ferrari +13.744
4 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +27.627
5 Charles LECLERC Ferrari +31.276
6 Pierre GASLY Red Bull Racing +89.307
7 Daniel RICCIARDO Renault 1L
8 Sergio PEREZ Racing Point 1L
9 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing 1L
10 Alexander ALBON Toro Rosso 1L
11 Romain GROSJEAN Haas F1 Team 1L
12 Lance STROLL Racing Point 1L
13 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team 1L
14 Carlos SAINZ McLaren 1L
15 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 1L
16 George RUSSELL Williams 2L
17 Robert KUBICA Williams 2L

Opgaves:
18 Lando NORRIS McLaren—
19 Daniil KVYAT Toro Rosso—
20 Nico HULKENBERG Renault—


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems



F1Journaal Specials

GP van Australië