logo
 

GP van China: Rosberg wint spectaculaire race

17 april 2016 — Nico Rosberg heeft een spectaculaire en incidentrijke GP van China gewonnen. Ondanks de vele aanrijdingen, inhaalmanoeuvres en een safety car reed de Duister onbedreigd naar de overwinning.


Nico Rosberg mocht van op de polepositie vertrekken, een groot verschil met teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit moest van op de laatste plaats op de grid vertrekken en moest opnieuw een inhaalrace aanvatten.

Incidentrijke start
Rosberg zette zijn wagen bij de start enigszins schuin om een aanval van Ricicardo te beantwoorden. De Australiër startte echter beter dan Rosberg en ging voorbij aan de Duitser. Wat verderop in de eerste bocht maakten beide Ferrari’s contact. Raikkonen moest meteen de pits opzoeken terwijl Vettel plaatsen verloor en zijn voorvleugel beschadigde.

Lewis Hamilton, die liever van achteraan op de grid dan uit de pitlane startte en wat risico’s nam zag dat cash betaald in de eerste bocht. Nasr ontweek immers Raikkonen die terug de baan opkwam en reed tegen de Brit. Hamilton verloor zijn voorvleugel en mocht net als Raikkonen de pits opzoeken.

Tijdens de vierde ronde haalde Nico Rosberg Daniel Ricicardo in maar de Australiër had plots een lekke band. Gelukkig was de pitlane dichtbij maar het circuit lag wel bezaaid met stukken band.

Safety Car
De safety car kwam dan ook de baan op. Heel wat wagens die de pits opzochten en vooral Hamilton en Mercedes profiteerden daarvan om maar liefst drie pitstops te maken. Even de superzachte band erop en dan terug naar de zachte band. Hamilton moest daardoor tijdens de rest van de race de superzachte band niet meer gebruiken. Ingenieus strategisch denkwerk van Mercedes? Dat moest later blijken.

Tijdens de herstart bleef Rosberg probleemloos aan de leiding. Vettel startte ondertussen op de superzachte band van in de buik van het rijdersveld een inhaalrace. Ook Hamilton was ondertussen bezig met een mooie inhaalrace. Allebei haalden ze heel wat wagens in.

Bij het ingaan van de achttiende ronde kwam Vettel opnieuw binnen om zijn setje superzachte banden in te ruilen voor de zachte band. De Duitser viel door die pitstop terug naar de dertiende plaats. Rosberg reed ondertussen nog steeds aan de leiding, voor Kvyat en Felipe Massa.

Twee ronden later zochten Kvyat en Massa echter de pits op, terwijl Rosberg in de twintigste ronde zijn eerste pitstop maakte. Lewis Hamilton was ondertussen met Kimi Raikkonen aan het strijden voor de tiende plaats.

Pitstopfestival
Mooi cijfer iets voorbije halverwege de race waren er onder meer door de safety car en de verschillende strategieën al zo’n 38 pitstops afgewerkt. Van een pitstopfestival gesproken! Dit alles zorgde ervoor dat er heel wat spektakel en inhaalmanoeuvres te zien waren.

Rosberg solide aan de leiding
Rosberg reed ondertussen met zo’n tweeëntwintig seconden voorsprong probleemloos aan de leiding, voor Daniil Kvyat in de Red Bull en Sebastian Vettel in de Ferrari. Rosberg was echter zo’n seconde per ronde sneller dan Kvyat en Vettel.

Met nog twintig ronden te gaan zochten Kvyat en Vettel de pits op voor een nieuw setje banden. Kvyat op de medium band, Vettel op de zachte band. Amper een ronde later slaagde Vettel erin om Kvyat voorbij te gaan op het rechte stuk.

Spectaculaire strijd tegen het slot van de race
Met nog zo’n vijftien ronden te gaan probeerden Hamilton en Daniel Ricciardo nog enkele plaatsen goed te maken. Kimi Raikkonen reed enkele plaatsen verder en probeerde net hetzelfde te doen. De Fin naderde zelfs op Hamilton die in de zesde positie reed, vlak achter Felipe Massa in de Williams. Veel positiewissels nog tegen het slot van de race.

Raikkonen haalde Hamilton in op het rechte stuk. Een ronde later deed hij nogmaals hetzelfde bij Felipe Massa. De Brit probeerde zelf vruchteloos om Felipe Masa in te halen en moest aan de finish tevreden zijn met de zevende plaats.

Rosberg reed dan weer probleemloos naar de overwinning, zijn derde zege op rij dit seizoen. Voor de Duitser was het zelfs zijn zesde overwinning op rij, rekening houdende met zijn overwinningen aan het einde van het seizoen 2015. De Duitser vergroot uiteraard ook zijn voorsprong in de wk-tussenstand. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat vervolledigden het podium.

Fernando Alonso en Jenson Button finishten dan weer allebei buiten de punten waardoor onze landgenoot Stoffel Vandoorne voorlopig de enige rijder blijft die voor McLaren dit seizoen een wk-punt heeft weten te behalen. Het onderstreept nogmaals het ijzersterke F1-debuut van onze landgenoot.

De volgende race staat gepland op 1 mei, dan vindt de GP van Rusland plaats.

1. N. Rosberg Mercedes 1:38:53.891
2. S. Vettel Ferrari +37.776
3. D. Kvyat Red Bull +45.936
4. D. Ricciardo Red Bull +52.688
5. K. Raikkonen Ferrari +1:05.872
6. F. Massa Williams +1:15.511
7. L. Hamilton Mercedes +1:18.230
8. M. Verstappen Toro Rosso +1:19.268
9. C. Sainz Jr. Toro Rosso +1:24.127
10. V. Bottas Williams +1:26.192
11. S. Perez Force India +1:34.283
12. F. Alonso McLaren +1:37.253
13. J. Button McLaren +1:41.990
14. E. Gutiérrez Haas +1 ronde
15. N. Hulkenberg Force India +1 ronde
16. M. Ericsson Sauber +1 ronde
17. K. Magnussen Renault +1 ronde
18. P. Wehrlein Manor +1 ronde
19. R. Grosjean Haas +1 ronde
20. F. Nasr Sauber +1 ronde
21. R. Haryanto Manor +1 ronde
22. J. Palmer Renault +1 ronde


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van China

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië