logo
 

GP van Duitsland: Max Verstappen wint knotsgekke race, Mercedes verknalt eigen feestje

28 juli 2019 — Max Verstappen heeft de GP van Duitsland gewonnen, een knotsgekke race. Op een moment dat de baan wat opdroogde gebeurde er heel wat: Leclerc spinde en moest opgeven, Hamilton deed hetzelfde maar kon wel verder, ook al verloor hij de leiding van de race. Er volgden nog heel wat incidenten, zoals een crash voor Bottas en nog een spin voor Hamilton. Uiteindelijk leek de Nederlander, die zelf ook spinde, het best om te gaan met de wisselende omstandigheden. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat mochten mee op het podium.


Bij de start van de F1-uitzending werd het al meteen duidelijk: de GP van Duitsland werd ineens een heel stuk spannender door de voorspelde regen. De regenkledij en paraplu’s werden bovengehaald en het publiek zette zich schrap voor een namiddagje F1 met rijders die het beste uit zich zelf moesten halen om hun paardenkrachten onder controle te houden.


Met Max Verstappen - één van de weinige rijders die blij zal zijn met de regen - naast polesitter Lewis Hamilton ging de GP van Duitsland van start achter de safety car.


Na drie ronden achter de safety car en duidelijke berichten van de rijders dat ze klaar waren om te racen, ging de GP van Duitsland - dat ingekort werd naar 64 ronden - uiteindelijk van start vanop de grid, wat in het verleden een rollende start zou geweest zijn.

De openingsronde was een waar avontuur nadat beide Red Bulls niet goed wegkwamen, waardoor Bottas en Räikkönen plaatsen goed maakten naar positie twee en drie, respectievelijk. Beide Ferrari’s, die als tiende en laatste startten, konden ook meteen plaatsen goedmaken.

Max Verstappen kon na de openingsronde de Alfa Romeo van Kimi Räikkönen opnieuw voorbij voordat Sergio Pérez spinde, waardoor de safety car terug de baan op kwam.


Een safety car op de baan betekent pitstops en heel wat rijders zochten de pits op voor intermediates. De rijders die kozen om niet te pitten en op de full wets te blijven - zoals Magnussen en Stroll - maakten de verkeerde keuze en vielen snel terug.


De rijders die het meeste voordeel haalden uit de safety car waren beide Ferrari-rijders. Leclerc - die onderzocht werd voor het onveilig verlaten van z’n pitbox en Ferrari uiteindelijk een geldboete kreeg - ging naar plaats vier, terwijl Vettel naar plaats zeven ging. Ook de andere thuisrijder, Nico Hülkenberg, maakte heel wat plaatsen goed en reed als vijfde. Vooraan bleef Lewis Hamilton aan de leiding, gevolgd door teamgenoot Bottas en Verstappen.


Een tweede opgave was een feit op een moment dat het circuit begon op te drogen. Daniel Ricciardo moest zijn wagen aan de kant zetten nadat er rook uitkwam. Hij reed rond met z’n oudste krachtbron, wat uiteindelijk niet de juiste keuze bleek. Voor even was er een virtuele safety car, waardoor Charles Leclerc en Nico Hülkenberg een gratis pitstop konden afwerken. De Monegask was meteen drie seconden sneller dan leider Lewis Hamilton.


Ook al werd het steeds droger, bleef het opletten geblazen en dat bleek toen Sainz even van de baan ging en spinde op een strook van het circuit dat gebruikt wordt voor drag-races.


Er waren dus voldoende voorbeelden om te besluiten dat regenbanden de juiste keuze was, maar toch maakte Haas en Kevin Magnussen de gok om over te schakelen naar zachte droogweerbanden. Een ronde later deden Ferrari en Vettel hetzelfde.


Die twee voorbeelden zorgden voor een kettingreactie, met het halve veld dat naar de droogweerbanden ging. Maar de baan bleek er nog niet klaar voor met heel wat spins. Na een spin voor Stroll deed Verstappen ook hetzelfde en dat was nog maar het begin voor heel wat chaos.

Lando Norris moest opgeven met een technisch probleem, nadat ook Charles Leclerc moest opgeven. Op de zachte banden had hij geen controle over zijn wagen en ging over dezelfde drag-race-strook zoals Sainz. Maar jammer genoeg kon de Monegask zijn wagen niet uit de muur houden.

Een ronde later kende leider Lewis Hamilton hetzelfde probleem als Leclerc. De Brit raakte de muur, maar kon wel nog verder en ging meteen de pits in, ook al deed hij dat niet volgens de regels. Hij ging langs de verkeerde kant van het paaltje bij het ingaan van de pitstraat. Het incident werd dan ook onderzocht, wat resulteerde in een tijdsstraf van vijf seconden voor de wereldkampioen.

Ondertussen was de safety car terug de baan op, waardoor iedereen de tijd kreeg om even op adem te komen en terug het overzicht over de race te krijgen. Max Verstappen, die nog spinde voor de incidenten van Leclerc en Hamilton, reed aan de leiding van de race, gevolgd door Hülkenberg, Bottas, Albon en Hamilton. Na de herstart wist Verstappen meteen een gat te slaan met de Duitser in zijn Renault.

Hülkenberg verloor zijn tweede plaats al snel aan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, die eerder al voorbij Albon ging. Zo werd Max Verstappen, met een voorsprong van acht seconden, onder druk gezet door beide Mercedessen.

Nico Hülkenberg bleef in beeld, maar nu met een opgave, opnieuw op het drag-race stukje. Het is er zo vettig dat remmen problematisch is en de muur onoverkomelijk is. Alleen Kimi Räikkönen leek wel breed te kunnen gaan op dat stuk en toch zijn bolide onder controle te houden. Zo kwam de safety car opnieuw de baan op. Verstappen en Red Bull maakten de juiste keuze. De Nederlander ging voor een vierde keer de pits in voor nieuwe intermediates, terwijl zijn concurrenten dat niet deden.

Met nog twintig ronden te gaan ging de safety car opnieuw de pits in. Met nieuwe intermediates wist Verstappen meteen een gat te slaan naar Bottas en Hamilton. Die laatste werd onder druk gezet door Alex Albon, waar Sainz van kon profiteren en naar plaats vier ging. Albon verloor heel wat plaatsen door zijn manoeuvre en viel terug naar plaats acht, na Sebastian Vettel. Eén ronde na de safety car-periode gingen heel wat rijders opnieuw de pits in voor droogweerbanden.

Voor even reed Stroll, die eerder al de gok maakte voor droogweerbanden, aan de leiding van de race, maar Verstappen kon al snel de leiding weer overnemen. Met nog vijftien ronden te gaan was het Verstappen op kop gevolgd door Stroll, Kvyat, Bottas, Sainz, Albon, Magnussen, Gasly, Vettel en Grosjean in de top tien.

Hamilton, die zijn vijf-seconden tijdsstraf uitvoerde, viel terug naar plaats twaalf en maakte een tweede uitzonderlijke fout. Hij spinde in de eerste bocht en moest opnieuw naar de pits na een licht contact met de bandenmuur. De Brit viel dan ook terug naar de laatste plaats.

Tot overmaat van ramp ging Valtteri Bottas ook van de baan, op exact dezelfde plaats als zijn teamgenoot, maar jammer genoeg voor de Fin was zijn race ten einde. De safety car kwam dan ook nog maar eens op de baan.

Wanneer de topteams fouten maken, dan liggen er veel punten op tafel voor de kleinere teams. Na raceleider Verstappen volgden Kvyat, Stroll en Sainz die met Sebastian Vettel gingen strijden om het podium. De spanning was te snijden.

Met nog vijf ronden te gaan ging de safety car terug naar de pits. Verstappen bleef aan de leiding, terwijl Vettel een mooi manoeuvre maakte en Sainz inhaalde. De Duitser ging ook voorbij Lance Stroll en stond zo op het podium. Een ronde later was Daniil Kvyat ook eraan voor de moeite. Vettel ging van plaats vijf naar twee, nadat hij helemaal achteraan op de grid startte.

Zo won Max Verstappen een fantastische race, met Vettel en Kvyat op het podium. Een geweldige race met heel wat incidenten!

Uitslag GP van Duitsland:
1 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing LEADER
2 Sebastian VETTEL Ferrari +7.333
3 Daniil KVYAT Toro Rosso +8.305
4 Lance STROLL Racing Point +8.966
5 Carlos SAINZ McLaren +9.583
6 Alexander ALBON Toro Rosso +10.052
7 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing +12.214
8 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +13.849
9 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +16.838
10 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +18.765
11 Lewis HAMILTON Mercedes +19.667
12 Robert KUBICA Williams +24.987  
13 George RUSSELL Williams +26.404
Opgaves:
14 Pierre GASLY Red Bull Racing— 
15 Valtteri BOTTAS Mercedes— 
16 Nico HULKENBERG Renault— 
17 Charles LECLERC Ferrari— 
18 Lando NORRIS McLaren— 
19 Daniel RICCIARDO Renault— 
20 Sergio PEREZ Racing Point—

image

Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Duitsland

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië