logo
 

GP van Frankrijk: waar moet je op letten?

23 juni 2019 — Van een risicovolle eerste ronde tot een slecht gepositioneerde Sebastian Vettel, en van McLarens die een bedreiging vormen voor Red Bull tot rijders die tot het uiterste zullen gaan in Frankrijk. We hebben vijf belangrijke onderwerpen opgelijst om in de gaten te houden tijdens de GP van Frankrijk.

View this post on Instagram

Some circuits are simply Mesmerising. #FrenchGP #Pirelli #PZero #GPFrance #F1 #Fit4F1 #PaulRicard #Formula1 #HAAS

A post shared by Pirelli (@pirelli_motorsport) on

Chaos in de eerste ronde

Vorig jaar zagen we verschillende incidenten toen rijders vochten om posities

Door de vele uitloopstroken ziet het Circuit Paul Ricard er niet gevaarlijk uit om schade op te lopen. Vorig jaar zagen we echter dat dit contact niet uitsluit.

Sebastian Vettel raakte Valtteri Bottas in de eerste bocht en ook in bocht drie waren er verschillende incidenten, aangezien het brede circuit en de snelle lange bochten gevechten aanmoedigen vanaf de lichten uit zijn.

Ook in de Formule 2 was er een gelijkaardig verhaal op zaterdagavond, met een aantal uitvalbeurten na contact tussen wagens in de openingsronden. Rijders die dus plaatsen willen of moeten goedmaken in de eerste ronde zullen beter op de hoogte zijn van de mogelijke gevolgen.

View this post on Instagram

That Friday feeling when it’s a racing one ߤ© time to get into the #SF90 ߏŽ #Seb5 #essereFerrari ߔ´ #FrenchGP ߇˰߇·

A post shared by Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) on

Vettel die aansluiting met de leiders probeert te vinden

Sebastian Vettel zal als zevende aan de race beginnen en zal hulp nodig hebben van zijn teamgenoot om een bedreiging te vormen

Eén van de rijders die plaatsen zal moeten goedmaken in de openingsronden is Vettel, die zich gisteren tijdens de kwalificatie in de kijker reed, maar dan in de negatieve zin. Hij moest zijn eerste poging in Q3 staken en reed naar de zevende plaats tijdens zijn laatste poging.

Starten achter beide McLarens en Max Verstappen is niet ideaal, maar Vettel zal zijn hoop leggen op teamgenoot Charles Leclerc. Ferrari leek op gelijke hoogte te staan van Mercedes in de eerste twee sectoren, maar verloor dan tijd in de laatste sector. Dat betekent dus dat Leclerc dicht bij de Mercedessen kan blijven om een poging te wagen op het Mistral rechte stuk.

Als Leclerc één of beide Zilverpijlen in kan halen, dan kan Vettel opnieuw aansluiting maken met de leiding van de race. Daarvoor zal de Duitser in ieder geval wel eerst wat inhaalwerk hebben.


McLaren gaat het gevecht aan met Red Bull

9 duizendsten van een seconde was het verschil tussen Max Verstappen en Lando Norris, na een verrassend sterke zaterdag voor McLaren

McLaren leek het hele weekend al competitief, maar het was nog steeds indrukwekkend om hen de strijd te zien aangaan met Red Bull. In Q3 werd het duidelijk dat de strijd om de plaatsen na Mercedes en Ferrari tussen Max Verstappen en beide McLarens ging uitgevochten worden. Ook al is het de Nederlander die uiteindelijk die strijd won, toch starten Norris en Sainz vlak achter hem.

Snelheid over één ronde is één ding, maar McLaren leek ook de nodige snelheid te hebben over de lange runs op vrijdag, wat suggereert dat ze de strijd kunnen aangaan met Max Verstappen. Beide McLarens starten ook op de medium banden, een truc die meestal enkel voor de topteams is weggelegd, waardoor ze een voordeel hebben tegenover Pierre Gasly, de andere Red Bull, die als negende start.


Kopzorgen om de banden

De temperatuur van het circuit steeg tot 56 graden op zaterdag, wat moordend is voor de zachte banden

De banden waarmee je de race start kunnen wel eens cruciaal worden, want het weer in het zuiden van Frankrijk maakt het leven van de Pirelli-banden bepaald niet gemakkelijk. De top acht - beide Mercedessen, Ferrari’s, McLarens, Verstappen en Ricciardo - starten op de medium banden. Hun plan zal zijn om over te schakelen op de harde banden met één pitstop. Binnen de top tien starten Gasly en Giovinazzi met de zachte banden.

Pirelli verwacht dat die laatste twee rijders het tot ronde 14 moeten uithouden om op de harde band het einde van de race te halen met één pitstop, maar voorspelt ook dat die zachte banden al het beste van zichzelf hebben laten zien na ronde vijf.

Een twee-stopper lijkt dan ook een noodzaak voor beide heren, met twee stints op de mediums. De teams zullen die optie echter proberen te vermijden, door de nieuwe ingang van de pitstraat, wat voor een groter verlies in tijd zorgt.


Zeurende rijders

Tijdstraffen domineerden de afgelopen dagen het nieuws, maar de rijders willen hard racen

De stewards hadden het best druk in Frankrijk, nadat Ferrari een aanvraag indiende om de tijdstraf van Vettel uit Canada te herbekijken. Daarnaast waren er op vrijdag en zaterdag ook incidenten met Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Kimi Räikkönen en Romain Grosjean.

Tot dusver lijkt er harmonie te zijn tussen de rijders, aangezien er nog geen straf is uitgedeeld voor die incidenten. Maar dat is voordat we de race aanvatten waar er punten te sprokkelen zijn.

Verder houden de stewards bocht zes nauwlettend in de gaten, een bocht waar de rijders maar al te graag de limieten van het circuit overschrijden. Verstappen zag een snelle ronde daardoor verwijderd van de tabellen.

Het is dan maar ook de vraag of rijders vriendelijk voor elkaar blijven terwijl ze de stewards erop aansturen dat ze hard willen racen, of dat er gezeur over de boordradio te horen zal zijn.

image

Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Frankrijk

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië