logo
 

GP van Hongarije: Daniel Ricciardo wint spektakelrace op de Hungaroring

27 juli 2014 — Daniel Ricciardo heeft een spectaculaire GP van Hongarije gewonnen. De Australiër behaalde zijn tweede overwinning van het seizoen in een GP van Hongarije die een nagelbijter van formaat was.


De GP van Hongarije kondigde zich veelbelovend aan aangezien de race van start ging op een natte baan. Tijdens de start gebeurden er geen incidenten maar Lewis Hamilton, die vanuit de pitlane was vertrokken, maakte meteen wel een slipper, zij het zonder grote gevolgen.

Even later was er opschudding door een crash van Marcus Ericsson, waarna bijna gans het rijdersveld de pits indook.  Nico Rosberg, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en Fernando Alonso bleven echter buiten.

Vlak voordat de safety car opnieuw van de baan ging crashte Romain Grosjean tijdens de safety car-fase toen hij door aquaplaning de controle over zijn Lotus verloor. Even later mocht Daniel Ricicardo, die op intermediates was blijven rijden, de race opnieuw op gang trekken.

Na het hervatten reden beide rijders van Force India tegen elkaar, waardoor Nico Hulkenberg moest opgeven. Uiteraard was ook crashkampioen Pastor Maldonado van de partij tijdens de talrijke aanrijdingen die er plaatsvonden op een natte baan na de safety car-fase. De Venezolaan torpedeerde een wagen van Marussia, al konden beide wagens hun weg wel verder zetten na een bezoek aan de pits.

Nog voor halverwege de race kregen we een gigantische crash van Sergio Perez op het rechte stuk langs start-finish. De Mexicaan knalde met zijn bolide in de pitmuur, waarna zijn Force India tot een hoopje schroot werd herleid. Perez kon echter zonder problemen uit zijn wagen stappen. Het bracht Alonso aan de leiding in de wedstrijd, aangezien hij één van de rijders was die opteerde om op de baan te blijven in plaats van de pits op te zoeken.

In de 32ste ronde knalde Sebastian Vettel ei zo na op dezelfde plek als Sergio Perzez in de pitmuur waar Sergio Perez zijn wagen tot schroot herleidde. De Duitser mag dan wel over de nodige stuurmanskunsten beschikken maar Vettel had vooral aan geluk te danken dat zijn wagen op een millimeter na niet in de muur vloog.

Ondertussen reed Fernando Alonso rondenlang aan de leiding, tot de Spanjaard in de 39ste ronde de pits opzocht. Wonder boven wonder kwam Lewis Hamilton, die vanuit de pitlane vertrokken was, aan de leiding te liggen. Dat duurde echter maar één ronde, want Hamilton zocht de ronde nadien zelf de pits op.

Met nog negenentwintig ronden te gaan was het wachten op een eventuele nieuwe regenbui terwijl Daniel Ricciardo voor Felipe Massa en Fernando Alonso aan de leiding reed.

Twintig ronden voor het einde van de race reed Hamilton voor Nico Rosberg op de derde plaats. Rosberg reed op de snellere band en Hamilton kreeg van het team te horen dat hij Rosberg voorbij moest laten omdat de Duitser sneller was op dat moment en nog een pitstop moest afwerken, in tegenstelling tot de Brit.

Hamilton speelde het echter hard. De Brit bleef immers halsstarrig voor Rosberg rijden, waardoor Rosberg kostbare tijd verloor.

Daniel Ricciardo reed rondenlang met veertien seconden voorsprong op Fernando Alonso die als tweede in de race lag. De Australiër zijn achterbanden waren echter versleten en Ricciardo zocht met nog vijftien ronden te gaan de pits op. Alonso kwam door de pitstop van Ricciardo opnieuw aan de leiding te liggen, met achter hem twee bekvechtende Mercedes-piloten.

Voor Ferrari en Alonso volgende dan ook een verscheurende keuze: alsnog een pitstop maken en op zeker spelen, of het risico nemen door met het setje banden richting de finish te rijden.

Die zelfde keuze kreeg Nico Rosberg, die vast zat achter Hamilton en normaal nog een pitstop moest afwerken. Rosberg zocht met nog dertien ronden te gaan dan ook de pits op voor nieuwe banden, waardoor Rosberg terugviel naar de zevende plaats.

Er ontstond dan ook een uitermate interessant treintje met Bottas, Massa, Raikkonen en Nico Rosberg. Rosberg slaagde erin zich terug naar de vierde plaats te strijden, maar ondertussen ontstond er vooraan ook een uitermate interessant treintje.

Alonso nam op versleten banden de handschoen op tegen Hamilton en Ricicardo, waarbij de Australiër over de beste papieren beschikte omdat hij op nieuwe banden stond.

Met nog vijf ronden te gaan reden Alonso, Hamilton en Ricciardo binnen acht tienden van een seconden. We kregen dan ook een superspannend slot van de GP van Hongarije. Nico Rosberg reed ondertussen meer dan twee seconden per ronde sneller dan het drietal dat voor de overwinning aan het strijden was.

Met nog drie ronden te gaan slaagde Daniel Ricciardo erin om alsnog voorbij Hamilton te gaan, een cruciaal manoeuvre voor zijn kansen op de overwinning want de ronde daarna slaagde de Australiër er op zijn nieuwere banden ook in om voorbij te gaan aan Fernando Alonso.

Ondertussen kwam Nico Rosberg aangestormd om alsnog een aanval te kunnen inzetten op Hamilton, zijn grote titelrivaal. Met nog één ronde te gaan dook Rosberg op onder de achtervleugel van Hamilton. In die laatste ronde duwde Hamilton Rosberg naast de baan, een manoeuvre waarover nog heel wat gediscussieerd zal worden …

Nico Rosberg slaagde er niet meer in om in de laatste ronde nog voorbij te gaan aan Hamilton. Een dolgelukkige Daniel Ricciardo reed dan ook als eerste over de finish, voor Fernando Alonso, die bejubeld werd door zijn team over de boordradio. Hamilton lachte zich ongetwijfeld in het vuistje toen hij als derde over de finish reed, voor Rosberg, die ongetwijfeld zijn stuur stuk kon bijten van frustratie.

Voor Daniel Ricciardo was het na de GP van Canada zijn tweede overwinning van het seizoen, opnieuw een mentale opdoffer voor Sebastian Vettel, die vandaag tevreden moest zijn met de zevende plaats. Nico Rosberg behoudt wel de leiding in de wk-tussenstand.

1. D. Ricciardo Red Bull 1:53:05.058
2. F. Alonso Ferrari geen tijd
3. L. Hamilton Mercedes geen tijd
4. N. Rosberg Mercedes geen tijd
5. F. Massa Williams geen tijd
6. K. Raikkonen Ferrari geen tijd
7. S. Vettel Red Bull geen tijd
8. V. Bottas Williams geen tijd
9. J. Vergne Toro Rosso geen tijd
10. J. Button McLaren geen tijd
11. A. Sutil Sauber geen tijd
12. K. Magnussen McLaren geen tijd
13. P. Maldonado Lotus geen tijd
14. D. Kvyat Toro Rosso +1 ronde
15. J. Bianchi Marussia +1 ronde
16. M. Chilton Marussia +1 ronde

Opgaves:
17. E. Gutiérrez Sauber +38 ronden
18. K. Kobayashi Caterham +41 ronden
19. S. Perez Force India +43 ronden
20. N. Hulkenberg Force India +51 ronden
21. R. Grosjean Lotus +55 ronden
22. M. Ericsson Caterham +58 ronden

Black Friday Summer Edition

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Hongarije

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië