logo
 

GP van Italië: Vettel wint in Ferrariland

11 september 2011 — Sebastian Vettel mag zich de winnaar van de Grote Prijs Formule 1 van Italië noemen. De Duitser reed de concurrentie aan diggelen en staat dichter dan ooit bij zijn tweede opeenvolgende wereldtitel. Button greep de tweede podiumplaats. Fernando Alonso vervolledigde het podium, slechts een pleister op een gapende wonde wegens het kwakkelseizoen van de Italiaanse renstal.

image

De race begon bij uiterst aangename temperaturen. In tegenstelling met ons Belgenlandje scheen de zon boven het Italiaanse circuit, wat voor een aangename temperatuur van ongeveer 28°C zorgde.  Bij het doven van de lichten doken alle wagens de chicane in. Alonso schoot voorbij Vettel en Hamilton en greep hierdoor meteen de leiding. Vitantonio Liuzzi reed met één van zijn wielen door het gras en gleed tegen verschillende andere wagens aan.  Meerdere wagens moesten hierdoor opgeven en een safetycar was het logische gevolg. Ook Jérôme D’Ambrosio moest zijn wagen langs de kant parkeren. Hij was niet betrokken in het incident maar had problemen met zijn versnellingsbak.

Bij de herstart in de vierde ronde kreeg Alonso het echter moeilijk om Vettel af te houden. Ondertussen greep Schumacher de derde positie ten koste van Hamilton. Wat volgde was een overtake voor in de geschiedenisboeken. Vettel passeerde Alonso langs de buitenkant aan een duizelingwekkende snelheid. Ondertussen was er ook al een contact tussen Mark Webber en Felipe Massa gebeurd. De Australiër verloor zijn neusvleugel en moest even later opgeven toen hij uit de bocht ging.

Ondertussen bouwde Vettel zijn voorsprong op de Ferrari van Alonso stapsgewijs uit terwijl Alonso ondertussen Schumacher en Hamilton zag naderen. Hamilton en Schumacher raakten verwikkeld in een gevecht dat ons op het puntje van onze stoel liet zitten. De zevenvoudig wereldkampioen demonstreerde dat hij nog steeds weet waar het gaspedaal staat en maakte het Lewis Hamilton uiterst moeilijk. In de dertiende ronde moest de Duitser zich dan toch gewonnen geven, maar niet voor lang. Schumacher kwam in de slipstream van de McLaren terecht en eiste opnieuw de derde positie op.

Jenson Button was niet veel later al tot bij beide kemphanen geslopen. Ondertussen kreeg Felipe Massa ook het bericht dat Schumacher beide McLarens ophield en dat zij een seconde per ronde trager waren. De McLarens hadden vooral het probleem dat ze op de lange rechte stukken tegen de limiet van 18000 RPM botsten. Vettel had ondertussen al negen seconden voorsporng op Fernando Alonso. Lewis Hamilton verloor zijn positie aan zijn teamgenoot toen hij bij een nieuwe poging om de Mercedes te passeren eventjes door het gras ging. Even later was het dan zover, waar Lewis Hamilton maar niet in slaagde lukte bij Button vrijwel meteen en de derde positie was voor Button. Schumacher dook de pits binnen, ongetwijfeld tot grote opluchting van Lewis Hamilton.

Jenson Button en ook Lewis Hamilton gingen een nieuw stel sloffen halen. Jenson bleef zo voor Schumacher, Lewis Hamilton had minder geluk en kwam weer achter de Duitser vast te zitten. Niet veel later was het ook voor Fernando Alonso tijd voor zijn eerste pitstop. Vettel volgde één ronde later. Vettel trok zich van het gevecht dat achter zich plaatsvond niets aan en bleef zijn voorsprong op Alonso maar uitbreiden. In het midden van de race had hij al een comfortabele voorsprong van twaalf seconden uitgebouwd. Jenson Button naderde ondertussen snel op de Spanjaard en in ronde achtentwintig was Hamilton eindelijk voorbij Schumacher geraakt.


Toen was het tijd voor de tweede ronde pitstops. Button pitte als eerste en Ferrari reageerde meteen. Alonso kon zijn positie behouden maar Button zat wel maar op slechts een halve seconde van de Spanjaard. Alonso kon zijn positie niet lang vasthouden en moest Button vrijwel meteen laten passeren. Ook Lewis Hamilton naderde op Alonso. Hij was genaderd tot een zestal seconden met nog een tiental ronden te gaan. De McLaren was bliksemsnel en Ferrari moest beginnen vrezen voor een podiumplaats op zijn thuiscircuit. Met nog twee ronden te gaan naderde Hamilton op slechts een anderhalve seconde van de Ferraripiloot. Alonso wist in extremisch dan toch nog zijn podiumplaats veilig te stellen. Hamilton eindigde als vierde, Michael Schumacher als vijfde.


Geschreven door Nicolas Delay

Categorieën: GP van Italië

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië