logo
 

GP van Maleisië in cijfers

01 april 2014 — Er is een wetmatigheid in de sport die zegt dat hoe langer een reeks duurt, hoe dichter je op het einde van die reeks komt. En dat was ook het geval in Maleisië.

image

Een reeks van enkele decennia, zo lang heeft Mercedes moeten wachten. Het was van 1955 geleden dat ze nog eens een 1-2 overwinning konden behalen. Toen won Fangio voor Pierro Taruffi de GP van Italië. Maar liefst 851 races zijn er intussen gepasseerd sinds die dag.

Het was meteen ook de eerste overwinning in Sepang voor Mercedes als constructeur en de eerste voor Hamilton. Hamilton maakte er meteen zijn eerste ‘Grand Slam’ van en pakte ook de snelste ronde en pole. De 33e pole uit zijn carrière en daarmee komt hij op gelijke hoogte met landgenoot Jim Clark.

En Hamilton kan nog wat cijfers op zijn palmares bijschrijven. Hij behaalde Maleisië zijn 100e puntenfinish en stond ook voor het eerst in 9 races nog eens op het podium. De langste periode zonder podium in de afgelopen vijf jaar.

Beide Saubers moesten opgeven en dat was al geleden van Monza 2011. Toeval of niet, het was ook van Monza 2011 geleden dat er slechts 15 wagens aan de finish kwamen. Ook Maldonado hoorde bij de uitvallers. Hij moet nu twee seizoenen achter elkaar opgeven in de eerste twee races.

En dat Mercedes momenteel absolute dominantie bezit, dat bewijzen de cijfers nogmaals. Nico Hulkenberg is de enige die dit seizoen al een GP mocht leiden die niet voor Mercedes reed, maar hij heeft dan wel een krachtbron met de zilveren ster achter zijn rug steken. Met andere woorden, elke kilometer race in 2014, werd door een Mercedesmotor aangevoerd.


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van MaleisiëLewis HamiltonNico RosbergPastor MaldonadoMercedesSauber

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België