logo
 

GP van Mexico: Nico Rosberg zegeviert voor uitzinnige Mexicaanse fans

01 november 2015 — Nico Rosberg heeft de eerste GP van Mexico sinds 1992 op zijn naam geschreven. De Duitser haalde het voor teamgenoot Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de Williams.


Voor het eerst sinds 1992 vond er opnieuw een F1-race plaats in Mexico en de Autodromo Hermanos Rodriguez was de plaats van afspraak.

Nico Rosberg mocht van op de polepositie vertrekken met naast hem teamgenoot Lewis Hamilton. Belangrijkste vraag was dan ook of we in de eerste bocht opnieuw een bitse strijd tussen beide Mercedes-piloten zouden krijgen.

Rosberg maakte een goede start en ondanks dat Hamilton even kwam aandringen wist de Duitser toch voorop te blijven. Verderop in het veld was er een aanrijding tussen Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo. Ricciardo zijn wagen raakte enigszins beschadigd terwijl Vettel een lekke band kreeg. Vettel viel terug tot achteraan het rijdersveld en verloor heel wat kostbare tijd. De Duitser zocht door zijn lekke band immers meteen de pits op voor een setje hardere banden.

Vervolgens bleven Rosberg en Hamilton ongeveer op 1 à 1,5 sec van elkaar rijden. Rosberg hield de kloof enigszins onder controle en paste zijn snelheid aan naargelang racepace van teamgenoot Hamilton. Sebastian Vettel probeerde zich ondertussen terug richting de punten te knokken in de race. Na zestien ronden reed Vettel al opnieuw elfde, net buiten de punten.

Een halve ronde nadat Vettel Jenson Button wist in te halen spinde de Duitser echter met zijn Ferrari. Enkele flinke ‘flatspots’ op de banden en opnieuw enkele posities kwijt. Vettel ondervond erg veel hinder van de ‘flatspots’ maar de Duitser zette toch door.

In de drieëntwintigste ronde kregen we dan weer spektakel met een strijd tussen Raikkonen en Bottas. De twee Finnen waren net als in Rusland in een bitse strijd om positie verwikkeld en net als in Sochi kwam het tot een aanrijding tussen beide rijders. Raikkonen mocht meteen zijn Ferrari aan de kant parkeren met een kapotte achterwielophanging terwijl Bottas kon doorrijden.

Na zesentwintig ronden zocht Nico Rosberg de pits op voor zijn eerste pitstop. De Duitser had zijn voorsprong op Hamilton ondertussen uitgediept tot twee seconden. Hamilton zocht twee ronden later pas de pits op en dat bleek een foute keuze te zijn. Rosberg was op zijn nieuw setje banden immers veel sneller onderweg. Na de pitstops was het verschil dan ook opgelopen tot zo’n vier seconden.

Vlak voorbij halverwege de race zocht Vettel de pits op voor een nieuw setje banden. Na zijn pitstop kwam Vettel tussen Rosberg en Hamilton te liggen, zij het wel op een ronde achterstand. Vettel kon op zijn nieuw setje banden goed het tempo van Rosberg volgen en voor Hamilton uit blijven rijden maar de Duitser kreeg toch de opdracht om Hamilton voorbij te laten.

De ronden nadien leken we een saai verder verloop van de race te krijgen met Rosberg en Hamilton die richting de finish leken te cruisen maar plots reed Rosberg bij het ingaan van de zevenenveertigste ronde de pitlane in voor een nieuw setje banden. Hamilton stelde zich de vraag over de boordradio waarom Rosberg binnenreed.

Mercedes liet over de boordradio weten dat er een extra pitstop werd gemaakt uit ‘veiligheidsoverwegingen’. Hamilton wou doorgaan op zijn setje banden omdat zijn banden goed aanvoelden maar de Brit werd tot de orde geroepen door Mercedes. Hamilton gehoorzaamde en reed alsnog de pitlane in voor een nieuw setje banden.

Bij Mercedes maakten ze zich overduidelijk zorgen over een eventuele klapband later in de race indien ze op hetzelfde setje banden waren blijven doorgaan. Opmerkelijk, aangezien enkele andere wagens veel langer op een setje banden konden rijden.

Ondertussen haalde Sergio Perez Max Verstappen in toen die een foutje maakte bij het binnenrijden van het stadiongedeelte. Het Mexicaanse thuispubliek ging uit zijn dak.

Dat het niet het dagje zou worden van Sebastian Vettel was al langer duidelijk maar in de drieënvijftigste ronde spinde Sebastian Vettel van de baan en zijn Ferrari belandde met een serieuze klap in de muur. Vettel stapte echter zonder problemen uit zijn wagen. De safety car kwam de baan op en dat lokte meteen een serie extra pitstops uit.

Met nog veertien ronden te gaan kwam de safety car terug binnen waarna we ons mochten opmaken voor een spannend slot van de race. Bij de herstart bleef Rosberg voor Hamilton maar Bottas profiteerde in de Williams onmiddellijk om een plaatsje goed te maken en op te schuiven naar de derde plaats. Ondertussen maakten Rosberg en Hamilton achtereenvolgens hetzelfde foutje in dezelfde bocht. De zenuwen stonden hooggespannen bij alle rijders en dat had een enerverend slot tot gevolg.

Met nog vijf ronden te gaan nam de zenuwachtigheid aan de pitmuur bij Mercedes alvast serieus toe. Hamilton naderde immers tot op een seconde van raceleider en teamgenoot Nico Rosberg. Tijdens de resterende ronden werd de kloof met Hamilton echter opnieuw enkele tienden groter, waardoor Rosberg probleemloos richting de finish en de overwinning wist te rijden.

Dankzij zijn overwinning en de opgave van Sebastian Vettel klimt Rosberg opnieuw naar de tweede plaats in het kampioenschap. De volgende race is de GP van Brazilië op het circuit van Interlagos. Afspraak op 15 november.

1. N. Rosberg Mercedes 1:42:35.038
2. L. Hamilton Mercedes +1.954
3. V. Bottas Williams +14.592
4. D. Kvyat Red Bull +16.572
5. D. Ricciardo Red Bull +19.682
6. F. Massa Williams +21.493
7. N. Hulkenberg Force India +25.860
8. S. Perez Force India +34.343
9. M. Verstappen Toro Rosso +35.229
10. R. Grosjean Lotus +37.934
11. P. Maldonado Lotus +38.538
12. M. Ericsson Sauber +40.180
13. C. Sainz Jr. Toro Rosso +48.772
14. J. Button McLaren +49.214
15. A. Rossi Manor +2 ronden
16. W. Stevens Manor +2 ronden

Opgaves:
17. F. Nasr Sauber +14 ronden
18. S. Vettel Ferrari +21 ronden
19. K. Raikkonen Ferrari +50 ronden
20. F. Alonso McLaren +70 ronden

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Mexico

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België