logo
 

GP van Monaco: Rosberg zegeviert na strategische blunder bij Hamilton

24 mei 2015 — Nico Rosberg heeft de GP van Monaco gewonnen. De Duitser won voor het derde jaar op rij in Monaco nadat een strategische blunder Hamilton de overwinning kostte. Sebastian Vettel eindigde als tweede mee op het podium.


De GP van Monaco draait vaak meer om de VIP’s en de feestjes dan om de race op zich en dat komt simpelweg omdat de F1-bolides eigenlijk niet geschikt zijn voor de smalle straten van Monaco.

De start is dan ook altijd cruciaal in Monaco. Lewis Hamilton maakte van op de polepositie een uitstekende start, terwijl Nico Rosberg meteen werd aangevallen door Sebastian Vettel. Rosberg kon in de eerste bocht nipt Vettel voorblijven, waarna het treintje met F1-bolides doorheen de straten definitief op gang vertrokken was.

Tijdens de eerste ronde was er wel een aanrijding tussen Fernando Alonso en Nico Hulkenberg. Hulkenberg reed vervolgens zijn voorvleugel stuk tegen de vangrails. Alonso kreeg voor de aanrijding een stop and go-penalty van vijf seconden.

Pastor Maldonado deed vervolgens zijn beklag over een probleem met de remmen, waarna de Venezolaan moest opgeven.

Bijna halverwege de race maakte Max verstappen zijn eerste pitstop. De Nederlander verloor echter bijna dertig seconden omwille van een probleem met een van de banden. Verstappen viel daardoor terug naar de dertiende plaats.

Lewis Hamilton deed ondertussen zijn beklag omdat hij tijd verloor achter wagens die hij moest dubbelen. In werkelijk deed de Brit echter een goede zaak want achter diezelfde wagens verloren Nico Rosberg en Sebastian Vettel in de tweede en derde positie immers veel meer tijd dan de Brit.

De kloof tussen Hamilton en Rosberg was immers opgelopen tot zo’n negen seconden. Daarop verhoogde Nico Rosberg zijn tempo en trachtte de Duitser de kloof met Hamilton enigszins te dichten. Kimi Raikkonen ondertussen rondenlang vlak achter de achtervleugel van Daniel Ricciardo.

Bij het ingaan van de zevenendertigste ronde zocht Sebastian Vettel de pits op om een zogenaamde ‘undercut’ te proberen. Een ronde sneller binnenkomen dan Rosberg om zo voorbij zijn landgenoot te geraken. Dat lukte echter niet, waardoor Rosberg vlak voor Vettel op de baan kon blijven.

Kimi Raikkonen slaagde er na zijn pitstop dan weer wel in om Daniel Ricciardo te passeren. Ondertussen werkte raceleider Lewis Hamilton eveneens probleemloos zijn pitstop af.

Op de hardere van beide bandensoorten voelde Rosberg zich echter duidelijk beter in zijn vel dan Hamilton. Rosberg reed immers de ene na de andere snelste ronde en probeerde zo de kloof met teamgenoot Hamilton te verkleinen.

Tijdens de drieënveertigste ronde verremde Alonso zich in de eerste bocht, waarna hij de exit moest kiezen en uit de wagen stapte, duidelijk een technisch probleem met de McLaren-Honda van Alonso, die een rokende uitlaat had. Hamilton probeerde dan weer te reageren op de betere rondetijden van zijn Duitse teamgenoot, waardoor de kloof met Rosberg opnieuw groeide tot negen seconden.

Met nog zestien ronden te gaan kwam Max Verstappen onder de achtervleugel van Romain Grosjean zijn Lotus te liggen. Verstappen stond dankzij zijn tweede pitstop op een nieuwe setje superzachte banden en was daardoor veel sneller dan de Fransman. Maar Monaco blijft Monaco en je mag zelfs enkele seconden per ronde sneller zijn, dan nog blijft het moeilijk om er in te halen.

Grosjean reed echter op erg oude zachte banden, waardoor Verstappen er alles aan deed om Grosjean in de fout te dwingen. Het was echter Verstappen zelf die in de fout ging. De Nederlander wou Grosjean inhalen op het rechte stuk van start-finish en reed met zijn Toro Rosso in de achterkant van de Lotus van Grosjean. Verstappen crashte vervolgens tegen hoge snelheid in Sainte Devote. De Nederlander kon echter zonder al te veel kleerscheuren uit zijn Toro Rosso stappen.

De safety car opnieuw de baan op en dat voor een vrij lange safety car-procedure. Opmerkelijk genoeg maakte Lewis Hamilton, de leider in de race een pitstop voor een nieuw setje banden. Nico Rosberg en Sebastian Vettel bleven echter op de baan, waardoor Lewis Hamilton terugviel naar de derde plaats.

De Brit deed nadrukkelijk zijn beklag. “Wat is er aan de hand jongens?” zei hij over de boordradio. “Ik heb hier de race verloren!”

Met nog acht ronden te gaan kwam de safety car opnieuw binnen en mocht Hamilton proberen om Vettel en Rosberg in te halen.

Hamilton zat vast achter de Ferrari van Vettel, waardoor Rosberg kon wegrijden en enkele seconden afstand kon nemen. Daniel Ricciardo ging ondertussen Kimi Raikkonen voorbij, al duwde hij de Fin wel bijna in de vangrails, de Australiër haalde immers het breekijzer boven.

Vettel kreeg dan weer over de boordradio de aanmoediging dat Hamilton te horen kreeg dat het inderdaad bijna onmogelijk is om de Ferrari in te halen. Bij Red Bull gaven ze ondertussen teamorders aan Daniil Kvyat die Daniel Ricciardo op de snellere bandencompound moest laten passeren. Zo kreeg Hamilton het zelf moeilijk want Ricciardo ruikte een mogelijke podiumplaats.

Uiteindelijk was het Nico Rosberg die voor het derde jaar op rij wist te zegevieren in Monaco, voor Sebastian Vettel in de Ferrari en teamgenoot Lewis Hamilton.

De frustratie en woede droop er tijdens de podiumceremonie af bij Lewis Hamilton, het stond in schril contrast met de vreugde bij Nico Rosberg. De Duitser nadert na zijn overwinning in de wk-tussenstand tot op tien punten van Hamilton.

1. N. Rosberg Mercedes 1:49:18.420
2. S. Vettel Ferrari +4.486
3. L. Hamilton Mercedes +6.053
4. D. Kvyat Red Bull +11.965
5. D. Ricciardo Red Bull +13.608
6. K. Raikkonen Ferrari +14.345
7. S. Perez Force India +15.013
8. J. Button McLaren +16.063
9. F. Nasr Sauber +23.626
10. C. Sainz Jr. Toro Rosso +25.056
11. N. Hulkenberg Force India +26.232
12. R. Grosjean Lotus +28.415
13. M. Ericsson Sauber +31.159
14. V. Bottas Williams +45.789
15. F. Massa Williams +1 ronde
16. R. Merhi Manor +2 ronden
17. W. Stevens Manor +2 ronden
Opgaves:
18. M. Verstappen Toro Rosso +16 ronden
19. F. Alonso McLaren +37 ronden
20. P. Maldonado Lotus +73 ronden

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Monaco

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België