logo
 

GP van Monaco: Warm-Up

26 mei 2011 — De GP van Monaco komt er weer aan. Een race die op het verlanglijstje staat van veel piloten die hem willen winnen. Anderen vinden er dan weer niks aan en vergelijken het met de snelste file ter wereld. Kan ook in Monaco de nieuwe wind van DRS en de banden voor verandering zorgen?

Monaco is ronde zes van het kampioenschap en volgt onmiddellijk op de GP van Spanje. Dat betekent dat er doorgewerkt moet worden want in tegenstelling tot andere GP’s, worden de vrije trainingen in Monaco al op donderdag gehouden. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat veel van de beau monde uit het Prinsdom op weekdagen elders verblijft en in het weekend naar hun nederig stulpje in Monaco trekt. Gezien het een straatrace is die quasi heel het Prinsdom doorkruist, wordt er op vrijdag niet gereden in Monaco. Veel tijd om veranderingen door te voeren voor de teams is er dus ook niet, het is voornamelijk afbreken, verplaatsen en terug opbouwen en dat op drie dagen tijd.

image

Red Bull wist vorig jaar te winnen met Mark Webber die er opnieuw op het hoogste trapje van het podium mocht staan tussen Vettel en Kubica. Uiteraard zijn beide piloten uit op de overwinning. Gezien in Monaco het kwalificeren altijd cruciaal geweest is, hebben ze bij Red Bull wel de goede papieren. Alleen is de vraag wat het effect van KERS en DRS zal zijn in de nauwe straatjes.  Maar ook naast de baan weet Red Bull de aandacht te trekken. In de haven van Monaco ligt het Energy station, een enorme constructie waar een dertigtal mensen drie weken mee zoet zijn om het gevaarte in elkaar te krijgen. Afwachten of Vettel dit jaar een duik kan nemen in het bijhorende zwembad.

McLaren komt naar Monaco, wetende dat het is kunnen naderen op Red Bull en dat zal het team en de piloten nog meer motiveren om het onderste uit de kan te halen. McLaren heeft een indrukwekkend palmares in Monaco. Ze wisten de race maar liefst 15 keer te winnen, meer dan elk ander team en ze gaan dit weekend voor nummer 16.

image Bij Ferrari begint het verschil met concurrenten Red Bull en McLaren pijnlijk te worden. Critici beginnen al te spreken over een ‘titeldroogte’ bij het team. Nu willen wij ons hiertoe nog niet laten verleiden. Als het verleden ons een ding leert dan is het dat je Ferrari nooit mag afschrijven. En ook Alonso gelooft er nog in. Hij zegt dat de titel nog steeds mogelijk is, maar dat er nu onmiddellijk beterschap moet komen. En als Alonso het zegt dat hij het nog kan, dan moeten we dat veiligheidshalve geloven. Dat hebben we vorig seizoen aan de lijve ondervonden. Alonso zal in Monaco trouwens met een aangepast gouden helmdesign rondrijden. Misschien dat het hem geluk brengt.

Mercedes zit in stijgende lijn en probeert ook in Monaco deze trend door te zetten. Rosberg rijdt min of meer een thuisrace gezien hij er een optrekje heeft, maar ook familie en vrienden zullen er allemaal zijn. Misschien net wat er nodig is om dat tikkeltje meer gemotiveerd te geraken. Maar ook Renault zal zich niet zomaar gewonnen geven. Vorig jaar stond het hier nog op het podium met Kubica. Het blijkt trouwens uit het verleden dat de wagens van Renault goed bestand zijn tegen hobbelige circuits als Monaco of Hongarije.

In Barcelona is duidelijk geworden waar Force India staat ten opzichte van de concurrentie. Het zal de strijd moeten aanbinden met teams als Sauber, Toro Rosso en op een beter moment misschien ook nog Williams. Ook Di Resta rijdt hier zijn tweede thuisrace. Voorlopig is er geen nieuws meer omtrent Sutil en de rechtszaak die er tegen hem aan zit te komen, dus kan hij zich ook weer volop op het racen concentreren. Williams zal de handen vol hebben met het analyseren van de data na de updates van Barcelona, maar er zit niets anders op dan overuren draaien als ze snel beterschap willen.

image

Bij Sauber komen ze ook in Monaco met enkele nieuwigheden op de wagen. Sommige daarvan zijn zelfs specifiek ontworpen voor de karakteristieken van dit circuit. Dat is tegenwoordig eerder een zeldzaamheid en de meeste teams richten zich op het ontwikkelen van onderdelen die op zoveel mogelijk circuits gebruikt kunnen worden. Bij Team Lotus hebben ze in Spanje kunnen proeven van een klein succes doordat Kovalainen in Q2 geraakte. Benieuwd of ze dat kunnen herhalen in Monaco. Vast staat wel dat het team duidelijk een kloof heeft geslagen met de twee kneusjes van het veld, HRT en Virgin. Die zullen traditiegetrouw de laatste startrijen bezetten, als is het helemaal niet meer zo zeker dat HRT ook de laatste rij volledig voor zijn rekening zal nemen.

Banden
In Monaco zullen we voor het eerst kennismaken met de super zachte banden van Pirelli. De rode PZero’s zijn de options en zullen samen met de zachte banden, de primes, ingezet worden tijdens de race. Nu zijn er in Monaco geen snelle bochten en dat zou dan weer de bandenslijtage ten goede komen. Maar Pirelli zegt nu wel dat de super zachte banden in het begin van de race, wanneer er nog 200 liter benzine in de wagen zit, het nog geen tien ronden zouden uithouden. Dat belooft weer een strategisch schouwspel te worden en dat met een van de kleinste pitcomplexen van het seizoen. De weersvoorspellingen wijzen op zonnig en droog weer.

Toen in Monaco
De FIA heeft besloten om DRS niet toe te laten in de tunnel van Monaco. Inhalen zou er te gevaarlijk zijn. In 2004 heeft Alonso al eens geprobeerd om Ralf Schumacher langs buitenom in te halen terwijl ze door de tunnel gingen. Hiermee werd er toen al aangetoond dat inhalen in de tunnel niet zonder risico is.

De GP op TV
Zaterdag 28/05
VT4 13.55 - 15.00; La Deux 13.55 - 15.10; BBC1 13.10 - 15.30; RTL 12.00 - 14.25
Zondag 29/05
VT4 13.40 - 16.00; La Une 13.35 - 16.05; BBC1 13.05 - 16.20; RTL 12.45 - 16.25


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: F1journaalGP van Monaco

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België