logo
 

GP van Oostenrijk: Max Verstappen wint onder voorbehoud van onderzoek stewards

30 juni 2019 — Max Verstappen is na een titanengevecht met Charles Leclerc als eerste over de finish gereden tijdens de GP van Oostenrijk. Grote vraag is echter of de Nederlander zijn overwinning mag behouden.

Charles Leclerc startte goed van op de pole, iets wat niet gezegd kon worden van Max Verstappen. De Nederlander kende een dramatisch slechte start en viel van de tweede naar de zevende plaats terug.

Een erg goede start maakten Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel. Raikkonen schoof op naar de vierde plaats terwijl Vettel van de negende naar de zesde plaats ging.

Ook Lando Norris maakte een goede start. De jonge Brit reed even in derde positie en ging de strijd aan met Lewis Hamilton. Tegen de vierde ronde viel Norris echter terug naar de zesde plaats.


Zeven ronden ver in de race reed Sebastian Vettel al in vierde positie. De Duitser was bezig aan een erg sterke inhaalrace.

In ronde 12 was Kevin Magnussen de eerste rijder die binnenkwam voor een nieuw setje banden. Minder goed nieuws was er ook want de Deen kreeg een drive through-penalty omdat zijn wagen uit positie was bij de start van de race.

Vooraan kregen beide Ferrari’s na een zeventiental ronden te horen dat ze mochten pushen. De zachte band hield het dus goed uit en het was tijd om voluit te gaan. Leclerc bouwde een kloofje uit tegenover Bottas terwijl Vettel naderde op Hamilton.


In ronde 22 kwam Bottas als eerste van de toppers binnen. Vettel kwam ook meteen binnen maar de banden bij Ferrari lagen niet klaar waardoor Vettel drie seconden extra verloor. Een fout van Ferrari of kwam Vettel onverwacht binnen?

Een ronde later kwam ook raceleider Charles Leclerc binnen, daarbij verliep de pitstop wel probleemloos. Hamilton bleef vooraan gewoon buiten en nam de leiding in de race, voor Max Verstappen die tweede reed.

Hamilton deed ondertussen zijn beklag over een gebrek aan neerwaartse druk.  Doordat Hamilton te vaak erg breed over de kerbstones was gegaan was zijn voorvleugel beschadigd.

In ronde 31 kwam Hamilton vervolgens binnen en werd zijn voorvleugel gewisseld, iets dat de Brit tijdens zijn pitstop zo’n zeven à acht seconden extra koste. Hamilton viel terug naar de vijfde plaats. Verstappen viel na zijn pitstop terug naar de vierde plaats.

Vooraan reed Leclerc ondertussen opnieuw aan de leiding, voor Bottas en Vettel met telkens een kloofje van zo’n vier seconden.

Wat verderop in het rijdersveld zagen we een mooi gevecht ontstaan om de zevende plaats. Daniel Ricciardo, Lando Norris en Pierre Gasly reden op een handvol tienden van elkaar.

In ronde 43 kwam Carlos Sainz eindelijk binnen. De Spanjaard begon de race van op de negentiende plaats en was opgeklommen naar plaats zes na zijn pitstop kwam Sainz als veertiende opnieuw op de baan en kon hij proberen om op een nieuw setje banden zo veel mogelijk naar voor te geraken.

Verstappen raakte ondertussen onder stoom en zette de ene na de andere snelste ronde neer. De Nederlander dichtte zo de kloof met Sebastian Vettel.

We kregen een mooi gevecht tussen Verstappen en Vettel te zien. De Duitser slaagde er enkele keren in om een aanval van Verstappen af te slaan maar in ronde 51 geraakt Verstappen voorbij Vettel.

Bij Ferrari reageerde men door Vettel binnen te roepen en een nieuw setje zachte banden te geven. Vettel viel terug naar de vijfde plaats, op acht seconden van Hamilton. Vettel was op zijn nieuw setje echter een heel stuk sneller.

Leclerc had ondertussen een voorsprong van iets meer dan vier seconden op Bottas, die op zich dan weer onder druk kwam te staan van Verstappen.

In ronde 56 waren er onheilspellende berichten. Verstappen sprak over een wegvallen van vermogen maar daar viel weinig van te merken. Verstappen haalde even laten immers Valtteri Bottas in en ging zo naar de tweede plaats. De talrijke Nederlandse fans gingen uit hun dak.

Max Verstappen kreeg vervolgens vol vermogen van het team om te jagen op Charles Leclerc. Tegelijkertijd probeerde Vettel nog steeds de kloof met Lewis Hamilton te dichten. Met nog tien ronden te gaan bedroeg het verschil tussen beide rijders 2,8 seconde.

Met nog vijf ronden te gaan liep de spanning op. Verstappen naderde tot op minder dan een seconde van Charles Leclerc. We kregen een titanenstrijd tussen Leclerc en Verstappen te zien.

In de derde bocht probeerde Verstappen opnieuw voorbij Leclerc te gaan. Er was contact tussen beide rijders en Verstappen geraakte voorbij Leclerc. Maar wat gaan de stewards doen? Leclerc schreeuwde het uit dat hij van de baan werd gereden, ook Verstappen deed zijn zegje.

Even later ging ook Vettel voorbij aan Hamilton om zo naar de vierde plaats te gaan. De Duitser strandde aan de finish op minder dan een seconde van Bottas en het podium. Hamilton finishte als vijfde.

De Nederlanders en Red Bull begonnen een stevig feestje maar meteen na het vallen van de vlag volgde de mededeling dat de stewards een onderzoek zouden doen naar de aanrijding tussen Leclerc en Verstappen. De Nederlander was dus nog niet zeker van de overwinning.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Oostenrijk

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België