logo
 

GP van Singapore: Hamilton zegeviert, drama voor Rosberg

21 september 2014 — De GP van Singapore was een race van uitersten voor Mercedes. Lewis Hamilton zegevierde terwijl Nico Rosberg door technische problemen moest opgeven.


De GP van Singapore startte alvast problematisch voor Nico Rosberg, die problemen had met zijn stuurtje. De mecaniciens van Mercedes stelden alles in het werk om het probleem opgelost te krijgen, maar ook het wisselen van het stuurtje lostte het probleem niet op.

Vervolgens geraakte de Duitser niet weg voor de formatieronde, waarna hij de pitlane werd geduwd om van daaruit te vertrekken. Ook voor Kamui Kobayashi begon de race niet goed, de Japanner moest al tijdens de formatieronde zijn wagen parkeren.

Tijdens de start zelf en de openingsronden waren er geen noemenswaardige problemen, maar Nico Rosberg begon wel aan een inhaalrace die er nooit echt één werd.

De Duitser kon geen wijzigingen doen aan de instellingen van zijn wagen en ook heel wat info kon de Duitser niet raadplegen.

Ook de prestaties van zijn wagen werden ernstig beïnvloedt want zelfs de achterhoedeteams inhalen ging zo goed als niet voor Rosberg.

Tijdens veertiende ronde kwam Rosberg binnen voor een pitstop en trachtte het team via nog een stuurwissel het probleem op te lossen, maar de Duitser geraakte niet meer weg uit de pitstop en een dramatische opgave voor Rosberg was een feit.

Vlak voor halverwege de race besloot Alonso een de jacht in te zetten op Sebastian Vettel. De Spanjaard slaagde erin om de kloof met de Duitser te dichten en door zijn pitstop vroeger te plannen omdat Vettel hem ophield slaagde Alonso erin om Vettel voorbij te gaan.

Vlak voorbij halfweg wedstrijd kwam de safety car op de baan nadat heel wat brokstukken op de baan kwamen te liggen door een aanrijding tussen Perez en Sutil. De GP van Singapore blijft daardoor een 100 procent safety car-race, een race waarbij in alle edities de safety car de baan opkwam.

Van de top vier (Hamilton, Alonso, Vettel en Ricciardo) kwam alleen Alonso binnen voor nieuwe banden. De Spanjaard kwam voor de herstart als vierde opnieuw de baan op.

Met nog acht ronden te gaan kwam Hamilton binnen voor zijn verplichte pitstop om op de andere bandensoort over te stappen. Hamilton kwam in tweede positie terug de baan op, vlak achter Vettel en voor Ricciardo.

Hamilton geraakte op nieuwe banden echter na anderhalve ronde al opnieuw voorbij Vettel, waardoor de Brit probleemloos richting de overwinning en 25 belangrijke wk-punten kon rijden.

Voor de podiumplaatsen kregen we in de slotronden nog wel een spannende strijd tussen Vettel, Ricciardo en Alonso. Uiteindelijk slaagden Ricciardo en Alonso er niet meer in om de Duitser te passeren.

Hamilton, Vettel en Ricciardo op het podium en voor Nico Rosberg een race om snel te vergeten.

1. L. Hamilton Mercedes 2:00:04.795
2. S. Vettel Red Bull +13.534
3. D. Ricciardo Red Bull +14.273 +0.739
4. F. Alonso Ferrari +15.389 +1.116
5. F. Massa Williams +42.161 +26.772
6. J. Vergne Toro Rosso +56.801 +14.640
7. S. Perez Force India +59.038 +2.237
8. K. Raikkonen Ferrari +1:00.641 +1.603
9. N. Hulkenberg Force India +1:01.661 +1.020
10. K. Magnussen McLaren +1:02.230 +0.569
11. V. Bottas Williams +1:05.065 +2.835
12. P. Maldonado Lotus +1:06.915 +1.850
13. R. Grosjean Lotus +1:08.029 +1.114
14. D. Kvyat Toro Rosso +1:12.008 +3.979
15. M. Ericsson Caterham +1:34.188 +22.180
16. J. Bianchi Marussia +1:34.543 +0.355
17. M. Chilton Marussia +1 ronde
Opgaves:
18. J. Button McLaren +8 ronden
19. A. Sutil Sauber +20 ronden
20. E. Gutiérrez Sauber +43 ronden
21. N. Rosberg Mercedes +47 ronden
22. K. Kobayashi Caterham +60 ronden


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Singapore

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië