logo
 

GP van Spanje: Hamilton zet orde op zaken en is opnieuw WK-leider

12 mei 2019 — De eerste race op Europese vaste land werd gewonnen door Lewis Hamilton, die ook de leiding in het WK overneemt van Valtteri Bottas, die tweede werd. Max Verstappen maakte een mooi manoeuvre bij de start en werd sterk derde. Bij Ferrari kwamen er opnieuw teamorders. Initieel moest Sebastian Vettel aan de kant voor de snellere Charles Leclerc, maar die orde werd opnieuw gewisseld nadat de Duitser sneller was. Zo waren de Italianen meer bezig met hun onderlinge strijd dan met het gevecht met de concurrentie.


Na een dominante prestatie tijdens de kwalificaties gisteren, startte Valtteri Bottas vanop pole, met achter hem zijn teamgenoot Hamilton. De weg naar de eerste bocht is heel lang en beloofde dan ook voor de nodige spanning te zorgen. Goed wegkomen is dan ook meer dan ooit de boodschap. En dat deed Lewis Hamilton, die net zoals in China zijn teamgenoot te grazen nam bij de start.

Ook Max Verstappen kende een goede start en kon profiteren van het blokkeren van de remmen van Sebastian Vettel bij het ingaan van de eerste bocht, waardoor hij buitenom de Duitser kon in de derde bocht. Verder verloor Lando Norris maar liefst zes plaatsen, terwijl Kimi Räikkönen in bocht vier in de grindbak belandde, waardoor hij achteraan moest aansluiten.

Na tien ronden reed Hamilton aan de leiding, gevolgd door Bottas en Verstappen. Daarachter kwamen beide Ferrari’s, met Vettel voor Leclerc. Die laatste leek wel (opnieuw) de snellere van de twee, waardoor alle ogen gericht waren op Ferrari: laat het team hun rijders tegen elkaar vechten of komen er opnieuw teamorders? De top tien werd afgesloten door Gasly, die al snel in niemandsland reed, beide Haas-rijders Grosjean en Magnussen, en de Toro Rosso’s van Kvyat en Albon.

In ronde twaalf kwam het antwoord bij Ferrari: Sebastian Vettel moest aan de kant voor Charles Leclerc, die meteen een gat sloeg met Vettel en jacht maakte op Max Verstappen. De Duitser leek last te hebben van een flatspot en vroeg zijn team meerdere keren om een pitstop.

De eerste pitstops bij de topteams kwamen er vanaf ronde 20, met Vettel die de pits opzocht voor een set medium banden. Verstappen ging een ronde later opnieuw naar de zachte band, waardoor de Nederlander nog een pitstop moest afwerken. In ronde 26 besloot Ferrari om nog een andere strategie toe te passen, met Charles Leclerc die naar de harde bandensoort ging. Bij Mercedes was Bottas de eerste die de pits opzocht. De Fin ging naar de medium banden, net zoals zijn teamgenoot een ronde later.

Halfweg de race zagen we bij Ferrari de omgekeerde situatie: Sebastian Vettel zat achter de vleugel van Charles Leclerc. Zo lijkt de Scuderia meer met zichzelf te vechten dan dat het de strijd aangaat met de concurrentie. Door hun onderlinge gevecht werd het gat met Max Verstappen alleen maar groter. Nadat Vettel steeds dichter en dichter bij Leclerc kwam, besloot Ferrari om hun rijders nog maar eens te wisselen.

In ronde 40 maakte Vettel een tweede pitstop en ging opnieuw naar de medium banden. De Duitser kwam achter de Red Bull van Gasly terecht, maar die ging hij snel voorbij met behulp van DRS. Door de snelle rondetijden van Vettel kwam Verstappen snel binnen om zijn verplichte pitstop naar de medium banden te maken. Zo reed Leclerc op plaats drie, met Verstappen vijf seconden achter hem, met Vettel nog eens vijf seconden daar achter.

De eerste opgaves van de race waren een feit in ronde 46: Lando Norris en Lance Stroll raakten elkaar in de tweede bocht en belandden beide in de grindbak. De safety car kwam dan ook op de baan. Zo kwam het pak terug bij elkaar, met Hamilton aan de leiding, gevolgd door Bottas, beide op nieuwe zachte banden. Daarna volgden Verstappen, Vettel en Leclerc.

Bij de herstart in ronde 53 bleef de top tien ongewijzigd, ook al zette Gasly de Ferrari van Leclerc onder druk.

Lokale held Carlos Sainz, die op zaterdag niet naar Q3 kon rijden, kwam op het einde van de race nog eens mooi in beeld bij een inhaalmanoeuvre voorbij Romain Grosjean in de strijd om de achtste plaats. Even later ging Daniil Kvyat ook voorbij de Fransman, die steeds meer wegzakte en onder druk werd gezet door Albon in het gevecht om het laatste WK-punt. Uiteindelijk behield Grosjean zijn tiende plaats.

Vooraan de race reed Lewis Hamilton naar de overwinning, waardoor hij de leiding in het WK overneemt van zijn teamgenoot. Valtteri Bottas en Max Verstappen vervolledigden het podium. Zo stonden de Ferrari’s opnieuw niet op het podium, met Vettel en Leclerc respectievelijk op vier en vijf. Haas scoorde broodnodige punten in de strijd om ‘best of the rest’ met een zevende plaats voor Magnussen en een tiende voor Grosjean.

Uitslag GP van Spanje:
1 Lewis HAMILTON Mercedes
2 Valtteri BOTTAS Mercedes +4.074
3 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +7.679
4 Sebastian VETTEL Ferrari +9.167
5 Charles LECLERC Ferrari +13.361
6 Pierre GASLY Red Bull Racing +19.576
7 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +28.159
8 Carlos SAINZ McLaren +32.342
9 Daniil KVYAT Toro Rosso +33.056
10 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +34.641
11 Alexander ALBON Toro Rosso +35.445
12 Daniel RICCIARDO Renault +36.758
13 Nico HULKENBERG Renault +39.412
14 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing +41.980
15 Sergio PEREZ Racing Point +46.875
16 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +47.655
17 George RUSSELL Williams 1 L
18 Robert KUBICA Williams 1 L
Opgaves:
19 Lance STROLL Racing Point—
20 Lando NORRIS McLaren—


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Spanje

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië