logo
 

GP van Spanje: kwalificaties: Webber deelt tikje uit aan Vettel

21 mei 2011 — In de GP van Spanje heeft Webber na de kwalificaties een psychologische tik uitgedeeld aan ploegmaat Vettel. Na vier poles op rij, is het niet Vettel, maar Webber die de vijfde pole voor Red Bull dit seizoen zal innemen.

image

Met nog meer dan vier minuten op de klok in Q3 en slechts vier piloten die al een tijd hadden neergezet, was de strijd om de polopositie eigenlijk al beslist. Webber dook nog net onder de 1:21 en zetten een tijd neer van 1:20.981. Exact twee tienden sneller dan Vettel. Vettel kampte opnieuw met KERS problemen. Het is afwachten of ze nog voldoende tijd vinden om dit te verhelpen.

Zwaar zorgen moet Vettel zich alleszins niet maken. Webber moest hij laten voorgaan, maar zelfs zonder KERS, volgt Hamilton slechts op 0.8 seconden. Een eeuwigheid in de formule 1. Nadat de toppers hun tijd hadden neergezet, ging er niemand voor een tweede poging om banden te sparen. Vettel probeerde dus ook niet meer om de tijd van Webber te verbeteren, maar ook bij McLaren bleven ze in de box.

Dat speelde misschien wel in het voordeel van Ferrari waar Alonso in zijn poging op de limiet nog een speld kreeg tussen de twee McLarens en morgen op P4 zal starten. De Spanjaard die voor eigen publiek rijdt was door het dolle heen. Hamilton verremde zich tijdens zijn snelle poging en dat leverde een flat spot op. Het is een waterkans, maar dat zou wel eens in het voordeel van Alonso kunnen zijn, die dan zicht heeft op P3. Maar de race is lang en hard en het gebrek aan zachte banden bij Ferrari zal zeker zijn effect hebben.

Dat moet ook Schumacher beseft hebben die al zijn geld op een goede tactiek gezet heeft. De Duitser zette zelfs geen tijd neer. Het enige wat hij deed was een installatierondje op harde banden en dan onmiddellijk terug de pits in, klaar voor Parc Fermé en morgen P10 op de grid. Mecedes zit met beide wagens in de top tien, want ook Rosberg kwam in Q3 terecht en uiteindelijk op P8, achter Petrov, maar nog altijd voor Massa. Massa die ook maar nipt in Q3 geraakt was en met de billen dichtgeknepen moest toekijken hoe misschien een Sauber zijn dag wel eens grondig zou kunnen verpesten.

Het probleem voor zowel Mercedes als Ferrari zal morgen de banden worden. Beide teams gingen in Q2 onnodig opnieuw de baan op en hebben daardoor een set zachte banden eigenlijk gewoon verspild. Morgen krijgen ze hier ongetwijfeld de rekening voor gepresenteerd.

Toro Rosso kan tevreden zijn met een P11 voor Buémi en P13 voor Alguersuari, al bij al geen slechte startplaatsen en ook Sauber heeft zicht op punten met een P12 voor Perez en P14 voor Kobayashi. Alle rijders, inclusief HRT, zijn morgen aanwezig op de startgrid, en dat is ongetwijfeld te danken aan het feit dat Red Bull tijdens Q1 niet met de zachte banden ging kwalificeren. Daardoor kon iedereen binnen de 107% blijven.

De verrassingen zaten vandaag bij Williams waar het contrast niet groter kon. Barrichello geraakte niet in Q2 door een defect aan de wagen, Maldonado geraakte zelfs tot in Q3 en start op P9. Nog een verassing was Kovalainen die in Q2 geraakte met zijn Lotus en daar de twee Force India’s nog achter zich heeft staan op P15. Al moet er hier voor de volledigheid bij verteld worden dat deze laatsten op harde primes onderweg waren. Vermoedelijk wordt morgen de natuurlijke orde hersteld, maar toch mooi voor Lotus. Heidfeld kon geen tijd neerzetten. Zijn wagen vloog deze morgen tijdens de laatste oefensessie in brand en het team geraakte niet meer op tijd klaar om nog een rondje neer te kunnen zetten.

Of het morgen een spannende race wordt, zal afhangen van één factor, de banden. De teams die vandaag een setje hebben kunnen sparen, hebben zonder twijfel morgen een voordeel. Als zij de juiste strategie hanteren, dan zal er niet veel dreiging komen. Red Bull zal moeilijk te kloppen worden en eigenlijk hebben de twee piloten alleen mekaar te vrezen. De echte strijd zal zich voornamelijk afspelen op het middenveld.

Tenzij we voor het eerst dit seizoen een safetycar fase krijgen in het begin van de race. Dat zou dan wel eens in het voordeel kunnen zijn van Schumacher. Die start namelijk op de harde band en kan dan onmiddellijk wisselen van compound hetgeen hem maar liefst twee seconden per ronde voordeel oplevert en hij heeft nog voldoende zachte banden om de race op een degelijk tempo te kunnen uitrijden. Misschien dat de meester strateeg Ross Brawn daar wel op gemikt heeft. Het antwoord kennen we morgen omstreeks 15u45.

Pos. Rijder Team Tijd Ronden
1. Mark Webber Red Bull 01:20.981 12
2. Sebastian Vettel Red Bull 01:21.181 13
3. Lewis Hamilton McLaren 01:21.961 12
4. Fernando Alonso Ferrari 01:21.964 15
5. Jenson Button McLaren 01:21.996 12
6. Vitaly Petrov Renault 01:22.471 14
7. Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:22.599 14
8. Felipe Massa Ferrari 01:22.888 15
9. Pastor Maldonado Williams 01:22.952 14
10. Michael Schumacher Mercedes Grand Prix geen tijd 12
11. Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 01:23.231 6
12. Sergio Perez Sauber 01:23.367 9
13. Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 01:23.694 9
14. Kamui Kobayashi Sauber 01:23.702 8
15. Heikki Kovalainen Lotus F1 01:25.403 6
16. Paul di Resta Force India F1 01:26.126 13
17. Adrian Sutil Force India F1 01:26.571 13
18. Jarno Trulli Lotus F1 01:26.521 4
19. Rubens Barrichello Williams 01:26.910 5
20. Timo Glock Virgin Racing 01:27.315 8
21. Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 01:27.809 9
22. Narain Karthikeyan HRT F1 Team 01:27.908 9
23. Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 01:28.556 5
24. Nick Heidfeld Renault geen tijd

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: GP van Spanje

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België