logo
 

GP van Spanje: Round-up

25 mei 2011 — Vettel scoort vier op vijf, Red Bull haalt tot nog toe alle poles van dit seizoen, maar de afstand in de kwalificaties lijkt tijdens de race verdwenen te zijn. Na een van de spannendste edities van de GP van Spanje, blikken we nog even terug op de belangrijkste feiten van het afgelopen raceweekend.

Red Bull wint de race, maar de overmacht wordt steeds kleiner en de druk groter. Vooral een voorlopig ook alleen McLaren nadert met rasse schreden op het team van Horner en co. De problemen met KERS blijven ook nu voor de nodige ergernis zorgen. Newey zal ondertussen het systeem al vervloekt hebben gezien het zijn quasi perfecte bolide enkel maar bezoedelt. Maar het zal essentieel zijn voor het team hier een oplossing voor te vinden, zo niet staan de concurrenten al achter hun om de fakkel over te nemen. Niet meer lang dus.

McLaren kwam naar Barcelona met een 12 tal updates en die blijken hun vruchten af te werpen. Ze missen nog wat downforce in de snellere bochten en dat was ook de enige reden waarom Vettel Hamilton achter zich kon houden. Op het rechte stuk was de McLaren maar liefst 20 km/u sneller, mede dankzij KERS die in hun geval wel werkte. McLaren heeft voorts wel nog wat werk met het remsysteem, want de rijstijl van Lewis zijn een bedreiging voor de banden. Elke lock-up wordt cash afgerekend en dat gebeurt vooral bij Lewis nogal snel.

image

Ferrari heeft intussen het technisch departement onder handen genomen. Aldo Costa wordt binnen het team ontheven van zijn functie als Technisch directeur en zal een andere rol krijgen. Zijn taken worden overgenomen door Pat Fry, eerder al aan de slag bij McLaren en ook Benetton. De tegenvallende prestaties zijn hiervoor de oorzaak. Slechts 1 podium op vijf races is voor Ferrari meer dan ondermaats. Barcelona gaf waarschijnlijk de doorslag door een nieuwe achtervleugel die niet door de technische controle geraakte en nog pijnlijker, Alonso die eerst in een leiderspositie lag en vervolgens bij het overschakelen op de harde banden, op een ronde werd gereden. Massa viel uit met een versnellingsbakprobleem.

Hoopvolle resultaten voor Mercedes die met beide wagens in de punten eindigen op P7 en P8. Als je de normale hiërarchie van de teams bekijkt zijnde Red Bull, McLaren en Ferrari als koplopers, dan is dit een goed resultaat. Toch zou er binnen het team sprake zijn van enige spanning tussen de piloten. Rosberg zou herhaaldelijk gevraagd hebben om Schumacher te mogen passeren. Gezien teamorders toegelaten zijn, zou dit geen probleem geven. Brawn weigerde echter en Rosberg moest erom vechten als hij de positie wilde hebben. Objectief gezien vanuit sportief standpunt, lijkt ons dat een juiste beslissing te zijn.

image

Renault had op zaterdag nog letterlijk een brandje te blussen. De wagen van Heidfeld schoot tijden FP3 in brand, waardoor het team Q1 niet haalde. Heidfeld reed dus een inhaalrace en startte laatst. Toch kon hij nog punten pakken, in tegenstelling tot ploegmaat Petrov die dan wel een goede startplaats had, maar blijkbaar in achteruit stond gezien hij niet beter kon dan een elfde plaats. Williams laat het opnieuw afweten. Maldonado geraakte dan nog wel in Q3, tijdens de race verloor hij bij de start onmiddellijk vier plaatsen en de hoop op punten smolt als sneeuw voor de zon. Misschien een klein beetje van die hoop dat er nog van overschiet, is het feit dat beide wagens aan de finish geraakten en dat Barrichello na Hamilton de snelste rondetijd kon neerzetten. Maar dat is slechts een schrale troost.

Paul Di Resta weet in Barclona opnieuw voor zijn ploegmaat te eindigen. Misschien dat het excuus van de hele heisa rond Sutil nog zou kunnen aangewend worden, maar het is ook niet de eerste keer dat Di Resta sneller is. Bij Force India zegt men zelf niet meer uit de wagen gehaald te kunnen hebben en de upgrade voorzien voor Barcelona werd tijdens de race niet ingezet. Het kon niet hoger eindigen zonder dat de wagens voor hun een probleem zouden hebben. Dat is waarschijnlijk ook de terechte analyse. Daarmee geven ze ook wel toe aan het feit dat Sauber sterker was.

image

Dat ook dit een juiste conclusie is, bewijst Kobayashi. De Japanner wordt in de eerste ronden geconfronteerd met een lekke band, valt helemaal terug tot de laatste positie maar het inhaalwonder bewijst opnieuw waarom hij die bijnaam heeft. Al moet er misschien ook wat geluk aan te pas komen want het is dankzij de uitval van Massa dat hij nog net een punt weet te pakken. Maar dan nog, tegen deze prestatie valt niet op aan te merken. Kobayashi eindigde trouwens elke race in de punten maar moest deze alleen in Australië ook teruggeven. Ook rookie Perez scoort zijn eerste punten die niet terug afgepakt werden en is de eerste Mexicaan in 30 jaar die punten pakt.. Sauber had dus een zeer geslaagd raceweekend achter de rug.

Toro Rosso pakte geen punten. Het lijkt er op alsof de sterke seizoenstart van het team wat begint weg te ebben. Force India en Sauber waren sterker en men slaagde er niet in een vuist te maken tegen de rechtstreekse concurrenten. Volgens de piloten is dit vooral te wijten aan de bandenslijtage. Team Lotus kwam dan weer steker voor de dag en verkende nieuw terrein met Kovalainen die door kon stoten naar Q2. In de race maakte hij echter een fout en ging van de baan. Toch lijkt Lotus definitief uit de achterhoede verdwenen te zijn en neemt duidelijk afstand van HRT en Virgin.

image

Die laatste twee komen dan weer dichter in elkaars buurt en dat heeft vooral te maken met de progressie van HRT. Liuzzi kon bij de start twee posities pakken en het leek erop alsof de Virgins niet in staat waren om op eigen kracht terug voorbij de Hispania van Liuzzi te geraken. Uiteindelijk maakte een versnellingsbakprobleem een einde aan zijn race, maar het is duidelijk dat Virgin zich nu wel echt zorgen mag beginnen maken. De D’Ambrosio en Glock doen hun best om het maximum uit de wagen te halen, maar er zit voorlopig niets anders op dan races uitrijden en hopen op veel uitvallers.

Barcelona was niet wat we ervan gewoon waren. We zagen veel inhaalacties, al lag dat niet altijd aan DRS. Het waren wederom de banden die een hoofdrol opeisten in de race. In het totaal werden er 72 pitstops afgewerkt. Een vierstopper was zoals voorspeld de juiste tactiek voor de winnaar al zat de meerderheid in een driestop strategie. Ook moeten we erkennen dat Jenson Button zijn bijnaam ‘Twinkletoes’ [vrij vertaald “zachte voetjes”] ook weer alle eer aandoet en met drie stops een podiumfinish behaalt. De rest van die meerderheid kon dus zelfs niet in dezelfde ronde eindigen.

En nu naar Monaco!

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: F1journaalGP van Spanje

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België