logo
 

GP van Spanje: Warm-Up

19 mei 2011 — In het voetbal zijn de verschillende landscompetities zowat allemaal beslist waarbij niet in het minst in eigen land dit tot een spannende ontknoping heeft geleid. Het deed ons wat met heimwee terugdenken aan de ontknoping van het F1 seizoen 2010 in Abu Dhabi vorig jaar. We kunnen alleen maar hopen dat we ook dit jaar zo een schitterende seizoensfinale krijgen, maar voor het zover is, eerst nog wat races afwerken, zoals die van Barcelona komend weekend. Genoeg over voetbal gezeverd dus.

image

Het worden weer drukke tijden voor de F1 de komende 10 dagen. Barcelona is de eerste van twee opeenvolgende races die in deze periode afgewerkt zullen worden, volgende week is Monaco aan de beurt. Red Bull stond in Spanje vorig jaar met beide rijders op het podium met Webber als overwinnaar. Met drie van de vier races gewonnen in 2011, zullen ze er ook nu alles aan doen om het maximum van de punten op te scheppen. De achilleshiel van het team blijft voorlopig wel het KERS probleem. De FIA heeft intussen laten weten dat de geplande nieuwe reglementen met betrekking tot het gebruik van de geblazen diffuser, voorlopig terug in de koelkast liggen.

Ook bij McLaren zal deze nieuwe regel wat nervositeit veroorzaakt. Het was McLaren die enige tijd geleden zelf verklaarde hun motorafstelling aangepast te hebben in functie van de mogelijkheden om extra downforce te genereren. McLaren zal opnieuw gebruik maken van de vrijdagsessie om enkele onderdelen te testen en zal op die basis beslissen of ze in de race worden ingezet. Naar eigen zeggen gaat het hier over een 10 tot 12 nieuwigheden die uitgetest zullen worden. Deze upgrades waren in feite voorzien voor Turkije, met enige vertraging nu dus in Spanje.

Bij Ferrari zitten ze op een kantelmoment. De eerste podiumplaats van het seizoen is binnen, al is er nog veel werk aan de winkel. Maar als ze ook in deze race kunnen strijden voor podium of meer, dan kunnen we beginnen denken aan een lichte remonte. Afgaande op de wintertest, zou Ferrari wel een goede beurt moeten kunnen maken in Barcelona, al zijn er een aantal onzekerheden. Enerzijds is er DRS dat het inhalen veel makkelijker maakt. Dat betekent uiteindelijk dan ook een voordeel voor directe concurrenten van de Scuderia. Anderzijds is de temperatuur in Mei wel wat hoger dan in de wintertest. Dat betekent dat er nog wat werk is aan de fijnafstelling op de vrijdagsessie. En dan is er ook nog het gegeven dat de wagens na vier races en de bijhorende upgrades niet meer hetzelfde zijn als tijdens de wintertest. Afwachten dus of Ferrari de goede vorm kan doorzetten.

image

Bij Lotus Renault GP komen ze met heel wat updates naar Spanje. Technisch directeur James Allison schatte de winst van deze updates in op een tiental seconden over de raceafstand. In Turkije kon het team met beide wagens in de punten eindigen, als was het bij momenten nog spannend toen beide rijders mekaar geen centimeter gunden in de onderlinge duels. Volgens teambaas Boulier is de lucht tussen de twee intussen wel opgeklaard en zei zelfs tevreden te zijn over het feit dat zijn piloten in duel gingen met elkaar want dat betekent dat hij beschikt over getalenteerde piloten.

Ook bij Mercedes GP komen ze met een aantal updates naar Spanje alsook een herziene ophanging. Het team hoopt hiermee de stijgende trend te kunnen doorzetten. Toch blijft er een opmerkelijk verschil in de prestaties van de twee piloten. Schumacher beweert dan nog wel gemotiveerd te zijn, de resultaten staan in schril contrast met hetgeen Rosberg weet te halen uit de wagen. Het valt nog af te wachten of de stem van Schumacher nog wel een bepalende rol zal spelen in de doorontwikkeling van de wagen, laat staan in de ontwikkeling van de wagen voor 2012. Het is niet onwaarschijnlijk dat het team zich zal gaan richten op de toekomst met name Rosberg.

image

Williams zal proberen om de nieuwe achtervleugel verder af te stellen maar nog belangrijker lijkt de nieuwe diffuser te zijn. Al moeten ze misschien net zoals de andere teams binnenkort op zoek naar alternatieven om meer downforce te genereren zou de FIA alsnog de nieuwe reglementen er door duwen. Williams hoopt uiteraard dat het in de punten kan eindigen. Het wordt in Spanje het moment van de waarheid. Als ze hier geen goed resultaat kunnen neerzetten, zit het er op voor het team. De kansen op een goede eindklassering zijn dan zo goed als onbestaande.

Sauber komt naar Barcelona met een compleet pakket aan updates. Een volledig nieuwe voorvleugel en nieuwe brake ducts voor en achteraan, nieuwe bodywork onderdelen, nieuwe onderdelen rond de bodemplaat en onderaan het chassis en ten slotte zullen ze ook een nieuw uitlaat systeem testen. Nogal een drastische wijziging van de C30 die bijna een b-specificatie is geworden met het nieuwe pakket. Sauber hoopt hiermee nog competitiever te kunnen zijn. Het is trouwens niet toevallig dat nieuwe updates meestal in Barcelona worden uitgetest. De karakteristieken van het circuit zijn van die aard dat een wagen die hier competitief is, zowat overal competitief zal zijn. Afwachten wat het resultaat van Sauber in de race zal zijn.

Force India werkt aan een nieuwe voorvleugel, maar is nog niet zeker of het racedebuut ervan in Barcelona of in Monaco zal zijn. Door de regen tijdens de vrijdagsessie is in Turkije niet het hele testprogramma afgewerkt kunnen worden, waardoor Barcelona nu een verdere evaluatie zal zijn. Verder lijkt de toekomst van Sutil bij het team in het gedrang te komen. Door een aanklacht van Eric Lux, topman bij eigenaars van Lotus Renault GP Genii Capital. Voorlopig zegt Force India nog achter de piloot te staan, maar de druk van de sponsors zal waarschijnlijk groter worden als de zaak een staartje krijgt.

Toro Rosso rijder Alguersuari rijdt net zoals Alonso een thuisrace, maar of hij in staat zal zijn punten te pakken, is nog maar de vraag. Dat kon dan wel Buémi in Turkije, maar blijkbaar zat er een vibratie op het stuur die niet te wijten was aan bandenslijtage. Het team had dus wel wat werk om te onderzoeken wat de oorzaak hier van was. Bij Team Lotus is Mark Smith aan de slag gegaan als Technisch Directeur en zal rechtstreeks rapporteren aan Chief Technical Officer Mike Gascoyne. Smith komt van Force India en kon niet eerder aan de slag wegens contractuele beperkingen bij de vorige werkgever. Lotus komt met een geüpdate aeropakket en een nieuw uitlaatsysteem. Volgens Mike Gascoyne rekenen ze op een winst van een seconde. Dat zou geen kleine stap, maar een gigantische stap zijn en meteen ook de overbrugging naar het middenveld maken.

image

Hispania Racing rijdt een thuiswedstrijd en zal erop gebrand zijn iets te laten zien op Montmelo. Het team komt met enkele nieuwe updates, al is het niet echt duidelijk over welke updates het dan concreet zou gaan. Als ze de kloof met Virgin gedicht krijgen, zou dat een serieuze stap vooruit zijn. Alleen speelt de 107% regel misschien nog een rol. Afgaande op de tijden van vorig jaar, zou het wel eens kunnen dat HRT niet door de kwalificaties geraakt. Dat zou jammer zijn gezien ze duidelijk de weg naar verbetering hebben gevonden. Er zit dus maar één ding op en dat is zorgen dat ze snel genoeg zijn.

Al zal Virgin uiteraard het tegenovergestelde hopen. Het team ziet HRT steeds dichterbij komen en mag zich zorgen beginnen maken dat ze voorbij gestoken zullen worden. Het zal zo een vaart wel niet lopen, maar het seizoen is nog lang en de kans is niet onbestaande. In Barcelona zullen beide piloten over het nieuwe pakket aan updates kunnen beschikken. Maar het zou kunnen dat de updates niet geheel naar verwachting uitpakken. In Turkije bleek D’Ambrosio op vrijdag en zaterdag het tempo van Glock, die als enige met updates rond reed, goed te kunnen volgen en bij momenten zelfs sneller te zijn.

image

De banden
Het Circuit de Catalunya is een circuit met veel hoge snelheidsbochten. In combinatie met het warme weer, zal dat voor de nodige bandenslijtage zorgen. Vooral de linkerzijde zal te lijden hebben onder de snelle rechtse bochten. Strategieën met drie tot vier stops zullen de maatstaf zijn waarbij waarschijnlijk de vier stopper de juiste zal zijn. Banden sparen in de kwalificaties zal een uitdaging worden, zeker gezien het feit dat de laatste tien jaar, telkens de polesitter ook de overwinning behaalde. Dat was voor een stuk wel te wijten aan het gebrek aan inhaalmogelijkheden, iets wat met de komst van DRS en KERS dit jaar wel eens anders zou kunnen zijn. Pirelli komt in Barcelona met een doorontwikkelde harde band (prime) en de zachte band (option) als droogweerbanden. De voorspellingen wijzen momenteel in de richting van een 22° en droog weer. Regen wordt er niet verwacht.

Toen in Spanje
Barcelona staat niet echt bekend als een sensationele race. Zowat elke vierkante centimeter asfalt is bij elk team door en door gekend en ook inhalen is er bijna onmogelijk, behalve dan nu misschien met de komst van DRS. Toch zijn er ook spannende momenten geweest in Barcelona. Zo een moment beleefde Kovalainen in 2008 toen zijn wagen besloot om de bocht niet te nemen en zich regelrecht tot diep in de bandenmuur boorde. Wij hielden op dat moment even de adem in.

De GP op TV
Zaterdag 21/05
VT4 13.55 - 15.00; La Deux 13.55 - 15.05; BBC1 13.10 - 15.15; RTL 12.00 - 14.25
Zondag 22/05
VT4 13.40 - 16.00; La Une 13.25 - 15.55 ; BBC1 13.10 - 16.15; RTL 12.45 - 16.25

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Glenn Schreurs

Categorieën: F1journaalGP van Spanje

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België