logo
 

Grosjean leidt in laatste vrije training Hongarije

De sessie begon rustig met enkele installatierondjes van Raïkkonen, Alonso, Guttierez en Rosberg. De beide Caterhams van Charles Pic en Giedo Van der Garde zetten de eerste snelle tijden van de dag op het bord met respectievelijk 1.24.692 en 1.24.973. Vettel was als eerste van de toppers op de baan maar gebruikte het merendeel van de sessie voor de langere runs. Een trend die gevolgd werd door de rest van het veld waardoor we niet veel verbeteringen in de tijden zagen tot in het laatste kwartier van alweer een zeer warme derde oefensessie.

Ook de derde vrije training bleef niet gespaard van technische problemen. Gutierrez verscheen al helemaal niet op het circuit met zijn Sauber en dit door een motorwissel. Hij zal het door een gebrek aan circuittijd ongetwijfeld moeilijk krijgen om door te stoten naar Q2. Williams zag zich genoodzaakt om te werken aan de motor van Bottas waardoor hij geen tijd kon neerzetten op de zachte band. Max Chilton leek ook motorproblemen te hebben en kloeg over de teamradio over een verlies aan power. Hij had echter per ongeluk het knopje ingedrukt dat gebruikt wordt om in de pitstraat niet te hard te rijden.

Perez zette zijn Mclaren in de bandenmuur na bocht 11 in de laatste minuut en bezorgde hierdoor zijn team handenvol werk om de wagen weer op te bouwen tegen de kwalificaties om 14u. Waarschijnlijk is hij met zijn linkerachterband te ver over de witte lijn gegaan waardoor hij de controle over de wagen verloor. Webber kreeg te horen van de pitmuur dat ze weet hadden van de problemen met het opschakelen. Dit zal moeten verholpen worden in de korte tijd tussen deze laatste vrije training en de kwalificaties.

Kwalificaties waarbij het aandeel van het team zeer zwaar zal doorwegen. Het circuit is immers zeer kort en smal waardoor het niet makkelijk is om voorbij te steken of zelfs voorbij te laten gaan. Hierdoor zijn er ook geen snelle bochten waardoor er minstens twee snelle rondes moeten worden gereden om genoeg temperatuur in de banden te krijgen. De polesitter zal diegene zijn die vrije baan heeft en als snelste voldoende temperatuur in de banden krijgt.

Pas in de laatste tien minuten begonnen de teams met de zachte band op de wagens te leggen waardoor de tijden dichter kwamen bij wat we deze namiddag zullen zien. Grosjean zette uiteindelijk een snelste tijd neer van 1.20.730, voor Alonso (1.20.898) en Perez (1.21.052).

Klik hier voor de volledige uitslag van de derde oefensessie.

geschreven door Jeroen Rottey

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Hongarije

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België